توییت رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از پایان جلسه شورای امنیت واکنش عراقچی به اتهام‌زنی فرانسه علیه ایران: بازرسان آژانس در ایران حضور دارند سخنرانی عراقچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فعال شدن مکانیسم ماشه: آمریکا به دیپلماسی خیانت اما اروپا آن را خاک کرد تعلیق همکاری با آژانس در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه واکنش ایران به سخنرانی «نتانیاهو» در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل صندلی‌های خالی ادعای آلمان درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پزشکیان: بازرسان آژانس می‌توانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند مکانیسم ماشه فعال می‌شود | در نشست شورای امنیت درباره تمدید اسنپ‌بک چه گذشت؟ پزشکیان: کشورهای اسلامی برای مسلمانان امنیت و رفاه ایجاد کنند نتانیاهو با جولانی هم به توافق نرسید واکنش وزیر خارجه عراق به یاوه‌گویی نتانیاهو اعلام جزئیات برنامه دیدار‌های لاریجانی در سفر به بیروت حمایت پاکستان از صلح منطقه؛ قدردانی از ایران و دفاع از آزادی فلسطین هاشمی تاکید کرد: زیرساخت‌های پهن‌باند و پردازش کشور باید با اتکا به بخش خصوصی توسعه یابد هشدار سفیر ایران نسبت به اجرایی نشدن کامل پروژه «چهارراه صلح» پزشکیان با ولیعهد کویت دیدار و گفت‌و‌گو کرد گروسی: عدم بازرسی آژانس اتمی از اسرائیل، غیرمنصفانه است مادر اسیر اسرائیلی: نتانیاهو از ما سوءاستفاده می‌کند درخواست عراقچی از شورای امنیت سازمان ملل متحد: مسئولانه عمل کنید و در کنار دیپلماسی، عدالت و حقوق بین‌الملل بایستید گروه دوستان منشور ملل متحد حمله آمریکا به تأسیسات‌ هسته‌ای ایران را محکوم کردند راهپیمایی جمعه‌های «خشم و نصر» در مشهد برگزار شد (۴ مهر ۱۴۰۴) واکنش کرملین به تهدید ناتو برای سرنگونی جنگنده‌های روسیه لاریجانی: اسنپ‌بک فعال شود، رابطه ما با آژانس تعلیق می‌شود لاریجانی فردا (۵ مهر ۱۴۰۴) به لبنان سفر می‌کند آیت الله علم الهدی: عقلانیت و بصیرت مردم ایران راز ماندگاری انقلاب است برگزارکنندگان مراسم سالگرد سیدحسن نصرالله در سواحل لبنان بازداشت می‌شوند اعلام جرم رژیم صهیونیستی علیه یک نفر به اتهام جاسوسی برای ایران
سرخط خبرها

الزامات اندیشه و کنش سیاسی دانشجویان در عصر جدید

  • کد خبر: ۱۰۹۹۱
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
الزامات اندیشه و کنش سیاسی دانشجویان در عصر جدید
روح‌الله اسلامی هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی
زمانی که دانشگاه در ۱۰۰ سال پیش به سبک مدرن تأسیس شد، دانشجویانی از طبقات بالا و متوسط برای توسعه کشور وارد آن می‌شدند و سیاست‌مداران و متخصصان ایران خروجی آن‌ها بود. به‌تدریج تعداد دانشگاه و دانشجو افزایش یافت و با ورود تفکرات انتقادی اعتراضات شدیدی در دانشگاه شکل گرفت. درحالی‌که تحولات سیاسی و اجتماعی غرب از قرون وسطی تا رسیدن به حکمرانی خوب، ۵ قرن طول کشید و فناوری، فکر سیاسی و تحولات اجتماعی با یکدیگر تطبیق داشت، در ایران گذار در نیم قرن اتفاق افتاد. جامعه مدرن ایران هنوز فرقه‌ای و قبیله‌ای بود، دانشگاه برای توسعه ملی و مدنی ایجاد شد، اما استادان و دانشجویان در اندیشه و کنش سیاسی به سمت جنبش‌های انتقادی و چپ‌گرایانه دهه ۶۰ اروپا تمایل پیدا کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشجویان میراث‌دار رویکرد‌های ملی، مذهبی و سوسیالیستی بودند و تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی رویکرد‌های آرمان‌گرایانه به کار گرفتند. به‌تدریج جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰ توانست بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آشوب‌های داخلی و جنگ تحمیلی را مهار کند. ایران با برنامه‌های توسعه اصلاحات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی را آغاز کرد. در شرایط بوروکراتیک و اداری دانشگاه‌ها و دانشجویان افزایش کمی پیدا کردند و شهرنشینی و گسترش فناوری اطلاعات فرهنگ دانشجویی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی دانشجویی توانایی جذب و تأثیرگذاری اجتماعی خود را از دست دادند. نسل دانشجویان تغییر کرد و گرایش‌های محیط‌زیستی، فعالیت‌های داوطلبانه و متکثر رواج یافت. انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی که بیشتر غیرسیاسی، بی‌طرف، اجتماعی، متکثر و تخصصی بودند، در دهه ۸۰ توسعه پیدا کردند. در مقاطعی انجمن‌های صنفی و تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌ها ناخواسته ابزار جریان‌های سیاسی داخل و خارج کشور قرار گرفتند.
