تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

فضیلت‌های اخلاقی به‌مثابه واجبات اجتماعی

  • کد خبر: ۱۰۹۵۵۷
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
فضیلت‌های اخلاقی به‌مثابه واجبات اجتماعی
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه نگار

اخلاقی‌سازی جامعه، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. برای تحقق این ضرورت راهبردی، هرکدام باید بکوشیم اول خودمان را به اخلاق غنی‌سازی کنیم. اینکه ان‌شاءا... محقق شود، خواهیم توانست به جغرافیای جامعه اخلاقی هم فکر کنیم.

در جامعه اخلاق‌مدار، محور حرکت فضیلت‌های اخلاقی است. صداقت است که در رأس فهرست اخلاقیات باید بدان توجه کرد. در حوزه فردی و جمعی و نیز حکمرانی، صداقت اصلی تغییرناپذیر است.

حتی کسانی که برای خودشان کادربندی براساس گارد تعریف می‌کنند هم نمی‌توانند از الزام به صداقت شانه خالی کنند؛ بنابراین در این رسم‌الخط حرکت می‌کنند که دروغ نباید گفت، اما هر راستی را هم نشاید گفت. دلایل خاص خود را هم دارند که در جایگاه‌هایی که به امنیت ملی برگردد، رعایتش واجب است.

دروغ نباید گفت، اما وقتی راستی به‌شخم‌خوردن سرزمین می‌انجامد، نشاید گفت. رازداری فقط در اسرار حق نیست که باور داریم «هرکه را اسرار حق آموختند/ مهر کردند و دهانش دوختند»، در حوزه خلق هم هست.

امانت‌داری باید کرد برای افراد و حریم خصوصی‌شان. راز باید نگه داشت و مخزن‌الاسرار باید بود برای اسرار ملی. تأکید همه‌جانبه بزرگان بر جلوگیری از پدیده نامیمون «نفوذ»، ضرورت هوشیاری بر حفظ اسرار را یادآوری می‌کند. مردمی که نتوانند اسرار کشورشان را حفظ کنند، در نگهداری هر ثروتی ناتوان خواهند بود.

آنچه با عنوان «شفافیت» از آن یاد می‌شود، با «نارازداری» زمین تا آسمان فرق می‌کند. این با «افشاگری» که خود به‌فرموده امام‌رضا (ع) ضدارزش قطعی است، متفاوت است. این کلام معیار امام حکمت و معرفت حضرت شمس‌الشموس (ع) است که «بر شما باد رازپوشی در کارهاتان در امور دین و دنیا». روایت شده که «افشاگری کفر است» و «کسی که افشای اسرار می‌کند، با قاتل شریک است» و «هرچه از دشمن پنهان می‌داری، دوست تو هم بر آن آگاهی نیابد».

این البته نه به‌معنای بی‌اعتمادی به دوست، که برای کوتاه‌کردن دست دشمن است. مبادا دشمن از غفلت دوست بهره ببرد و کار را به‌جایی برساند که خود می‌خواهد. مردم با خرد، حواسشان به همه ابعاد ماجرا‌ها ست. صادق‌اند، اما رازدار هم هستند. دروغ نمی‌گویند، اما همه‌چیز را هم جار نمی‌زنند. فضیلت صداقت، رهاشدگی در گفت را اقتضا نمی‌کند، بلکه همه‌چیز برای خود حدومرزی تعریف‌شده دارد. هوشیاری در این ساحت است که امنیت‌افزا می‌شود و نفوذ را با مانع روبه‌رو می‌کند.

دیگر فضیلتی که در حوزه اجتماعی باید بدان توجه کرد، ضرورت نقد است؛ بیان دقیق، هوشمند و راهنمایی که می‌تواند در اصلاح امور مؤثر افتد. نقد نوعی دست‌گیری است. آنچه به مچ‌گیری بینجامد، اگر تخریب هم ننامیم، قطعا نقد نخواهد بود. نقد را حرمت و حریم است که باید بدان التزام داشت و همه باید تلاش کنند تا کسی به «هک‌کردن سیستم نقد» فکر هم نکند.

برای این هم منتقدان باید مؤمنانه قلم بزنند و اجازه ندهند که برخی‌ها که از کلمه «بدافزار» می‌سازند، برای تخریب خرقه نقادی بپوشند. غیریت‌سازی میان منتقد و بدگو قدم مؤثری است که به سلامت جامعه کمک فراوانی می‌کند. باری، اخلاقی‌سازی جامعه یک ضرورت است. برای تحقق این امر باید صداقت، صراحت، شفافیت و نقد به‌عنوان شبکه‌ای از واجبات اجتماعی مدنظر باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->