اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

مشهد در تدارک جشن‌های رضوی و دهه کرامت

  • کد خبر: ۱۱۰۷۰۰
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
مشهد در تدارک جشن‌های رضوی و دهه کرامت
آستان قدس رضوی به عنوان کانون جشن‌های دهه کرامت، ۱۲۰ برنامه برای این روز‌ها در نظر گرفته است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از پایان این هفته و هم زمان با میلاد حضرت فاطمه‌معصومه (س)، خواهر گران قدر امام رضا (ع)، دهه کرامت آغاز می‌شود و این دهه پربرکت هم زمان با ۱۱ ذیقعده که روز میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) است، ادامه خواهد داشت. شهر مشهد و در قلب آن بارگاه مطهر رضوی در این روز‌ها مرکز ایران و جهان اسلام خواهد بود.

ازاین رو، دستگاه‌های ملی، استانی و شهری ویژه برنامه‌های مختلفی برای این روز‌های شادی تدارک دیده اند. آستان قدس رضوی هم به‌عنوان کانون برگزارکننده ویژه برنامه‌های دهه کرامت، ۱۲۰ برنامه محوری برای این روز‌ها در نظر گرفته است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های این آستان مقدس در دهه کرامت با اشاره به تقارن این ایام با سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه تقارن محوریت برنامه‌های امسال با موضوعیت تمدن نوین اسلامی خواهد بود، سعی شده است در برنامه‌های امسال دهه کرامت به موضوع شعار سال که همان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» است، توجهی ویژه شود.

جشن‌های دهه کرامت؛ از شهری تا بین المللی

عبدالحمید طالبی با بیان اینکه برای دهه کرامت ۱۴۰۱، آستان قدس رضوی ۱۲۰ برنامه محوری در شش منطقه حرم، شهر مشهد، کشور ایران و دیگر مناطق جهان در نظر گرفته است، افزود: موضوعیت عالم آل محمد (ص) یکی دیگر از ابعاد برگزاری برنامه‌های امسال خواهد بود و سعی خواهد شد به موضوعات علمی و بین المللی توجهی ویژه شود.

وی با بیان اینکه اولین بار در دهه کرامت امسال هر روز یک صنف تکریم خواهد شد، ادامه داد: برنامه‌های دهه کرامت هم زمان با روز میلاد حضرت‌فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود و در این روز با همکاری شهرداری مشهد برنامه‌ای ویژه برای بزرگداشت دختران در نظر گرفته شده است. همچنین، آغاز برنامه‌های دهه کرامت با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر قم است.

طالبی با بیان اینکه در عصر روز میلاد حضرت معصومه (س) از سی اثر تازه منتشرشده در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مؤسسه به نشر و دانشگاه رضوی رونمایی و همچنین یک فروشگاه کتاب هم در شهر قم راه اندازی می‌شود، افزود: در روز‌های دهه کرامت برنامه‌هایی روزانه برای مخاطبان خاص ازجمله دختران، مادران و پدران، کودکان و دانش آموزان، جوانان و دانشجویان، زائران، فرماندهان، سربازان و خانواده ایثارگران، توان یابان و مددجویان، کارگران، تولیدگران دانش بنیان، تشکل‌های مردمی، استادان، معلمان و دانشمندان در نظر گرفته شده و دراین راستا، جلسات مختلفی نیز برای برگزاری برنامه‌ها در استانداری با همه دستگاه‌های استان و شهر مشهد برگزار شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: امیدواریم جشن میلاد حضرت رضا (ع) به ویژه در مشهد، مانند جشن نیمه شعبان با محوریت فعالیت‌های مردمی باشد.

وی با بیان اینکه برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت در شهر مشهد، برنامه‌های مختلفی با همکاری و همراهی شهرداری مشهد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در سطح ملی نیز برنامه‌های این دهه با محوریت بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و وزارت ارشاد تدارک دیده‌شده که مهم‌ترین آن‌ها اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است.

این مراسم در حرم مطهررضوی در تالار قدس با حضور تولیت آستان قدس رضوی و دیگر تولیت‌های عتبات مقدس از ایران و کشور عراق برگزار می‌شود.

طالبی با بیان اینکه اولین پیش نشست دومین همایش جهانی امام رضا (ع) نیز در دهه کرامت برگزار می‌شود، افزود: برگزاری جشنواره کتاب رضوی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و معارف رضوی، برگزاری ویژه برنامه «من قرآن را دوست دارم»، انتشار ویژه نامه‌ای مختصر درباره معرفی حضرت رضا (ع)، برگزاری جشن‌های این دهه در چهار طرف حرم مطهررضوی، اجرای نمایش‌های خیابانی، اجرای سرود، برگزاری مراسم شب‌های شعر، برگزاری جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم، برگزاری جشن ویژه مه دخت، ایجاد ایستگاه‌های استقبال از زائر با همکاری شهرداری، اجرای ویژه برنامه «به سوی حرم» برای زیارت افراد محروم و زائراولی ها، اسکان زائراولی‌ها در زائرشهر، برگزاری پاتوق خدمت اداری، برپایی بازارچه ویژه بانوان در اردوگاه باغ خاتون و برگزاری ویژه برنامه نذر شفا با حضور گروه‌های جهادی در عرصه سلامت از دیگر برنامه ها‌ی دهه کرامت است.

بسته‌های تخفیفی آستان قدس

ارائه تخفیفات محصولات تولیدی آستان قدس رضوی ازجمله نان‌رضوی، ارائه بسته‌های تشویقی برای مستأجران این آستان و رایگان شدن موزه‌های آستان قدس در سه روز پایانی دهه کرامت ازجمله برنامه‌های بخش خدمت رسانی در دهه کرامت است که رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به آن اشاره کرد.

وی افزود: بازسازی هشتاد خانه محرومان، برپایی سفره‌های کرامت در ۳۱ استان کشور، اهدای جهیزیه به خانواده‌های محروم و اجرای پویش نذر امام رضا (ع) از دیگر برنامه‌های حوزه خدمت رسانی در سطح ملی است. همچنین، بیست برنامه افتتاحیه عمرانی و اقتصادی در این روز‌ها برگزار خواهیم کرد. آستان قدس رضوی برنامه‌های مختلفی هم در سطح ملی و بین المللی برای دهه کرامت در نظر گرفته است.

جشن‌های مختلف در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهررضوی

در ادامه این نشست، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به ویژه برنامه‌های دهه کرامت از شب میلاد حضرت معصومه (س) تا روز میلاد حضرت رضا (ع) در داخل صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهررضوی گفت: برگزاری جشن‌های شکوه رضوان در شب میلاد حضرت معصومه (س) در صحن پیامبر اعظم (ص) و مراسم رسمی گل‌باران حرم مطهر به دست دختران شهرمان در روز میلاد حضرت معصومه (س) از نخستین برنامه‌های جشن‌های دهه کرامت در داخل حرم مطهررضوی است.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد از برگزاری ۹ شب جشن در صحن پیامبراعظم (ص) به جز دو شب به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، برگزاری ویژه برنامه «ارمغان خدمت» با هدف معرفی فعالیت‌های انجام شده در حرم مطهر برای زائران، تعویض پوشش ضریح مطهر حضرت رضا (ع) و تعویض پرچم گنبد مطهر در حرم مطهررضوی خبر داد.

وی افزود: در مجموع برنامه‌های مختلفی در داخل صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهررضوی به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام هشتم (ع) ازجمله گل‌باران حرم رضوی در روز میلاد به دست خادمان و زائران تدارک دیده شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->