دانشجویان به‌علت دوری از خانواده، ورودی‌های آرمان‌گرای ذهنی و نداشتن تجربه، بیشترشان در عرصه سیاسی و مانیفست‌های مختلف اجتماعی در تاریخ معاصر ایران کارنامه مناسبی ندارند. سیاست به ۲ شکل می‌تواند دانشجویان و دانشگاه را از کارویژه اصلی خود خارج کند. در گذشته دانشجویان سیاست را به معنای کنش‌های اعتراضی و نقد هر امر موجود تصور می‌کردند و این‌چنین بود که در برنامه‌ریزی‌ها و پایش‌های امنیتی همیشه مرکز توجه نهاد‌های سیاست‌گذار بوده‌اند. همچنین سیاست‌های محلی و بومی‌گرایی و افزایش بی‌رویه تأسیس دانشگاه‌های بی‌کیفیت مرجعیت سیاسی و اجتماعی دانشجو را کاهش داد و او را به سمت بی‌سیاستی سوق داد. بی‌سیاستی یعنی قشری از دانشجویان فردگرا و منزوی که مناسبات دبیرستان را به دانشگاه می‌آورند. دانشگاه‌ها از هردو شکل سیاست‌ورزی، یعنی آرمان‌گرایی‌های چپ‌محور گذشته و بی‌تفاوتی‌های نسل جدید ضربه خورده‌اند و باید تعریف دوباره‌ای از اندیشه و کنش سیاسی دانشجو صورت گیرد. تعریف جدید می‌تواند اعتدالی باشد میان آن ۲ رویه که در گذشته به خشونت، تعصب‌های جاهلانه و بی‌ادبی ختم می‌گردید و امروز به بی‌تفاوتی، افسردگی و فردگرایی منجر شده است. قالب‌های قدیم و ایدئولوژی‌های تقلیدی ناکارآمد است و شرایط نسلی تغییر یافته است. آنچه می‌تواند محور قرار گیرد، دانشگاه و دانشجو در جای خود است که وظایف اصلی آن‌ها آموزش و پژوهش در راستای ایده‌های جدید و شبکه‌های علمی است. در مرحله بعد موضوعات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به‌صورت داوطلبانه و متکثر سیاست‌گذاری گردند. اضافه‌بار‌های حزبی، فرقه‌ای، قومیتی و حتی کارکرد‌های بیمارستان و کارخانه و اداره کارویژه دانشگاه نیست؛ چرا که هر گفتمان یکدست‌سازی دانشگاه و دانشجو را از میان می‌برد. گم‌شده دانشگاه و دانشجویان علم، اندیشه، احترام به سلسله‌مراتب، نظم، قانون، ادب، تربیت و دوست داشتن دولت‌کشور است. مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی در صورت دانستن و احترام به قانون، بهره‌مندی از زیست شهروندی و فعالیت‌های مدنی دسترس‌پذیر است؛ در غیر این صورت، باری است بر دوش دانشگاه و جامعه که از اولیات و بدیهیات توسعه به دور است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->