وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

ناشر افغانستانی: کتاب‌های فاضل نظری را از کابل خریدم و با خود به ایران آوردم

  • کد خبر: ۱۰۹۵۱۹
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
ناشر افغانستانی: کتاب‌های فاضل نظری را از کابل خریدم و با خود به ایران آوردم
مدیر بنیاد جاوید از کشور افغانستان درباره تعامل ادبی ایران و افغانستان افزود: شاعری که در تهران زندگی می‌کند و شعر می‌گوید در افغانستان برش دارد. کافی است شما به یک محفل ادبی افغانستانی بروید شعر این شاعران در آن‌جا شنیده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بنیاد جاوید از کشور افغانستان در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. جاوید حسینی مدیر این بنیاد و مسئول غرفه جاوید؛ با اشاره به تعامل بالای ادبی ایران و افغانستان گفت: سال ۹۸ به افغانستان رفتم. برای کاری در بین اهالی ادب و هنر گشتم و نشستم و برخاستم. در ایران فاضل نظری را نمی‌شناختم و تازه آن‌جا با او آشنا شدم. کتاب‌های فاضل نظری را از افغانستان با خودم به ایران آوردم نه اینکه از نشر سوره مهر در میدان انقلاب تهیه کنم. شاعری که در تهران زندگی می‌کند و شعر می‌گوید در افغانستان برش دارد.

وی ادامه داد: کافی است شما به یک محفل ادبی افغانستانی بروید شعر این شاعر در آن‌جا شنیده می‌شود. آقای نظری درباره سفری که به افغانستان داشت خوب تعریف می‌کند و از استقبال افغانستانی‌ها می‌گوید: آن‌قدر که در این کشور شعر من را می‌شناسند هموطنان من در ایران نمی‌شناسند. ما به نسبت شرایطی که اکنون در افغانستان است انتظار داریم که سطح شناخت نویسندگان و شاعران کمتر باشد ولی از قشر جوان تا اهالی فرهنگ همه شناخت خوبی دارند.

او در این‌باره افزود: حامد عسکری که کتاب «پری‌دخت» را نوشته است تعریف می‌کند وقتی در افغانستان پا می‌گذاری عشق می‌کنی زیرا پشت کامیون‌ها شعر از حافظ، بیدل و سنایی و ... نوشته شده است.

حسینی درباره حضور شاعران و نویسندگان افغانستانی در ایران نیز گفت: از آن طرف نیز شاعرانی داریم مثل محمدکاظم کاظمی و سیدرضا محمدی؛ همه این‌ها کسانی هستند که در جشنواره‌های شعر فجر برگزیده شده‌‌اند یا دبیر بوده‌اند. به خاطر همین از لحاظ محتوایی و استانداردها به هم نزدیکیم و هر دو کشور دارند از نیروهای هم استفاده می‌کنند.

مدیر بنیاد جاوید توضیحی درباره نشرهای تخصصی ادبیات در افغانستان ارائه داد: نشر آمو و تاک به‌صورت تخصصی در حوزه داستان و رمان کار می‌کنند. ما نویسنده‌ای در افغانستان داشتییم به نام رهنورد زریاب. این شخصیت چنان وزنه سنگینی در ادبیات افغانستان است که می‌توان به جرات گفت که تاریخ ادبیات افغانستان به قبل و بعد از رهنورد زریاب تقسیم می‌شود. یکی از کتاب‌هایش «چار گرد قلا گشتم» است که در این غرفه آن را داریم. چنان قلمی دارد که جذبش می‌شوید. شخص دیگری به نام محمدحسین محمدی کتابی دارد به نام «انجیرهای سرخ مزار» که در ایران هم برگزیده شده است. تینا محمدحسینی هم نویسنده افغانستانی است که کتابی دارد با عنوان «برادرم رمضان» که در سال 90 چاپ شده و کتاب خوبی است، هرچند که در باره آن تبلیغاتی نشده به آن کم‌لطفی شده است.

منبع: ایبنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->