کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

مهر تایید اف بی آی به ارتباط عربستان با حملات یازده سپتامبر

  • کد خبر: ۱۰۷۶۸۱
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
مهر تایید اف بی آی به ارتباط عربستان با حملات یازده سپتامبر
یادداشت محرمانه‌ای از سوی اف‌بی‌آی منتشر شده که ارتباط مستقیم دولت عربستان با حملات یازدهم سپتامبر را تایید می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، به تازگی و پس از گذشت ۲۰ سال از حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، پس از فرمان اجرایی جو بایدن، یادداشت محرمانه‌ای از سوی اف‌بی‌آی منتشر شده که ارتباط مستقیم دولت عربستان با این حملات را تایید می‌کند.

بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت در این مدت، کمیسیون تحقیق درباره این حادثه، انگشت اتهام خود را به سوی ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیما ربا و صد البته اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده نشانه رفته بود و خواستار پاسخگویی دولت عربستان نیز شده بود، اما تاکنون مدارکی دال بر ارتباط مستقیم عربستان با این حادثه در دست نداشت. عربستان نیز بار‌ها در بیانیه‌های رسمی اعلام کرده بود که دولتش هیچ ارتباطی با این حادثه وحشتناک ندارد.

فیلیپ زلیکو مدیر اجرایی کمیسیون یازده سپتامبر نیز پس از گذشت ۵ سال از حادثه اعلام کرده بود که فردی به نام «عمر البیومی» که در آمریکا تحصیل می‌کرد و با دو تن از هواپیما ربا‌ها ملاقات داشته و گمان می‌رفت در این حادثه دست داشته باشد، از عوامل دولت عربستان نیست و اقدامات تروریستی انجام نمی‌دهد.  

اما حالا و پس از گذشت سال‌ها و ماه ها، اسناد جدیدی که توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس منتشر شده نشان می‌دهد که گزارش کمیسیون تحقیق یازده سپتامبر نادرست بوده است.

براین اساس، پس از فرمان اجرایی جو بایدن، یادداشتی از سوی اف‌بی‌آی در ماه مارس سال جاری منتشر شد که نشان می‌دهد البیومی از سازمان اطلاعات عربستان دستمزد ماهانه دریافت می‌کرده است. به عبارت دیگر او در آمریکا تحصیل نمی‌کرده بلکه جاسوس بوده است.

براساس یادداشت اف‌بی‌آی، البیومی در آمریکا مشغول جمع آوری اطلاعات درباره افراد مورد توجه دولت عربستان و ارائه این اطلاعات به سفیر عربستان در آمریکا در آن زمان، بود.

نویسنده این یادداشت که یکی از ماموران مخصوص اف‌بی‌آی در دفتر واشنگتن است، گفت: اتهامات البیومی و ارتباط او با اداره اطلاعات عربستان در آن زمان به اثبات نرسید، اما حالا این یادداشت تمام اتهامات او را ثابت می‌کند.

در بخش دیگری از این یادداشت، منبعی معتبر به اف‌بی‌آی گفت اینکه البیومی اطلاعات بیشتری درباره حملات یازده سپتامبر و ارتباط با دو تن از عوامل حادثه داشته باشد، شانس ۵۰ به ۵۰ است.

براین اساس، در حالیکه سازمان اطلاعات آمریکا بار‌ها تایید کرده که دولت عربستان هیچ اطلاعی درباره این توطئه ندارد، اما حالا ارتباط برخی آژانس‌های امنیتی عربستان و اعضای خانواده سلطنتی با گروه تروریستی القاعده فاش شده است. پیش از این نیز مشخص شده بود ملاقات البیومی با دو هواپیماربا، توسط کنسولگری عربستان در لس آنجلس ترتیب داده شده بود.

علاوه بر این، در اسناد جدید دیگری که توسط دولت انگلیس و در پاسخ به درخواست اقدام قانونی علیه دولت عربستان توسط خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، منتشر شده، نشان می‌دهد که البیومی پیش از حمله، از وقوع آن خبر داشته و در میان مدارک البیومی نیز کاغذی پیدا شده که هواپیمایی در حال رفتن به سوی هدفی در افق کشیده شده و تمام محاسبات مربوط به فاصله تا هدف مورد نظر نیز، در کنار آن است. این سند در سال ۲۰۰۱ توسط پلیس انگلیس کشف و ضبط شد، اما تا سال ۲۰۰۷ خبر آن فاش نشد.

همچنین در اسناد منتشرشده انگلیس، فیلمی از البیومی وجود دارد که در آن یک امام جماعت محلی به نام «انوار الاولاکی» را که ارتباط نزدیکی با القاعده و نیز ربایندگان هواپیما دارد، در آغوش گرفته است.

انتشار این اسناد جدید در حالی صورت گرفت که دولت آمریکا خود با چالش‌های جدی و بزرگی مانند گرانی سوخت، موضوع حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور‌های دیگر و نیز موضوعات مربوط به برجام با ایران، مواجه است. دولت عربستان نیز همچنان باید پاسخگوی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سرشناس منتقد خود و ادامه جنگ با یمن باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->