آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان شهردار مشهد مقدس: مجموعه ورزشی شهید بوکانی فردا افتتاح می‌شود | گامی مهم برای توسعه کشتی در مشهد توجه ویژه حوزه املاک شهرداری مشهد به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس شهر برای تأمین منابع مالی نگاهی به تاریخچه ایوان «تلگراف خانه» و کاشی های آن اعلام جزئیات پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهدمقدس (۲۳ مرداد ۱۴۰۴) قلندر شریف: مشهد در دهه آخر ماه صفر به همراهی همه دستگاه‌های ملی نیاز دارد تلاش برای تامین ۲۷۰ واگن جدید برای مترو مشهد تأمین باتری پرظرفیت برای مدیریت خاموشی چراغ فرماندهی ۵۰ تقاطع مشهد امپراتوری ضایعات | روایتی از سودی هنگفت، اما با معضلات اجتماعی و بهداشتی برای دیگران هوای کلانشهر مشهد امروز قابل قبول است (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) ناترازی برق و کم‌آبی، تهدیدی برای ترافیک شهری و فضای سبز مشهد شهردار مشهد مقدس: شهرآرا زبان گویای مردم است | ۴۷ پروژه شاخص را تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم رتبه مشهد در تفکیک زباله در مبدا بالاتر از میانگین کشوری است | گزارش شهرآرا از دهمین نشست علمی–تخصصی «یک شهر تجربه» سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: تا بررسی مدارک دو کاندیدای ریاست شورا، آقای ناصحی همچنان رئیس هستند اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورای ششم شهر مشهد در سال پنجم مشخص شدند نگاهی به عمارت ۷۴ ساله شهرداری مشهد | بلدیه ارض اقدس آغاز فعالیت ناوگان اتوبوسرانی و متروی مشهد، از ساعت ۶ صبح فردا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شهر یادگیرنده

  • کد خبر: ۱۱۰۷۳۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
شهر یادگیرنده
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

با افزایش چشمگیر اثرگذاری شهر‌ها در عرصه‌های مختلف ملی و جهانی و روند رو به توسعه دولت‌های محلی، چالش‌های مربوط به فناوری‌های جدید، نظام‌های دانش بنیان، اقتصاد مدرن، تنوع فرهنگی و پایداری زیست محیطی نیز روزبه روز افزایش یافته است.

با این مقدمه باید به سراغ مفهوم «شهر‌های یادگیرنده» رفت. «شهر یادگیرنده» مفهومی تازه است که هدف آن، بسیج منابع برای یادگیری همه شهروندان در تمام طول عمر و همه مکان هاست تا زمینه رشد فردی، توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد را فراهم آورد؛ شهری که در آن مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به یادگیری دارد؛ مکانی مناسب برای یادگیری مستمر و بستری مطلوب برای آموزش شهروندان نوآور و خلاق که تحقق شهر‌های هوشمند و مطابق با نیاز‌های روز را نوید می‌دهد و دروازه ورود شهر‌ها به کانون‌های دانایی است که با تکیه بر نیروی پایدار خلاقیت، زمینه مشارکت دانایی محور شهروندان و تولید مداوم دانش را فراهم می‌کند، لذا براساس این رابطه متقابل و با ترکیب دانش مستمر «شهر یادگیرنده» و «ایده‌های متمایز شهر خلاق»، دستیابی به روند توسعه پایدار شهری فراهم خواهد شد.

براساس تحقیقات علمی، مهم‌ترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع، رسانه‌ها و خانواده هاست و مهم‌ترین مؤلفه‌های آن که باتوجه به شرایط کشور و زیرساخت‌های موجود باید اولویت بندی شود، از این قرار است: «گسترش آموزش رسمی»، «یادگیری در محل کار»، «حمایت از آموزش گروه‌های محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانه‌ها و فرهنگ ها».

شهر یادگیرنده با اراده‌ای مشترک و مستمر ساخته می‌شود و مستلزم برنامه‌ای علمی، دقیق و با مشارکت همه ذی نفعان و آحاد شهروندان است. هم زمان با پدیده جهانی شدن و در عصر دانش و دانایی با عنایت به پیشرفت شگرف ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، انسان‌های آگاه و دانا سرمایه اصلی جوامع شناخته می‌شوند.

شهر‌های یادگیرنده در سطحی گسترده‌تر از سازمان‌ها با هدف پدید آوردن شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و راهبرد‌های شهر، تلاش و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->