صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای صف‌های کیلومتری در جایگاه‌های سوخت سیستان‌ و‌ بلوچستان

  • کد خبر: ۱۱۳۳۴۷
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
ماجرای صف‌های کیلومتری در جایگاه‌های سوخت سیستان‌ و‌ بلوچستان
معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف این روز‌ها به اوج رسیده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرز‌های منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، این معضل تشدید شده و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

حالا، اما با افزایش چشمگیر اختلاف قیمت سوخت میان دو کشور، معضل سوخت بیش از پیش عیان شده و مردم تقریباً در همه شهرستان‌ها حتی در زاهدان به عنوان مرکز استان، با صف‌های بسیار طولانی برای دریافت سوخت مواجه هستند؛ شرایطی که گاهی مردم را چند ساعت در صف دریافت سوخت معطل می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان پیش‌تر در دی‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهر‌های استان به ویژه شهر زاهدان، گفته بود: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهر‌های استان به ویژه شهر زاهدان، اظهار داشت: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود؛ چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند. جایگاه‌های موجود در چابهار نیز با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیرمنطقی است. برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطالبه ما گازسوز کردن خودرو‌ها و در وهله اول گازسوز کردن خودرو‌های ناوگان عمومی و دولتی است.

بخش قابل توجهی از خودرو‌هایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام می‌کنند و بسته به اینکه شهر محل فروش چقدر تا مرز فاصله دارد، قیمت فروش متفاوت است. به طور مثال هر لیتر بنزین در زاهدان توسط دلالان به مبلغ ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این عدد در بلوچستان به ۹۰۰۰ تومان می‌رسد و در مرز بعضاً بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

یکی از شهروندان زاهدانی در این خصوص می‌گوید: صف‌ها آنقدر طولانی است که تا زمانی که چراغ بنزین روشن نشود و باک خودرو به آخر نرسد و مجبور نشوم، فکر رفتن سمت پمپ بنزین را هم نمی‌کنم؛ چرا که واقعاً معطلی در پی دارد.

وی افزود: قبلاً شرایط به نحوی بود که جایگاه‌ها فقط در طول روز شلوغ بود و نیمه شب یا سر صبح صفی تشکیل نمی‌شد؛ اما امروز ساعت ۵ صبح که برای دریافت سوخت به جایگاه خیابان اصلی شهر مراجعه کردم، در کمال ناباوری باز هم با صف مواجه شدم. این معضل آنقدر تشدید شده که حتی جایگاه‌های خارج از محدوده شهر نیز صف دارند.

معضل صف‌های سوخت در شهر بندری چابهار، اما بیش از دیگر شهر‌های استان به چشم می‌خورد و مردم این شهر از شرایط موجود گلایه جدی دارند. یکی از شهروندان چابهاری در این زمینه می‌گوید: چابهار در شرایط عادی و زمانی که مردم دیگر شهر‌های استان با معضل دریافت سوخت مواجه نیستند، شاهد صف‌های دریافت سوخت است و حالا باید شما "حدیث مفصل بخوانید از این مجمل".

وی افزود: معضل صف‌های چند کیلومتری بنزین در کنار کمبود در تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت موجود، شرایط را به نحوی رقم زده که اساساً پیدا کردن تاکسی یا خودرو‌های شخصی اصطلاحاً مسافرکش در سطح شهر چابهار به نوعی غیرممکن شده؛ چرا که عمده این خودرو‌ها با هدف کسب سود بزحمت سوخت خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

جواد سپاهی فرماندار ویژه چابهار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استانی مرزی است و اختلاف قیمت سوخت بین ایران و پاکستان بسیار زیاد است و از طرفی پاکستان تولید کننده سوخت محسوب نمی‌شود. عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی سوخت در منطقه معضل قاچاق سوخت و اختلاف قیمت زیاد با کشور پاکستان است که این اختلاف قیمت بعضاً در مرز به ۱۰ برابر می‌رسد؛ یعنی سوخت ۳۰۰۰ تومانی لیتری ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فرماندار ویژه چابهار اضافه کرد: شرایط به نحوی است که به دلیل جاذبه کم‌دردسر فروش سوخت اخیراً شهروندان چابهاری از کمبود تاکسی و ناوگان شهری گلایه دارند و علت این موضوع هم این است که بسیاری از خودرو‌ها سوخت را پس از خروج از جایگاه عرضه چند متر آن‌طرف‌تر می‌فرشند؛ این موضوع در خصوص بسیاری از کامیون‌داران نیز صادق است چرا که فروش سوخت بدون استهلاک برای آن به صرفه‌تر و بوده و همین امر موجب افزایش قیمت چشمگیر حمل و نقل کالا شده چرا که حاضر نیستند کالای اساسی را با قیمت معمول  از بندر چابهار جا به جا کنند.

وی افزود: از طرفی تنها در سطح شهرستان چابهار ۹۰ هزار لیتر سوخت در قالب کارت آزاد در اختیار صاحبان جایگاه‌های سوخت‌رسانی قرار داشته تا نیاز مسافران و خودرو‌های بدون کارت را حل کنند، اما بررسی‌ها از عدم تخصیص این سوخت به مردم و فروش این سوخت با قیمت‌های بالا حکایت دارد که این امر نیز به عنوان عاملی دیگر معضل صف‌های سوخت را تشدید کرد. البته در این راستا بازرسی‌ها در حال انجام است و کارت سوخت متخلفان باطل می‌شود.

سپاهی خاطرنشان کرد: موضوع سوم که موجب شده صف‌های بسیار طولانی دریافت سوخت در چابهار تشکیل شود، کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت است که در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی جایگاه جدید صورت گرفته و در تلاش هستیم تا جایگاه "میدان مادر" شهر چابهار طی دو ماه آینده افتتاح شود تا با راه‌اندازی آن بخش قابل توجهی از معضل مرتفع شود.

فرماندار ویژه چابهار با اشاره به اینکه در برخی از مراکز جمعیتی مانند بخش "پیرسهراب" شهرستان چابهار حتی یک جایگاه سوخت وجود ندارد، افزود: موضوع کمبود جایگاه سوخت در سطح استان فراگیر است به نحوی که شاهدیم در استان همجوار با جمعیت همتراز سیستان و بلوچستان ۲۸۶ جایگاه سوخت وجود دارد، ولی در این استان تنها ۱۲۱ جایگاه سوخت فعال است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->