چهار میلیون مترمربع آسفالت در یک سال رکورد شورای شهر مشهد است رویداد هنری «مرز پرگهر»؛ تجربه‌ای موفق از حضور متعهدانه هنرمندان نوجوان مشهد آخرین وضعیت کسبه مجتمع قائم ۱۷ شهریور مشهد | ۵۰۰ میلیارد سرمایه‌ای که خاکستر شد افتتاح فصل دهم «پاتوق فیلم کوتاه» با فیلمی از کیانوش عیاری بندِ حیات مشهد | گذری بر تاریخ سدسازی و نقش سد «گلستان» در تأمین آب شرب مردم ارض اقدس مدیرکل راهبری و نظارت بر حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد: ایمن‌ترین حمل‌و‌نقل کشور را داریم ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۱۲ پروژه عمرانی شهر مشهد ساخت و خرید ۳۴۰ چشمه سرویس بهداشتی جدید در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴) | احتمال تداوم آلودگی هوا تا صبح فردا بیش از نیمی از بوستان‌های شهر مشهد زمین بازی کودکان دارند | ۳۸۴ زمین به وسایل بازی استاندارد مجهز شدند آلودگی هوای مشهد از وضعیت اضطرار عبور کرد (یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴) ۱۲ قرن کم‌آبی در مشهد پیشنهاد اضافه‌شدن کارگروه «جمعیت و خانواده» به آیین‌نامه نشان مشهدالرضا(ع) ارائه خدمات فرامرزی اتوبوسرانی مشهد و تقویت ناوگان منتهی به حرم مطهر رضوی در ایام اربعین مشهد باید به سمت رایگان شدن پروانه ساختمانی حرکت کند | احیای بافت‌های فرسوده نیازمند کمک دولت است آماده‌سازی ۳۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق تامین آب مورد نیاز برای آبیاری کمربند سبز جنوبی از بند گلستان اعزام ۴۵۰ نیروی خدمات شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی از مشهد به نجف + ویدئو بهره‌برداری موقت از ایستگاه دائمی استقبال از زائران در محور نیشابور-مشهد | ظرفیت همزمان میزبانی از دو هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر دو برابر شدن سهم منابع آلاینده داخلی | هشدار برای تنفس در مشهد
سرخط خبرها

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->