جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

پروژه عمرانی «سارا» مشهد همچنان پر حاشیه

  • کد خبر: ۱۰۹۷۲۰
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
  • ۱
پروژه عمرانی «سارا» مشهد همچنان پر حاشیه
به گفته شهردار منطقه ثامن مشهد پایان ماجرای پروژه سارا منوط به اجرای مصوبات یک جلسه سه جانبه از سوی شرکت مسکن سازان منطقه شرق است

نگار هاشمیان | شهرآرانیوز؛ قرار بود با طرح «سهام پروژه» پروژه‌های بزرگ در بافت‌های فرسوده شهری با مشارکت مردم ساخته شود. این اتفاق تا حدودی خوب پیش رفت، اما پس از مدتی گره‌ای کور در کار این پروژه‌ها افتاد و تقصیرات توپی شد و در هر زمینی افتاد و درنهایت دود این کشمکش‌ها به چشم مردمی رفت که روزی با امید و آرزو پا به عرصه این نوع مشارکت اقتصادی گذاشتند.

تصورش را بکنید ۱۹۶۲ سهام دار هجده سال پیش با پرداخت یک میلیون تومان برای هر سهم در ساخت پروژه «مجد» شریک شدند، اما حالا با گذشت نزدیک به دو دهه و رشد سرسام آور قیمت زمین و... ارزش هر سهم آن‌ها فقط به ۱۲ میلیون تومان رسیده است. در پروژه «سارا» نیز قیمت سهام آن پس از هفده سال به ۷.۵ میلیون تومان رسیده و با وجود گذشت چندسال از بهره برداری این پروژه به علت اختلاف نظر‌های پیش آمده بین متولیان ساخت، سازمان بازرسی و شهرداری هنوز پروانه پایان کار جزئی برای واحد‌های این مجتمع صادر نشده است.

هرچند برخی کارشناسان مشارکت به صورت «سهام پروژه» را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما این درصورتی است که گره در کار نیفتد و پروژه طبق برنامه پیش برود تا سهام داران عایدی مناسبی از آورده شان داشته باشند.

۲۰۰ مغازه فریزشده در مجتمع «سارا» به زودی آزاد می‌شود

این توضیحات برآوردی از صحبت‌های رشید صحابی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق، بود که دیروز با برگزاری نشست خبری قصد داشت توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت و آخرین وضعیت پروژه‌های «مجد» و «سارا» مطرح کند.

او گفت: با سرمایه‌های خرد مردم پروژه‌های بزرگ شهری راه افتاد، اما متأسفانه مشکلات پیش آمده باعث توقف این پروژه‌ها به دنبال آن افزایش هزینه‌ها و کاهش ارزش سهام سهام داران شد. همچنین این موضوع موجب تضعیف حس امنیت سرمایه گذاران به این نوع سرمایه گذاری شد.

مدیرعامل این شرکت با تأکید بر رسالت این شرکت برای احیای بافت‌های فرسوده شهری به مشکلات ایجادشده در پایان بندی پروژه‌های این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: در مجموعه «مجد» شش پروژه فعال می‌بینید، درحالی که در طرح مصوب اینجا ۳۶ پروژه تعریف شده است.

این یعنی ما سی پروژه را از دست داده ایم. درباره پروژه «سارا» نیز که در منطقه ضعیفی در همسایگی حرم قرار دارد و دارای حدود هزار واحد مسکونی و تجاری است، در صدور پروانه تفکیکی با مشکل روبه رو شدیم.
صحابی به مشکل جریمه ‎های سنگین بانک ملی اشاره کرد و افزود: در این راستا دویست مغازه در مجتمع «سارا» فریز شده بود و همین موضوع باعث بی رونقی بخش تجاری این مجتمع می‌شد، اما تعداد زیادی از این مغازه‌ها به زودی به مجموعه بازمی گردد. این یعنی سرمایه سهام داران افزایش پیدا خواهد کرد.

هیچ چیزی دست من نیست

او با تأکید بر لزوم احترام به قراردا‌های گذشته، گفت: ما در شرکت عمران و مسکن سازان شرق معتقد بودیم که همه حقوق شهرداری برای صدور پروانه پایان کار پرداخت شده است، اما برای رفع مشکل سهام داران موضوع‌های مطرح شده در جلسه با سازمان بازرسی و شهرداری را تمکین کردیم و اکنون در مرحله فرایند اجرای صورت جلسه هستیم.

مدیرعامل این شرکت در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره اعلام زمانی برای بازشدن این گره و رفع مشکلات سهام داران اظهار کرد: اگر دست من بود، می‌گفتم ۲۴ ساعت، اما هیچ چیزی دست من نیست.

صحابی به برگزاری نشستی در اسفند با حضور معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نمایندگانی از استانداری، سازمان بازرسی و شهرداری اشاره کرد و افزود: در این نشست به موضوع جلسه‌ای در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ اشاره شد که قرار بود مشکلات پروژه با بانک ملی حل شود، اما هنوز هم اتفاقی نیفتاده است.

پایان این مشکل به دست شرکت عمران و مسکن سازان است

شهردار منطقه ثامن مشهد در گفتگو با شهرآرا در توضیح گره پیش آمده در موضوع پروژه «سارا» در منطقه ثامن، گفت: سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ سازمان بازرسی کل کشور ایراداتی مربوط به قرارداد‌های این پروژه در سهم شهرداری، نحوه محاسبه حقوق شهرداری، نحوه حق الزحمه کارگزاری و... وارد کرد.

با وجود همه تلاش‌های دوره گذشته شورای اسلامی شهر برای سرجمع کردن این موضوع، سازمان بازرسی، شهرداری و شرکت مسکن سازان نشستی را در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگزار کردند.

در این نشست درباره مسائل مدنظر سازمان بازرسی گفتگو‌هایی مطرح شد و به نتایجی رسیدند، اما باوجود اینکه با دستور سازمان بازرسی و دستور قضایی معاون دادستان، شهرداری به صدور پایان کار کلی این مجموعه به دلیل پرهیز از پرداخت سود زیاد این شرکت به بانک ملی اقدام کرد، متأسفانه شرکت مسکن سازان شرق به اجرای اقداماتی در این نشست برعهده اش گذاشته شد، کوتاهی کرد.

فرهاد حجازی ادامه داد: نشستی با حضور معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در اسفند ۱۴۰۰ برگذار کردیم. در آنجا نیز صورت جلسه دیگری تنظیم شد که شرکت یادشده باید آن را اجرایی کند. شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: به علت اینکه حق و حقوق شهرداری بلاتکلیف مانده و هنوز شرکت مسکن سازان شرق برای ماجرا‌های کسر پارکینگ، کوچه معابر مویرگی زیر پروژه، زیرزمین تجاری و... اقدامی انجام نداده است، تا زمانی که حق شهرداری احقاق نشود، امکان صدور پایان کار انفرادی برای واحد‌ها را نداریم و اجازه انتقال سند برای خریداران را نمی‌دهیم.

برای بازشدن این گره، شرکت مسکن سازان شرق زودتر به اجرایی کردن صورت جلسه سازمان بازرسی، شهرداری و نماینده خود اقدام کند تا ما نیز کار را به سرعت انجام دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
0
اولا که شهر مشهد بی رویه در حال ساخت پاساژ تجاری هست که اکثر آنها بدون مشتری مانده و عملا سرمایه هدر رفته دوم اینکه مثل پروژه پدیده هر جا که قرار است بخش خصوصی آباد کند یه مسئول خواب مونده تو مشهد انگشت میزاره روش و پروژه رو می خوابونه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->