نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

رمزارز‌ها همچنان قربانی می‌گیرند

  • کد خبر: ۱۱۱۰۱۰
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
رمزارز‌ها همچنان قربانی می‌گیرند
مروری بر جدیدترین پرونده کلاهبرداری دیجیتالی در مشهد که پلیس فتای استان متهم را در تهران دستگیر کرد.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ مدت‌ها بود که سرمایه اندکش را در یک حساب بانکی بلوکه کرده بود. فکر‌های زیادی داشت، اما پولش کفاف انجام آن‌ها را نمی‌داد. با چشم خود می‌دید که هر روز پولش کمتر از قبل می‌شود و فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهد.

تمام شب و روز فکرش درگیر ماجرای سرمایه گذاری بود، اما به جایی نمی‌رسید تا اینکه در شبکه اجتماعی تلگرام با کانالی آشنا شد که فردی با اطلاعات کامل و جامع در حوزه رمزارز‌ها از افراد خواسته بود با هر سرمایه‌ای حتی اندک، وارد این بازار شوند.

مدتی این کانال را زیر نظر داشت و با سرگذشت افرادی آشنا شد که یک شبه با مبلغی بسیار کمتر از او، راه صد ساله را رفته بودند. این بررسی‌ها تا آنجا پیش رفت که در نهایت تصمیم گرفت او هم شانسش را در این بازار کمتر شناخته امتحان کند و همین شد که به ادمین کانال پیام داد، غافل از اینکه او نیز یک شبه ره صدساله را پیش می‌رود، اما با دنده عقب و در این قمار مجازی تمام سرمایه اش را به شیادان دنیای مجازی می‌بازد.

مرد جوان با در دست داشتن مرجوعه قضایی پس از شکایت در دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای، به پلیس فتای خراسان رضوی مراجعه کرد. او نیز مانند بسیاری از شهروندان که ندانسته و بدون اطلاعات پا در این حوزه گذاشته  اند سرمایه خود را در چاه رمزارز‌ها ریخته بود، از کارشناسان این پلیس تخصصی درخواست شناسایی متهمان را داشت، درخواستی که به سختی یافتن سوزن در انبار کاه بود.

از دست دادن یک و نیم میلیارد ریال

با دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، گروهی از کارشناسان تحقیقات خود را به منظور یافتن سرنخی از متهم در فضای مجازی آغاز کردند. بررسی‌های اولیه با توجه به اظهارات شاکی نشان داد که او در شبکه اجتماعی تلگرام پس از آشنایی با فردی که خود را متخصص حوزه رمزارز معرفی کرده است، با اینکه این فرد را نمی‌شناخته به حرف‌های او اعتماد کرده و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه اش را به حساب این فرد واریز کرده تا برای او رمزارز بخرد.

پس از گذشت چند روز که این فرد ناشناس به پیام‌های او پاسخ نداده، مرد مشهدی متوجه می‌شود که از او کلاهبرداری شده است.

آغاز تحقیقات همه جانبه

داده‌هایی که شاکی در اختیار کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی گذاشت، منجر به کشف سرنخ‌هایی شد که پلیس را به یک قدمی فرد شیاد رساند.

کارشناسان پس از بررسی‌های همه جانبه و تلاش بی وقفه برای شناسایی عامل کلاهبرداری با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند که با بهره گیری از توان علمی و اقدامات فنی و پلیسی در این باره، متهم شناسایی شد.

کارشناسان متوجه شدند این فرد شیاد ساکن تهران است و اقدامات مجرمانه اش را نیز در همین شهر انجام می‌دهد.
با شناسایی متهم، موضوع به مقام قضایی اطلاع رسانی شد و پس از دریافت دستورات ویژه، متهم در مخفیگاهی در تهران دستگیر شد.

آغاز بازجویی‌های تخصصی از متهم

بازجویی‌های اولیه از متهم در حالی آغاز شد که او با توجه به مستندات پلیس، ناچار لب به اعتراف گشود و اتهامش را پذیرفت. این فرد انگیزه اش را منفعت مالی دانست.

با وجود اعتراف صریح متهم بازجویی‌های تخصصی از او به منظور مشخص شدن دیگر جرائم احتمالی در این حوزه آغاز شده است.

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی درباره کلاهبرداری در فضای مجازی بیان کرد: با وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد و گستردگی فضای سایبری افراد سودجو و فرصت طلب این فضا را مکانی امن برای پنهان ساختن هویت خود می‌دانند، بنابراین شهروندان و کاربران فضای سایبری برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری باید در ابتدا اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند ضمن اینکه قبول پیشنهاد‌های دریافت شده در فضای سایبری تعجیل نکنند و تا قبل از حصول اطمینان به موضوع با دیده تردید بنگرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->