اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها
محمدرضا کلائی شهردار مشهد:

سلامت مالی شهرداری، زمینه‌ساز رعایت حقوق مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۰۴
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
سلامت مالی شهرداری، زمینه‌ساز رعایت حقوق مردم
شهردار مشهد در جمع دست‌اندرکاران امور مالی شهرداری، بر اهمیت این حوزه تأکید کرد
وفایی‌نیا - پانزدهمین روز آذرماه که در تقویم کشور به نام روز حسابدار ثبت شده است، بهانه خوبی بود تا شهردار مشهد و جمعی از مدیران شهری در تالار شهر گرد هم جمع شوند و به دست‌اندرکاران امور مالی شهرداری خداقوتی بگویند و از زحمات آن‌ها قدردانی کنند.
شهردار مشهد در این برنامه ضمن تبریک روز حسابدار، با تأکید بر نقش کلیدی حوزه مالی در پیشرفت سازمان‌های مختلف ازجمله شهرداری مشهد، گفت: بخش مالی هر سازمان گلوگاهی برای تحقق اهداف آن مجموعه است. این بخش با تنظیم راندمان کار سازمان‌ها، سرعت کار‌های مختلف را تنظیم می‌کند.
محمدرضا کلائی ادامه داد: همکاران ما در حوزه مالی شهرداری باید با سلامت کارکرد، زمینه‌ساز رعایت حقوق مردم شوند تا بتوانیم از فرصتی که جامعه برای خدمت در اختیار ما قرار داده است، به بهترین شکل استفاده کنیم. برای رسیدن به این هدف مجموعه شهرداری حاضر است تمام امکانات و ابزار‌های لازم را برای همکاران شاغل در حوزه‌های مالی فراهم کند؛ زیرا در نهایت مجموعه شهرداری و کل شهر از این هزینه‌کرد سود خواهد برد. دست‌اندرکاران بخش‌های مالی هم باید به دنبال استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های تازه برای هرچه بالاتر بردن کارایی خود باشند.
وی همچنین با اشاره به مشکلات معیشتی موجود در جامعه اظهار کرد: مجموعه کارکنان شهرداری هم درگیر این مشکلات هستند. به همین دلیل از مدیران مالی حاضر در بخش‌های مختلف شهرداری می‌خواهم که تمام تلاش خود را برای کم کردن مشکلات معیشتی افراد حاضر در مجموعه‌های خود به کار بگیرند. ما هم در مدیریت‌شهری از هر امکانی که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم گذر از این دوران سخت را برای همکارانمان راحت‌تر کنیم.

نقش‌آفرینی حسابداران در شفافیت
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد هم در این برنامه با بیان اینکه یکی از نقش‌های اصلی حسابداران، نظم‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: امروزه بسیاری از مبادلات مالی ما با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. پشت هرکدام از این سامانه‌ها یک نظام قانونمند با کمک حسابداران ایجاد می‌شود که به ما برای استفاده از آن نظام مالی اطمینان لازم را می‌دهد. همچنین حسابداران در هر مجموعه نقش مهمی در پاسخ‌گو بودن آن نظام از نظر مالی و ایجاد شفافیت در آن را دارند.
محمدحسین ودیعی در ادامه به نقش تأثیرگذار بخش‌های مالی در مجموعه شهرداری هم پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که مدیران هر سازمان در هنگام تصمیم‌گیری‌ها به آن توجه می‌کنند، اطلاع از آخرین وضعیت مجموعه تحت مدیریتشان از منظر مالی است. به همین دلیل افراد حاضر در امور مالی شهرداری نقش مؤثری در تصمیم‌گیری‌های شورای شهر و مدیریت‌شهری دارند.
لزوم استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه مالی، از دیگر بخش‌های صحبت‌های ودیعی بود و در این‌باره گفت: دنیا به‌شدت در حال تغییر است و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف تلاش کنیم که خود را به فناوری‌های روز مجهز کنیم. خیلی از مشاغل در سال‌های گذشته به‌دلیل به‌روز نکردن خود، منقرض شده‌اند. این اتفاق در حوزه مالی هم در حال رخ دادن است و حسابداران و افراد حاضر در حوزه‌های مالی باید خود را به فناوری‌های روز دنیا مجهز کنند تا بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

تأکید مدیریت شهری بر شفافیت مالی
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد هم در این مراسم با اشاره به اینکه مدیریت‌شهری و شورای پنجم بر شفافیت مالی تأکید دارد، گفت: شهرداری مشهد اولین شهرداری در کشور بود که سامانه «فاش» را راه‌اندازی کرد و قرارداد‌های مالی را برای اطلاع مردم و کارشناسان در آن قرار داد.
رضا خواجه‌نائینی همچنین از اعمال محدودیت زمانی در قرارداد‌ها و تصدی مدیران مالی بر یک حوزه خبر داد و گفت: حضور یک مدیر به مدت ۵ یا ۱۰ سال در یک حوزه مالی مناسب نیست و از این پس این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد تا علاوه بر ارتقا و بهره‌وری مدیران از ایجاد ارتباطات خارج از ضوابط جلوگیری شود.
او با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی در حوزه اقتصادی و مالی جذب شده است، ادامه داد: اگر هر هفته شاهد افتتاح یا آغاز به‌کار یک پروژه هستیم، به دلیل تأمین مالی است که از سوی این حوزه انجام می‌شود. در کنار این موضوع، شهرداری مشهد تنها شهرداری است که حسابرسی‌های آن به‌روز است؛ درحالی‌که حسابرسی سایر شهرداری‌های کشور بین ۲ تا ۵ سال عقب‌تر از زمان استاندارد انجام می‌شود. حوزه مالی شهرداری مشهد جایزه ملی مدیریت مالی و حسابرسی داخلی ایران در سال ۹۷ و جایزه‌های متعدد دیگری را کسب کرده که این نشان‌دهنده تلاش همکاران ما در حوزه مالی است.

کاهش هزینه‌ها به کمک سیستم مدیریت یکپارچه
مدیر گروه حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر حاضران در این برنامه بود که به نقش حسابداران در هوشمندسازی سازمان‌ها پرداخت و گفت: مشهد در حال حرکت به سمت هوشمند شدن است و حسابداران نقش مهمی در این فرایند دارند. باید بتوان حسابداری را به سمت هوشمند شدن برد. شهرداری مشهد این توان را دارد و بخشی از تبدیل مشهد به شهر هوشمند، در این زمینه محقق می‌شود.
مهدی مرادی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که در مدیریت شهر‌های هوشمند استفاده می‌شود، سیستم‌های پشتیبان تصمیم‎گیری است. مدیران شهری با استفاده از این سیستم می‌توانند به اطلاعات لحظه‌ای در زمینه‌های مختلف دسترسی داشته باشند. حسابداران و افراد حاضر در حوزه‌های مالی نقش تأثیرگذاری در شکل‌گیری این سیستم دارند و کمک می‌کنند که مدیران به تمام داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
لزوم ایجاد سیستم‌های یکپارچه مدیریت از دیگر موضوعاتی بود که مرادی به آن پرداخت و در این زمینه گفت: ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت هزینه‌های زیادی را کاهش خواهد داد و باعث ایجاد شفافیت در اقدامات انجام‌شده از سوی مدیران شهری می‌شود. در شهرداری مشهد تا الان اقدامات خوبی برای ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انجام شده است، اما هنوز جای پیشرفت در این زمینه وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->