پیش‌بینی بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ رکورد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه انرژی به ۳.۳ تریلیون دلار رسید همه چیز درباره عرضه اولیه «نان» رضوی در بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کشف ۵۲۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان رضوی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ تا ۹۰ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) + جدول توزیع ۸۷۶ تن گوشت گوساله و مرغ در مشهد و خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ظرفیت ۳ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی ایجاد می‌شود اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۴، این هفته برگزار می‌شود + جزئیات جمع‌آوری ۴۲۸ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم راه‌های خراسان رضوی نرخ بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۴ چه زمانی اعلام می‌شود؟ بررسی قیمت موبایل‌های کمتر از ۱۰ میلیون تومان (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) جهش قیمت‌ها، دستمزد کارگران را بی‌اثر کرد ریزش سنگین بورس | خروج شدید پول حقیقی از بازار (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) راه چاره دولت برای کاهش خاموشی‌ها چیست؟ بچه‌پول‌دار‌های جدید در راه هستند! فروش محصول ایران خودرو دیزل از امروز (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول وزیر جهاد کشاورزی: ۹۰ درصد روغن و ۳۰ درصد شکر وارداتی است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۸۳ هزار تومان شیر تو شیر در  بازار لبنیات | سردرگمی مصرف‌کنندگان در نبود مصوبه رسمی برای قیمت محصولات لبنی رشد نیم درصدی بازار مسکن در ۱۴۰۳ | فاصله معنادار بخش مسکن با نرخ هدف برنامه هفتم آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ قیمت مواد غذایی کاهش یافت قیمت امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) افزایش چراغ‌خاموش اجاره‌بهای مسکن | سقف نرخ اجاره مسکن اعلام نشده است قیمت جهانی طلا امروز (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ویدئو | هیچ منع قانونی برای واردات خودرو‌های جانبازان وجود ندارد
سرخط خبرها

معمای یارانه‌ها و آینده ما

  • کد خبر: ۱۰۸۱۶۶
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
معمای یارانه‌ها و آینده ما
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

تردیدی وجود ندارد که نظام حاکم بر توزیع یارانه در ایران ناکارآمد و پرهزینه و کم اثر است، اما مشکل پیش روی دولت این است که کدام مسیر برای هدفمندسازی یارانه‌ها بیشترین اثرگذاری را بر بهبود معیشت مردم و کمترین تنش قیمتی را دارد.

تجربه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نشان داد یک راه این است که یارانه‌ها مستقیم و نقدی به مردم پرداخت شود، اما درنگ در روند اجرای این قانون، بیانگر این واقعیت است که اگر هدفمندی یارانه‌ها به صورت روند و فرایندی مستمر دیده نشود و با تغییر دولت‌ها اصلاحات اقتصادی نوسانی و در آن‌ها تردید شود، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

اکنون که دولت سیزدهم تصمیم گرفته است قانون مصوب مجلس را به صورت کامل اجرا کند، ضروری است چند نکته در تصمیم گیری‌ها به دقت لحاظ شود.

نخست باید افکار عمومی را قانع کرد و صریح و شفاف با مردم صحبت کرد. البته از موازی کاری و پراکنده گویی در انتشار جزئیات برنامه نهایی پیش از آنکه دولت به اجماع و تصمیم نهایی برسد نیز باید خودداری کرد. گفت وگوی مستقیم و صادقانه با مردم می‌تواند سطح مشارکت جامعه با برنامه‌های دولت را افزایش دهد و در این مسیر، ضرورت ایجاب می‌کند که مجلس هم با حفظ استقلال خود و نظارت بر اجرای قانون، با دولت همراه شود.

در فرایند گفتگو البته انتظار می‌رود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و مطالبات مردم لحاظ شود تا همگان مطمئن شوند که اصلاح نظام یارانه‌ها به نفع جامعه است.

دوم اینکه هر سیاست جبرانی یا بازتوزیع یارانه‌ها چه به صورت نقدی و چه غیرنقدی در قالب کالابرگ الکترونیکی باید شفاف و زمان دار باشد و به عنوان برنامه‌ای همیشگی تلقی نشود. از سوی دیگر، بین منابع و مصارف ناشی از اجرای قانون مجلس دست کم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تعادل برقرار شود تا مبادا کسری بودجه احتمالی باعث استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها و تشدید تورم شود.

سوم اینکه اصلاح نظام یارانه‌ها بدون تردید افزایش نسبی قیمت کالا‌ها و خدمات را به همراه دارد و مهم این است که سازوکار انتخابی دولت به گونه‌ای باشد که اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشار کمتری را متحمل شوند و از سوی دیگر، نصیب بیشتری از تغییر ریل یارانه‌ها ببرند.

از این منظر، سیاست‌های حمایتی دولت از دهک‌های مختلف درآمدی نمی‌تواند یکسان باشد، بلکه باید به گونه‌ای باشد که اقشار با درآمد خوب از میزان حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم کمتری بهره‌مند شوند و از سوی دیگر، دهک‌های ضعیف‌تر در حاشیه امن تری قرار گیرند.

تردیدی نیست که ادامه نظام کنونی یارانه‌ها قابل دفاع نیست و اصلاح این وضعیت ممکن است حتی برای دولت هزینه داشته باشد، اما مهم این است که منافع و مصالح ملی را در نظر بگیریم و همگان دولت را برای اجرای کم هزینه‌تر و اثرات مثبت بیشتر قانون همراهی کنیم.

در این صورت، انتظار می‌رود که از تجربه دولت‌های گذشته درس بگیریم و کوشش کنیم کالا‌های یارانه‌ای از مسیر صحیح و غیرتورم زا سر سفره مردم قرار گیرد. این کار شدنی است، هرچند دشوار و پیچیده خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->