محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ بزرگترین سمن شهری دنیا با نام «متروپلیس» حدود ۳۰ سال پیش و با هدف توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و انتقال تجربیات موفق میان شهرهای عضو و توسعه همکاریهای بین الملل تشکیل شد و شهرداری مشهد هم از سال ۱۳۷۲ به عضویت این انجمن درآمد و فعالیتها و تعاملات تخصصی خودش را در این انجمن آغاز کرد.
انجمن متروپلیس که امروز بیش از ۱۴۰ کلان شهر در آن عضویت دارند، با درخواست شهرداری مشهد و بررسی طرح کارخانه نوآوری، این مجموعه را به عنوان یکی از نمونههای موفق که توسط مدیریت شهری در کلان شهرها ایجاد شده، تأیید کرده است.
رئیس گروه همکاریهای بین المللی علمی و تخصصی شهرداری مشهد میگوید که طرح کارخانه نوآوری برای استفاده دیگر شهرهای عضو این انجمن در وب سایت متروپلیس بارگذاری شده است و با این کار ظرفیتهای شهرداری مشهد در عرصه بین المللی بیشتر از قبل شناخته میشود.
حمیدرضا اصفهانی زاده در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه انجمن کلان شهرهای جهان به عنوان بزرگترین سمن شهری بهترین عملکردها و تجربههای شهرهای عضو را براساس معیارهایی که دارد انتخاب و پس از تأیید به عنوان طرح موفق به دیگران برای الگوبرداری معرفی میکند، گفت: کارخانه نوآوری مشهد به تازگی به عنوان یکی از همین پروژههای موفق توسط متروپلیس انتخاب شده است.
در واقع هر شهری میتواند طرحها و اقداماتی را که قابلیت معرفی و استفاده توسط دیگر شهرها دارد برای بررسی به هیئت علمی انجمن ارسال کند که شهرداری مشهد کارخانه نوآوری را انتخاب و ارائه کرد. انتخاب این کارخانه بعد از بررسیهای بسیار زیاد این انجمن و تطبیق با معیارهایی که دارد رخ داده است.
وی با اشاره به مهمترین معیارهای این انجمن برای انتخاب طرحهای ارائه شده ادامه داد: وجود نوآوری در آن طرح، قابلیت تعمیم و اجرای پروژه در دیگر شهرها و کشورهای دنیا، کمک به توسعه پایدار و شهروندان از مهمترین معیارهای متروپلیس در انتخاب طرحهای موفق است و تبدیل کارخانه کوکاکولا به کارخانهای موسوم به نوآوری و فراهم کردن زمینه برای حضور شتاب دهندهها و شرکتهای دانش بنیان و... براساس همین معیارها به عنوان یکی از طرحهای موفق اجرا شده در شهرهای عضور متروپلیس انتخاب و در وب سایت این انجمن بارگذاری شده است.
از امروز و با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته توسط انجمن به اعضا، همه آنها میدانند که چنین پروژهای در مشهد وجود دارد و میتوان از تجربه آن استفاده کرد.
اصفهانی زاده در ادامه درباره اهمیت انتخاب طرح اجرایی شده توسط مدیریت شهری مشهد برای ارائه به شهرهای عضو متروپلیس بیان کرد: هر شهری نیازمند معرفی خودش به همه دنیاست و اقدامات خوبی که در مشهد انجام میشود در دنیا دیده نمیشود و با این کار و استفاده از ظرفیت متروپلیس میتوانیم شهر و کارهایی را که میکنیم به دنیا معرفی کنیم.
از طرف دیگر وقتی پروژهای تخصصی و علمی مثل کارخانه نوآوری را عرضه میکنیم، سطح علمی بودن شهر را نشان میدهیم، به عنوان نمونه وقتی کسی مشهد را نمیشناسد و شهر از این طریق به او معرفی میشود، متوجه میشود که سطح علمی و تخصصی شهر مشهد بالاست. همه اینها در کنار هم باعث میشود ظرفیتهای شهر مشهد و کارهایی که دارد انجام میشود در عرصه بین المللی شناخته و معرفی شود.
دبیر کمیتههای توسعه نوآوری شهرداری مشهد هم با اشاره به امتیازات انتخاب کارخانه نوآوری توسط متروپلیس گفت: این انتخاب بیانگر این است که مشهد شهرنوآور در حال رشد است و علاوه بر اینکه موقعیت شهر را در این انجمن بیش از پیش تثبیت میکند، باعث میشود فاصله شهر مشهد با مادرید و سئول که در این زمینه پیشگام هستند، کم شود.
امیر مهدی کلیدری افزود: از طرف دیگر انتخاب کارخانه نوآوری به عنوان طرح برگزیده جایگاه مشهد را در سازمان شهرهای متحد تثبیت و محکم میکند و مشهد به عنوان شهری نوآور به دیگر شهرهای دنیا معرفی میشود.
در ادامه مسیر اگر هرگونه همکاری متقابل میان مشهد، متروپلیس و سازمان شهرهای متحد محقق شود، امتیاز انتخاب کارخانه نوآوری تسهیلگر است که بتوانیم تعامل و همکاری پایدارتری با این دو نهاد، به ویژه در زمینه دیپلماسی نوآوری داشته باشیم.