بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->