پیشینه روضه‌خوانی در ایران و خراسان | ذکر مصیبت در روضه‌های کهن صدور ۳۹۹۰ رأی توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مشهد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۴ درخواست ساکنان محله پنج تن آل عبا مشهد: تهدید اراضی خاکی و خالی را به فرصت تبدیل کنید دعوت از نهادهای بین‌المللی برای محکومیت اقدامات رژیم صهیونی پیشرفت ۵۲ درصدی کمپ ورزشی شهدای شهرداری مشهد| پروژه تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید آلودگی دست از سر هوای مشهد برنداشت | ثبت بیستمین روز متوالی آلودگی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) حضور ۵۰۰۰ زائر پیاده در مشهد برای عزاداری عاشورای حسینی هوای مشهد در وضعیت ناسالم قرار گرفت (۱۵ تیر ۱۴۰۴) استقرار ۶ جایگاه ارزاق عمومی و ۸ نانوایی سیار در اطراف حرم مطهر رضوی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خیمه سوزان در مشهد کجا بریم؟ تل‌آویو به دنبال جایگزینی برای فرودگاه بن‌گوریون هوای کلانشهر مشهد، همچنان «ناسالم» (۱۴ تیر ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: مشهدالرضا(ع) آماده میزبانی از عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی است آماده‌باش ۱۰ هزار دستگاه تاکسی هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی مشهد آماده میزبانی از عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی است | خدمات شهری در آماده‌باش کامل افزایش سرویس‌دهی خط ۳ مترو مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴) ویدئو| تصاویر تکمیلی از لحظه تکان دهنده اصابت پرتابه های رژیم صهیونیستی در تجریش تهران افزایش ساعات ارائه خدمات در پارکینگ‌های مشهد در تاسوعا و عاشورای حسینی حجره‌های بازار رضا‌ (ع) مشهد همچنان میزبان یک پیشه تاریخی است | گل کاشتن روی مخمل‌های محرمی تمهیدات ترافیکی مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->