تعطیلی برخی مدارس بندرعباس و استان هرمزگان در روز چهارشنبه (۱۴ آبان ۱۴۰۴) زلزله تنب بزرگ را لرزاند + جزئیات (۱۳ آبان ۱۴۰۴) ممنوعیت اجاره واحدهای مسکونی به صورت ساعتی و روزانه + فیلم مدیرکل جوانی جمعیت وزارت بهداشت: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سقط‌های جنین در کشور غیر عمدی است نسل «زِد» در کلاس‌های سنتی| بررسی چالش‌های تدریس سنتی معلمان در کلاس درس برای نوجوان امروز ۸۵ درصد خانواده‌هایی که اهدای عضو را رد می‌کنند، بعداً پشیمان می‌شوند رونمایی از ۳ بسته تربیتی درمورد جنگ ۱۲ روزه با حضور قالیباف (۱۳ آبان ۱۴۰۴) ابتلا به کرونا حین بارداری می‌تواند ریسک اوتیسم را در فرزند افزایش دهد زندگی بی‌تحرک چه بلایی سر بدن شما می‌آورد؟ کمبود شدید تخت‌های روانپزشکی کودک و نوجوان در کشور | تخت خالی نداریم جان‌باختن بیش از ۱۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ | خراسان رضوی، در صدر آمار تلفات فعالیت ۷ هزار و ۸۰۰ شرکت صوری به حالت تعلیق درآمد واریز معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران به پایان رسید (۱۳ آبان ۱۴۰۴) آموزش بچه‌ها تنها راه پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار در مدرسه | خودمراقبتی دانش‌آموزی ثبت‌نام بیش از ۱۱۸ هزار داوطلب در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۵ | مهلت ثبت‌نام تا ۱۶ آبان ادامه دارد بهترین ورزش‌ها برای کاهش درد آرتروز زانو کدامند؟ آخرین اخبار از واریز وام ۵۰ میلیون تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی (۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۴) خطر جدی برای دریای خزر | بیش از صد لاشه فک خزری در قزاقستان کشف شد کارت ورود به جلسه آزمون وکالت کانون وکلا منتشر شد (۱۳ آبان ۱۴۰۴) + شرکت بیش از ۹۸ هزار داوطلب در آزمون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: دانش‌آموزان ما در میدان شهادت حاضرند تسویه مطالبات بیمه تکمیلی بازنشستگان طی چند روز آینده | تأمین اجتماعی: بابت برخی تأخیر‌ها در پرداخت معوقات حقوق عذرخواهیم ضرورت تبدیل مدارس به فضای فرهنگی عاطفی و تربیتی هشدار سازمان غذا و دارو درباره بازسازی غیرمجاز ظروف نچسب ۳۴ تصادف در جاده‌های خراسان رضوی، طی شبانه‌روز گذشته (۱۳ آبان ۱۴۰۴) افزایش هشدار‌ها درباره روش‌های غیراصولی کاهش وزن اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد، به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۳ آبان ۱۴۰۴) دستگیری ۱۶۹ متهم در ۵ روز طرح مبارزه با احتکار کالا‌های اساسی | نزدیک به ۸۵ هزار تن کالای احتکاری کشف شد روایتی از مراسم روز دانش‌آموز در یکی از مدارس مشهد | مشق استکبارستیزی در حیاط مدرسه پلیس فتا متهمانی را که برای کلاهبرداری به مشهد آمده بودند، دستگیر کرد | شناسایی قاتلی که  کلاهبردار شد!
سرخط خبرها

خرافه و گزافه روی دیگر سکه آگاهی و مشارکت اجتماعی

  • کد خبر: ۱۱۲۳۲۱
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
خرافه و گزافه روی دیگر سکه آگاهی و مشارکت اجتماعی
شبنم کرمی - روزنامه‌نگار

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، روند گرایش به خرافات و عرفان‌های کاذب یا شیوه‌های نوینی، چون انرژی‌درمانی و فنگشویی رو به فزونی نهاده است و درباره افرادی مانند نظرکرده‌های جعلی، دعانویسان، رمالان کلاه‌بردار، احضارکنندگان روح و نایب‌های خودخوانده در فضای واقعی و مجازی بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم.

