روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به رویداد بین‌المللی «ماه امت» در گفتگو با چهره‌های مهاجر افغانستانی

  • کد خبر: ۱۰۷۶۷۱
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
نگاهی به رویداد بین‌المللی «ماه امت» در گفتگو با چهره‌های مهاجر افغانستانی
رویداد بین‌المللی «ماه امت» در ۱۰ روز گذشته به‌میزبانی گلشهر برگزار شد؛ اتفاقی که با واکنش‌های مثبت زیادی میان نخبگان افغانستانی و ایرانی روبه‌رو شد.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ رویداد بین‌المللی ماه امت از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی شهر در سال‌های گذشته است که به‌میزبانی گلشهر برگزار شد. اتفاقی که برکات زیادی برای مهاجران افغانستانی ساکن گلشهر داشت. مثلا در ۱۰ شب برگزاری این برنامه بخش زیادی از مسئولان استانی و شهری به همین بهانه به گلشهر رفتند و درباره مهاجران افغانستانی و ظرفیت این بخش از شهر گفتگو کردند. بازدیدکنندگان ایرانی به غرفه‌های مختلف این رویداد فرهنگی سر زدند و با جزئیات فرهنگی مردمی آشنا شدند که چهل سال است در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند. در واقع مردم گلشهر بعد از چهل سال که نمک‌گیر ایرانی‌ها بودند، در جشنواره غذا، برادران و خواهران ایرانی‌شان را سر سفره خود نشاندند و آن‌ها را هم نمک‌گیر کردند.
حالا ماه امت به ایستگاه پایانی رسیده است و نخبگان افغانستانی در عین حال که قدردان همت مدیران شهری هستند، به نکاتی اشاره می‌کنند که اگر قرار باشد در آینده چنین برنامه‌هایی برگزار شود، با درنظرگرفتن آن‌ها می‌توانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

اولین‌بار پس از ۴۰ سال

در طول برگزاری این برنامه فرهنگی، بخش زیادی از نخبگان افغانستانی ساکن مشهد به گلشهر رفتند و در برنامه ماه امت شرکت کردند. «زهرا حسین‌زاده»، شاعر نامدار جامعه مهاجران افغانستانی ساکن ایران، یکی از آن‌هاست.

او که ساکن گلشهر است، درباره اهمیت برگزاری چنین برنامه‌ای در گلشهر می‌گوید: واقعیت این است من از اینکه می‌بینم این اتفاق در گلشهری می‌افتد که من از کودکی تاکنون در آن بالیده‌ام، خیلی شگفت‌زده هستم. وقتی بازخورد این اتفاق را میان افرادی که در خارج گلشهر ساکن‌اند، می‌بینیم، متوجه می‌شویم که چنین اتفاقاتی بی‌تأثیر نیستند. اینکه مخاطب ایرانی در این رویداد می‌بیند مهاجر افغانستانی به چه فرهنگی تعلق دارد و دل‌بستگی، شیوه زیست و باور‌های او چگونه است، مطمئنا در نگاه جامعه میزبان مؤثر خواهد بود.

«زهرا حسین‌زاده» در ادامه با اشاره به بازخورد رویداد ماه امت در میان دوستان ایرانی افزود: ایرانی‌ها وقتی در اینجا اشتراکات زیاد خود را با مهاجران افغانستانی دیدند و از چشیدن طعم غذای افغانستانی لذت بردند، این سؤال برایشان پیش آمد که ما چهل سال است شما را در اینجا داریم، اما چرا تا امروز چنین فرصتی وجود نداشته است؟
حسین‌زاده ادامه داد: این برنامه تجربه‌ای خوب در فرصتی بود که نیاز بود این اتفاق بیفتد و امیدوارم این نیک‌اندیشی ادامه داشته باشد. برگزاری برنامه‌های این‌چنینی نیرو‌هایی با مغز هوشمند می‌خواهد و از نگاه متعهدانه به حاشیه شهر و مهاجران افغانستانی خبر می‌دهد که نتیجه آن همین شده است که امروز می‌بینید.

این شاعر مهاجر تأکید کرد: من به برگزارکنندگان پیشنهاد می‌کنم این اتفاق را در شهر‌های دیگر ایران هم رقم بزنند. شاید رویداد «جهان‌شهر ۲» نیازمند تبلیغات و پوشش رسانه‌ای بیشتر باشد و خوب است که غرفه‌های مرتبط با فرهنگ ایرانی هم در اینجا باشد تا تطبیقی از لحاظ نزدیکی دو ملت هم رخ بدهد.

