انتشار اوراق تبعی بیمه‌ای برای اشخاص حقیقی و اوراق تبعی تأمین مالی (۱۷تیر۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | رشد پژو ۲۰۷ دنده‌ای تا محدوده ۱.۲ میلیارد تومان قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | رشد شدید قیمت‌ها با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، ایجاد مناطق آزاد مشترک در مرز‌های خراسان رضوی با افغانستان و ترکمنستان بررسی شد قیمت دینار عراق همچنان روندی کاهشی دارد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) ثبت سفارشات جدید واردات شکر از ۲۱ تیرماه آغاز می‌شود بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | گوشت آبگوشتی و خورشتی چقدر قیمت دارد؟ ریزش دوباره بورس پس از فقط یک روز مثبت | افت شدید ارزش معاملات (۱۷ تیر ۱۴۰۴) برگزاری نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف برق، برای اولین بار در مشهد فرودگاه مشهد رکورددار بازگشت حجاج | خدمت‌رسانی به بیش از ۱۵ هزار زائر در ۹ روز ۸۵ درصد جمعیت خراسان رضوی زیر چتر کالابرگ هستند بازدید میدانی از بازار گوشت و  مرغ مشهد | قیمت گوشت قرمز در مرز یک میلیون تومان! آیا اعتبار کالابرگ الکترونیک ویژه دهک‌های اول تا هفتم، ماهانه شارژ خواهد شد؟ ریزش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه ۳ میلیون تومان ارزان‌تر شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) افزایش ۴۵ درصدی بهره‌وری زادوولد دام عشایر با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | دلار کانال ۹۰ هزار تومان را از دست داد تعادل به بازار برنج می‌رسد خبر پرداخت کالابرگ برای دهک‌های چهارم تا هفتم صحت ندارد انجام پرواز می‌تواند جایگزین مبالغ بلیت‌های ابطال‌شده بشود تاثیر رانندگی اقتصادی روی طول عمر لنت ترمز خرید تضمینی گندم به حدود ۵ میلیون تن رسید رکود دست از سر بازار مسکن برنداشته است دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو بازنگری می‌شود مدیر دفتر توزیع برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی: در سال ۱۴۰۴، در بخش خانگی باید ۳۱ مگاوات به شبکه تجدیدپذیر متصل شود قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد (تیرماه ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۷ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از حرکت بازماند قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | کرفس در میادین تره‌بار مشهد کیلویی چند؟ تمدید پرداخت تسهیلات تکلیفی تا پایان تیر ماه ۱۴۰۴ آیا افزایش دامنه‌ نوسان صندوق‌های اهرمی‌ باعث جذابیت آن‌ها خواهد شد؟
سرخط خبرها

الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۱۰۶۰۵
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی
هادی نبی‌زاده - رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان

توسعه صادرات غیرنفتی به‌منزله رشد اقتصاد و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی، گزاره‌ای است که خوشبختانه در سال‌های گذشته باتوجه‌به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب به‌خوبی در اذهان عمومی جا افتاده است.

اهمیت این موضوع سبب شده است دولت در بخشی از سند تحولش، به توسعه تجارت خارجی توجه کند و مواردی مانند افزایش میزان سرانه ارزش صادرات غیرنفتی، کاهش ناترازی در تراز تجاری با کشور‌های مقصد صادرات غیرنفتی و افزایش نسبت ارزش به وزن صادرات غیرنفتی را در آن ذکر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خراسان‌رضوی به‌دلیل همسایگی و نزدیکی با افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، استقرار صد‌ها واحد تولیدی در آن و قرارداشتن در مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صادرات غیرنفتی دارد.

در نتیجه، در صورت حمایت از صادرکنندگان می‌توان این استان را به یکی از سکو‌های توسعه صادرات غیرنفتی کشور تبدیل کرد. بااین‌حال، تحقق این موضوع نیازمند پیش‌شرط‌ها و الزاماتی است.

یکی از این الزامات توجه به مشکل انتقال ارز از کشور‌های همسایه خراسان‌رضوی به داخل کشور است. بانک مرکزی همواره اصرار دارد صادرکنندگان باید ارزش صادراتی کالاهایشان را به‌صورت ارز به کشور بازگردانند. این درحالی است که به‌علت نبود مراودات بانکی بین ایران و بخشی از کشور‌های همسایه، این کار در عمل ممکن نیست.

براین‌اساس، اگر صادرکنندگان بخواهند از روش‌های دیگری ارزش کالا‌های صادراتی را به‌صورت ارز وارد کشور کنند، هزینه زیادی متحمل می‌شوند. ضمن اینکه بخشی از مراودات تجاری ما با کشور‌های همسایه با ریال انجام می‌شود؛ به‌عبارتی، تاجران کشور‌های همسایه با ریال از ما کالا می‌خرند، درحالی‌که بانک مرکزی انتظار دارد این ارزش به‌صورت ارز وارد کشور شود.

مسئله دیگری که در توسعه صادرات غیرنفتی باید به آن توجه شود، برگشت سریع مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان است. براساس قانون، مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان باید یک‌ماهه به آن‌ها برگشت داده شود، اما این کار تا بیش از دو سال هم طول می‌کشد و درواقع زمانی مبلغ ارزش‌افزوده صادرکنندگان به آن‌ها برگشت داده می‌شود که تورم، ارزش این مبلغ را کاسته است.

توسعه شبکه حمل‌ونقل و توجه به انتقال سریع کالا‌های صادراتی به بازار‌های هدف با قیمت منطقی از دیگر موضوع‌هایی است که باید به آن توجه شود. هزینه زیاد حمل‌ونقل سبب می‌شود مزیت رقابتی کالا‌های ایرانی در بازار‌های هدف کاسته شود و نتوانیم با کالا‌های کشور‌های دیگر رقابت کنیم.

همچنین، باید به آسان‌سازی ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز واحد‌های تولیدی که صادرکننده هستند نیز توجه شود. چندی است که هزینه گمرکی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی افزایش داشته و همین مسئله هزینه آن‌ها را زیاد کرده است. برای حمایت از صادرات باید دراین‌باره تدبیری اندیشیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->