هرچند فرهنگ و باور‌های مردم در بیشتر جوامع از حکایات و افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، تاریخ شفاهی، فکاهیات و هجونامه‌ها، موسیقی و آوا‌های محلی و لطایف بومی تأثیر می‌پذیرد، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حاکم در هر زمان می‌تواند از تلفیق این پیش‌فرض‌های فرهنگی با خرافه، به درک نادرستی از روابط آن‌ها با عوامل نامعقول ماوراءالطبیعه منتهی شود که بیشتر اوقات ریشه تاریخی نیز دارد.

رمالی، دعانویسی و طلسم مربوط به امروز و دیروز نیست. هرچند راهبران خرافه در میان مردم در ادوار مختلف بیشتر به صورت زیرزمینی فعالیت کرده‌اند، با به‌روز شدن مسیر‌های ارتباط اجتماعی و فراگیر شدن اینترنت، ردپای رمالان و طلسم‌نویسان را در سایت‌های رسمی و ثبت‌شده معاملات و کاسبی هم می‌توانیم ببینیم، به گونه‌ای که به‌تازگی این نوع فعالیت‌ها از سایت‌های غیررسمی، وبلاگ‌ها و حتی کانال‌های رسمی فضای مجازی سربرآورده‌اند و اگر تا چند سال پیش برای پیدا کردن آن‌ها باید از دوستان و آشنایان پرس‌وجو می‌کردیم، اکنون با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، نشانی و آمارشان به‌راحتی در دسترس است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند در دوره قاجار گرایش به خرافات بسیار گسترده و عمومی بوده است و با اینکه مرد‌ها هم به این موضوع تمایل نشان می‌داده‌اند، بیشتر عملی زنانه تعریف می‌شد. البته این دریافت را می‌توان در نتیجه چیرگی فکر و فرهنگی دانست که زن را ذاتا ناقص و ضعیف تلقی می‌کرد. پیامد این تفکر نیز «زن‌هراسی» بود که به محرومیت زنان از بدیهی‌ترین حقوق اجتماعی و مدنی‌شان همچون محرومیت از حق رأی در قانون انتخابات مجلس مشروطه انجامید. (سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار/ رحمانیان، داریوش و حاتمی، زهرا)

به هر روی، حقیقت این است که گرایش به سحر و جادو و یاری خواستن از ماوراءالطبیعه و انرژی‌های سرگردان برای حل مشکلات، بیشتر در افرادی دیده می‌شود که ذاتا شخصیتی ضعیف و تابع دارند و زودباور و احساسی هستند. افرادی که آینده را از فال ورق و قهوه و طالوت و مانند آن‌ها از زبان یک انسان معمولی، چون خود طلب می‌کنند به‌یقین خویش را در ساختن آینده و روبه‌رو شدن با سختی‌های آن ناتوان می‌بینند. فردی که برای درمان یک درد به دعا و طلسم متوسل می‌شود، از حقیقت بی‌پیرایه‌ای که دانش به او روی می‌آورد گریزان است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد فاصله فکری میان همسران و احساس ناتوانی در برخی زنان، حتی تحصیل‌کرده‌ها و مدیران را به خرافه متمایل می‌کند. مردان عموما به دلیل احساس قدرت و کفایتی که دارند تصور می‌کنند از عهده بسیاری از مشکلات خود برمی‌آیند، اما برخی خانم‌ها چنین حسی ندارند؛ بنابراین خرافات در میان آن‌ها بیشتر رایج است. چنان‌که بیشتر مراجعات بانوان به رمالان برای دریافت دعای مهر و محبت، افزایش رزق و روزی، پیدا شدن گمشده، باطل کردن طلسم، باز شدن بخت، شفای بیمار، بارداری یا پسردار شدن یا حتی پرداختن به انرژی‌درمانی و مواردی از این دست است که به نظر می‌رسد بیشتر با هدف کاهش اضطراب، ترس و استرسی است که از محیط به آن‌ها تحمیل شده است.

آن‌ها در حقیقت قصد دارند به این شیوه، محیط را کنترل و در آن مداخله کنند تا ترس و اضطراب خود را کاهش دهند. این گرایش در زنان روستایی بسیار کمتر است، زیرا در روستا زن و مرد پیوند و همدلی بیشتری دارند و در امور معیشت و اقتصاد خانواده به یک اندازه مشارکت دارند.
از این رو، پایه‌گذاری فرهنگی یک روند آگاهی‌بخشی و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت اجتماعی و هم‌چنین تربیت زنان و مردان قوی، آگاه و دانا، به میزان درخور توجهی بر کاهش تمایل به خرافه و گزافه در جامعه اثرگذار خواهد بود.

خرافه و گزافه روی دیگر سکه آگاهی و مشارکت اجتماعی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->