گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد
سرخط خبرها

شهر یادگیرنده

  • کد خبر: ۱۱۰۷۳۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
شهر یادگیرنده
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

با افزایش چشمگیر اثرگذاری شهر‌ها در عرصه‌های مختلف ملی و جهانی و روند رو به توسعه دولت‌های محلی، چالش‌های مربوط به فناوری‌های جدید، نظام‌های دانش بنیان، اقتصاد مدرن، تنوع فرهنگی و پایداری زیست محیطی نیز روزبه روز افزایش یافته است.

با این مقدمه باید به سراغ مفهوم «شهر‌های یادگیرنده» رفت. «شهر یادگیرنده» مفهومی تازه است که هدف آن، بسیج منابع برای یادگیری همه شهروندان در تمام طول عمر و همه مکان هاست تا زمینه رشد فردی، توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد را فراهم آورد؛ شهری که در آن مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به یادگیری دارد؛ مکانی مناسب برای یادگیری مستمر و بستری مطلوب برای آموزش شهروندان نوآور و خلاق که تحقق شهر‌های هوشمند و مطابق با نیاز‌های روز را نوید می‌دهد و دروازه ورود شهر‌ها به کانون‌های دانایی است که با تکیه بر نیروی پایدار خلاقیت، زمینه مشارکت دانایی محور شهروندان و تولید مداوم دانش را فراهم می‌کند، لذا براساس این رابطه متقابل و با ترکیب دانش مستمر «شهر یادگیرنده» و «ایده‌های متمایز شهر خلاق»، دستیابی به روند توسعه پایدار شهری فراهم خواهد شد.

براساس تحقیقات علمی، مهم‌ترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع، رسانه‌ها و خانواده هاست و مهم‌ترین مؤلفه‌های آن که باتوجه به شرایط کشور و زیرساخت‌های موجود باید اولویت بندی شود، از این قرار است: «گسترش آموزش رسمی»، «یادگیری در محل کار»، «حمایت از آموزش گروه‌های محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانه‌ها و فرهنگ ها».

شهر یادگیرنده با اراده‌ای مشترک و مستمر ساخته می‌شود و مستلزم برنامه‌ای علمی، دقیق و با مشارکت همه ذی نفعان و آحاد شهروندان است. هم زمان با پدیده جهانی شدن و در عصر دانش و دانایی با عنایت به پیشرفت شگرف ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، انسان‌های آگاه و دانا سرمایه اصلی جوامع شناخته می‌شوند.

شهر‌های یادگیرنده در سطحی گسترده‌تر از سازمان‌ها با هدف پدید آوردن شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و راهبرد‌های شهر، تلاش و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->