فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

حسی که باید آن را پیدا کرد

  • کد خبر: ۱۱۲۶۶۸
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
حسی که باید آن را پیدا کرد
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

کاری است که در دین ما به عنوان یک عمل واجب و مهم از آن یاد شده است؛ عملی که هر مسلمانی آن را انجام می‌دهد و ما از کودکی در فضای خانواده و دربین اطرافیان، انجام دادن آن را دیده ایم و خود نیز بعد از رسیدن به سن تکلیف، روزانه این عمل را مرتب و در ساعاتی مشخص انجام می‌دهیم.

اما سوال این است که چرا. این چرا را باید از خودمان بپرسیم؛ چرا این کار را انجام می‌دهم؟ این کار چه نفعی برای من دارد؟ چه دردی از زندگی من دوا می‌کند؟ من را به چه چیزی می‌خواهد برساند؟ این سوال‌ها مهم است؛ سوال‌هایی که هر جوان امروزی در زمان رو به رو شدن با عادات و رسوم اطرافیانش به آن‌ها برمی خورد و درمورد نماز هم باید بتوانیم به این سوالات پاسخ بدهیم.

کتاب‌های زیادی درباره نماز نوشته شده است؛ عبارتی بزرگ در اسلام که درمورد ابعاد مختلف آن صحبت شده است. می‌گوییم نماز یک عبادت است، پس برای رسیدن به معنای آن باید در جست وجوی معنای عبادت بود. در تاریخ بشر، داستان زندگی افراد زیادی را شنیده ایم که به عابد و زاهد و بندگان خاص خدا معروف بوده اند.

این اشخاص، شخصیت ویژه‌ای داشتند که دیگران را مجذوب می‌کرد و می‌توانستند روی دیگران و جامعه خود اثر بگذارند و افراد خوبی در زندگی شخصی و اجتماعی خودشان بودند. بله، کارکرد نماز همین است.

نماز یعنی پیدا کردن خدایی که از آن دم می‌زنیم، سعی کردن برای ارتباط گرفتن با سرچشمه هستی، حس مرموزی که در نهاد هر بشری قرار داده شده است که میلی به سمت موجودی ماورایی دارد؛ موجودی که در تنگنا‌ها و مشکلات می‌تواند به داد او برسد و در‌های بسته را برایش باز کند.

امام خمینی (ره) می‌فرماید: همه انسان‌ها ذاتا خداپرست هستند و در مقابل یک منبع عظمت، کرنش می‌کنند و زندگی خود را در آن جهت بنا می‌کنند، اما مصداق آن را درست تشخیص نمی‌دهند.

نماز یعنی توجه به موجودی که جمال مطلق و منبع تمام صفات خوب است. چنین توجه و نشست وبرخاستی اگر واقعی باشد، می‌تواند انسان را دارای همان صفات خوب کند و به وجود و زندگی او رنگ بدهد. قرآن کریم در سوره بقره، آیه ۱۳۸‌ می‌فرماید: «رنگ خدایی؛ و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟ و ما تنها او را عبادت می‌کنیم.»

جمله معروفی هست که انسان شبیه همنشین خودش می‌شود و نماز یعنی همنشینی با خدا. فرمود من همنشین کسی هستم که از من یاد کند و این خیلی باارزش است. انسان‌های بزرگ در اسلام به هرجا که رسیده اند، انرژی و انگیزه و توان روحی خود را از همین نشست وبرخاست روزانه با خداوند که ما نام آن را نماز می‌گذاریم، به دست آورده اند.

امروز که بعد از اذان به طرف قبله ایستادی، همه این مفاهیم را در ذهن خودت مرور کن و بگو: «ای خدایی که مرا خوانده ای!‌ای خدایی که انبیا و اولیا با تو سخن می‌گویند و از تو کمک می‌گیرند، گره از دل و زبان من بگشا تا من هم بتوانم با تو سخن بگویم و مناجات کنم و از آن لذت ببرم و به راستی نماز را به پا دارم.»

حسی که باید آن را پیدا کرد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->