گلشهر یک جهان‌شهر است

«استاد محمدحسین جعفری» از چهره‌های شناخته‌شده هنر مهاجران افغانستانی در ایران است، او در چهار دهه گذشته هنرجویان زیادی را تربیت کرده و همچنان میزبان علاقه‌مندان به هنر است و در گالری اندیشه به آن‌ها هنر‌های مختلف آموزش می‌دهد.

او در حاشیه برگزاری رویداد ماه امت به شهرآرانیوز گفت: در جهان‌شهر اندیشه‌های جهانی دیدیم، اما فعالیت‌های جهانی دیده نشد. وقتی فعالیت‌های این‌چنینی در جامعه و در جایی مثل گلشهر باب شود، جای امیدواری است. اما دیدن بعضی چیز‌ها جای تأسف دارد. ظرفیت گلشهر فراتر از این‌هاست. گلشهر یک جهان‌شهر است. ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی گلشهر فراتر از این‌هاست که در دل گلشهر وجود دارد و ما در اینجا فقط بخشی از آن را می‌بینیم.

جعفری با تأکید بر اینکه من به‌عنوان یکی از ساکنان گلشهر افتخار می‌کنم که چنین رویدادی در گلشهر اتفاق افتاده است و من هم ساکن گلشهر هستم، گفت: پیشنهاد من به نهاد‌های متولی برگزاری چنین برنامه‌هایی این است که بگذارید خود مهاجران گلشهر را معرفی کنند. بگذارید فرهنگیان و نخبگان مهاجر آن را به جامعه میزبان معرفی کنند. برای یک‌بار هم که شده است، بگذارید گلشهر از منظر دهه هشتاد و دهه نود دیده شود و این محله را خیلی قدیمی نبینیم. گلشهر همواره ظرفیت جهانی‌شدن داشته است. بد نیست این منطقه از دریچه اراده مردم گلشهر دیده شود، نه از دریچه قدرت یک نهاد و سازمان که خیلی سنخیتی با مهاجران ندارند. با همه این اوصاف، از کسانی که اراده کردند تا چنین اتفاقی بیفتد، تشکر می‌کنم.

ایرانی‌ها از دیدن اشتراکاتشان با مهاجران خوش‌حال بودند

بچه‌ها و معلمان مدرسه خودگردان «هدایت» در کنار غرفه‌های پوشاک، سوغاتی و غذای افغانستانی، غرفه‌ای متفاوت برای بازدیدکنان از این رویداد فرهنگی تدارک دیده‌اند. آن‌ها با تکیه بر مهارت‌هایشان عروسک «شیرین‌گل» و «جان‌آقا» را با لباس‌های رنگارنگ افغانستانی به نمایشگاه آورده‌اند.

«فاطمه سجادی» که سال‌هاست در مدرسه خودگردان هدایت برای باسوادکردن بچه‌ها تلاش می‌کند، درباره نمایشگاه ماه امت گفت: عزیزانی که تاکنون با مهاجران افغانستانی سروکار نداشته‌اند، با آمدن به اینجا نگاهشان به مهاجران که حالا جزئی از این جامعه هستند، تغییر می‌کند. این از اتفاقات مهمی است که در این ۱۰ شب افتاد. ما این موضوع را در تعامل با بازدیدکنندگان دیدیم و از زبان آن‌ها شنیدیم.

او در ادامه افزود: ریشه فرهنگی آداب و سنت‌هایی که در افغانستان وجود دارد، با ایران مشترک است و خانواده‌های ایرانی که در طول برگزاری این رویداد به اینجا آمدند، از آشنایی با این اشتراکات خوش‌حال بودند.

وقتی بازدیدکنندگان به غرفه ما در نمایشگاه می‌آمدند و عروسک‌هایی را می‌دیدند که با پوشش افغانستانی برای فروش ارائه شده است، حس خوبی داشتند. مخاطب ایرانی وقتی می‌بیند می‌تواند برای کودکش عروسکی تهیه کند که ریشه مشترک فرهنگی دارد، آن را به محصول خارجی که فاصله زیادی با باورهایش دارد، ترجیح می‌دهد.

مدیر مدرسه خودگردان هدایت خاطرنشان کرد: ما در مدرسه به دانش‌آموزان مهارت‌های مختلفی را آموزش می‌دهیم که عروسک‌سازی یکی از آن‌هاست. هر سال در نمایشگاهی که در اسفندماه برگزار می‌شود، این تولیدات فروخته می‌شود. ما به‌دنبال تولید محصولی بودیم که وجه مشترک داشته باشد و فکر ساخت عروسک به ذهنمان رسید. به این صورت بود که «شیرین‌گل» و «جان‌آقا» شکل گرفتند.

ورق بزتید: استقبال بازدید کنندگان از غذاهای افغانستانی در حاشیه رویداد بین‌المللی ماه امت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->