مدیرکل صمت خراسان رضوی: پیشنهاد می‌کنم برق اصناف از ساعت ۶ عصر قطع شود معاون اول رئیس جمهور: مقابله با محتکرین و نظارت بر بازار از اولویت‌های دولت است کشف ۲۵ هزار تن شکر قاچاق و خارج از شبکه توزیع در خراسان رضوی افزایش سن بازنشستگی ابلاغ شد + جزئیات (۵ اسفند ۱۴۰۳) بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی | مهندسان در هندسه بیکاری! قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ اسفند ۱۴۰۳) | اپتیما ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی چه تغییری کرد؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) + جدول آغاز گشت‌های نظارتی مشترک تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی خراسان رضوی در آستانه ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴+ویدئو بلیت هواپیما روی دور گرانی | تخلف ایرلاین‌ها با وجود تلاش دولت برای کنترل نرخ بلیت هواپیما تغییر انتظارات فعالان بازار از آینده بازدهی بازار‌های مالی (۵ اسفند ۱۴۰۳) پایان خوش بورس | رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص کل (۵ اسفند ۱۴۰۳) آغاز روند کاهشی قیمت طلا در مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) ۲۰ هزار میلیارد تومان، واردات سوغات مشهد از چین! | تسهیلات تضمینی برای تولیدکنندگان سوغات زیارت در مشهد قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۵ اسفند ۱۴۰۳) | نزول دلار به کانال ۹۳ هزار تومان آمادگی کامل برای تأمین کالا‌های اساسی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در مشهد و خراسان رضوی (۵ اسفند ۱۴۰۳) ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ حساب یارانه بگیران شارژ می‌شود | مجموع دریافتی خانوار‌های یارانه‌بگیر در اسفندماه چقدر می‌شود؟ تأمین ۷۳ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات قیمت جدید خودرو‌های کرمان موتور در کارخانه اعلام شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) مشکل مسکن و درمان کارگران با همراهی و کمک دولت حل می‌شود قیمت سیب‌زمینی بالاخره در مشهد کاهش یافت؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) کارگران: در رقم سبد معیشت و مزد تجدیدنظر شود علت اصلی گرانی برنج چه بود؟ عرضه اولیه «مهرمام» در بازار بورس، سه‌شنبه (۷ اسفند ۱۴۰۳) | چقدر نقدینگی نیاز است؟ ۳ روش برای استعلام کالابرگ الکترونیک تبیین برنامه تحول و مدل‌های کسب‌وکار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت در مشهد اعلام شد مراسم قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو برگزار شد+ جزئیات (۴ اسفند ۱۴۰۳) ریزش قیمت خودرو‌های خارجی (۴ اسفند ۱۴۰۳) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ اسفند ۱۴۰۳) | شاهین اتوماتیک پلاس ۱۵ میلیون تومان ریزش کرد
سرخط خبرها

الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۱۰۶۰۵
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی
هادی نبی‌زاده - رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان

توسعه صادرات غیرنفتی به‌منزله رشد اقتصاد و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی، گزاره‌ای است که خوشبختانه در سال‌های گذشته باتوجه‌به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب به‌خوبی در اذهان عمومی جا افتاده است.

اهمیت این موضوع سبب شده است دولت در بخشی از سند تحولش، به توسعه تجارت خارجی توجه کند و مواردی مانند افزایش میزان سرانه ارزش صادرات غیرنفتی، کاهش ناترازی در تراز تجاری با کشور‌های مقصد صادرات غیرنفتی و افزایش نسبت ارزش به وزن صادرات غیرنفتی را در آن ذکر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خراسان‌رضوی به‌دلیل همسایگی و نزدیکی با افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، استقرار صد‌ها واحد تولیدی در آن و قرارداشتن در مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صادرات غیرنفتی دارد.

در نتیجه، در صورت حمایت از صادرکنندگان می‌توان این استان را به یکی از سکو‌های توسعه صادرات غیرنفتی کشور تبدیل کرد. بااین‌حال، تحقق این موضوع نیازمند پیش‌شرط‌ها و الزاماتی است.

یکی از این الزامات توجه به مشکل انتقال ارز از کشور‌های همسایه خراسان‌رضوی به داخل کشور است. بانک مرکزی همواره اصرار دارد صادرکنندگان باید ارزش صادراتی کالاهایشان را به‌صورت ارز به کشور بازگردانند. این درحالی است که به‌علت نبود مراودات بانکی بین ایران و بخشی از کشور‌های همسایه، این کار در عمل ممکن نیست.

براین‌اساس، اگر صادرکنندگان بخواهند از روش‌های دیگری ارزش کالا‌های صادراتی را به‌صورت ارز وارد کشور کنند، هزینه زیادی متحمل می‌شوند. ضمن اینکه بخشی از مراودات تجاری ما با کشور‌های همسایه با ریال انجام می‌شود؛ به‌عبارتی، تاجران کشور‌های همسایه با ریال از ما کالا می‌خرند، درحالی‌که بانک مرکزی انتظار دارد این ارزش به‌صورت ارز وارد کشور شود.

مسئله دیگری که در توسعه صادرات غیرنفتی باید به آن توجه شود، برگشت سریع مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان است. براساس قانون، مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان باید یک‌ماهه به آن‌ها برگشت داده شود، اما این کار تا بیش از دو سال هم طول می‌کشد و درواقع زمانی مبلغ ارزش‌افزوده صادرکنندگان به آن‌ها برگشت داده می‌شود که تورم، ارزش این مبلغ را کاسته است.

توسعه شبکه حمل‌ونقل و توجه به انتقال سریع کالا‌های صادراتی به بازار‌های هدف با قیمت منطقی از دیگر موضوع‌هایی است که باید به آن توجه شود. هزینه زیاد حمل‌ونقل سبب می‌شود مزیت رقابتی کالا‌های ایرانی در بازار‌های هدف کاسته شود و نتوانیم با کالا‌های کشور‌های دیگر رقابت کنیم.

همچنین، باید به آسان‌سازی ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز واحد‌های تولیدی که صادرکننده هستند نیز توجه شود. چندی است که هزینه گمرکی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی افزایش داشته و همین مسئله هزینه آن‌ها را زیاد کرده است. برای حمایت از صادرات باید دراین‌باره تدبیری اندیشیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->