ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

از عقد ودیعه چه می‌دانید؟

  • کد خبر: ۱۱۰۳۲۲
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
از عقد ودیعه چه می‌دانید؟
در عقد ودیعه به کسی که مال خود را برای نگهداری به دیگری می‌دهد ودیعه‌گذار (مودع) و به شخصی که مال دیگری را به امانت می‌گیرد مستودع یا امین می‌گویند.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ احتمالا بار‌ها برایتان پیش آمده است که قبل از سفر، اموال گران‌قیمت خود را نزد بستگان به امانت بگذارید تا از آن‌ها نگهداری کنند. در اصل، شخصی که اموال را از شما تحویل می‌گیرد، با نهایت رضایت و رایگان این کار را انجام می‌دهد. این شیوه از توافق که به صورت شفاهی صورت می‌گیرد، در واقع همان عقد ودیعه است که میان اشخاص مختلف تنظیم می‌شود. عقد ودیعه از عقودی است که در قانون مدنی به آن اشاره شده است و برای شخص پذیرنده آثار حقوقی به همراه دارد. در ادامه، به تعریف عقد ودیعه، طرفین این عقد و ویژگی‌های حقوقی آن می‌پردازیم.

شرایط و اوصاف عقد ودیعه

در عقد ودیعه به کسی که مال خود را برای نگهداری به دیگری می‌دهد ودیعه‌گذار (مودع) و به شخصی که مال دیگری را به امانت می‌گیرد مستودع یا امین می‌گویند.

برای تحقق عقد ودیعه لازم است امین پیشنهاد مودع را برای نگهداری مال قبول کند. هم‌چنین از دیگر شروط این عقد آن است که شخص امین مال را به طور رایگان نگهداری کند و بابت آن پولی دریافت نکند.

امین نمی‌تواند در قبال نگهداری از مال مورد ودیعه مزد بگیرد. در صورت دریافت مزد، عقد اجاره جاری می‌شود نه ودیعه، اما اگر پاداشی در ضمن عقد برای نگهداری تعیین شود، ودیعه صحیح است.

عقد ودیعه هم می‌تواند به صورت شفاهی امضا شود و هم کتبی. هم‌چنین مودع و مستودع هر زمان که بخواهند می‌توانند عقد ودیعه را از بین ببرند.

تعهدات مالک و امین در مقابل یکدیگر

امین باید از مال مورد ودیعه همان‌طوری که مالک آن مقرر کرده است نگهداری کند و اگر ترتیبی بین آن‌ها مقرر نشده باشد مال را باید به صورت متعارف حفاظت کند.
مال باید به مالک واقعی پس داده شود. چنانچه مشخص شود مالک مال شخص دیگری است، امین باید مال مورد ودیعه را به مالک واقعی رد کند نه الزاما به کسی که مال را از او گرفته است.

اگر مال مورد ودیعه در جعبه یا پاکت دربسته‌ای قرار داده شده باشد و به امین سپرده شود، امین حق باز کردن آن را ندارد. در غیر این صورت، ضامن است. البته توافق دو طرف می‌تواند بر خلاف این موضوع باشد.
اگر شخص امین در نگهداری از مال کوتاهی کرده باشد، مسئول جبران خسارت خواهد بود. هم‌چنین اگر مالک در حادثه‌ای فوت کند، امین باید مال را به وراث وی تحویل دهد.

از سوی دیگر، مالک موظف است مخارج و هزینه‌هایی را که امین برای نگهداری و حفاظت از مال مورد ودیعه پرداخت کرده است به او بپردازد و اگر برای پس دادن مال مورد ودیعه مخارجی لازم باشد، پرداخت این مخارج بر عهده مودع است.

تعیین مدت در عقد ودیعه

در اصطلاح حقوقی، عقد ودیعه یک عقد جایز است. یعنی طرفین آن (مالک و امین) هر زمان که بخواهند می‌توانند توافق بین خود را ساقط کنند.

در صورتی که در عقد ودیعه مدت تعیین شود، طرفین عقد یعنی مودع و مستودع باید تا پایان مدت تعیین‌شده در قرارداد متعهد باشند. البته در بعضی موارد یکی از طرفین می‌خواهد عقد را زودتر زمان مقرر فسخ کند.

براساس قانون هریک از طرفین عقد می‌توانند عقد ودیعه را قبل از اتمام قرارداد فسخ کنند، زیرا همانطور که بیان شد، عقد ودیعه یک عقد جایز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->