تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی: گردشگری سلامت فعال است

  • کد خبر: ۱۱۳۸۲۸
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی: گردشگری سلامت فعال است
یوسف بیدخوری، معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی: افغانستان از جمله کشور‌هایی است که بخشی از گردشگران سلامت مشهد را به خود اختصاص می‌دهند. عمان و عراق نیز دیگر کشور‌هایی هستند که سهمی در گردشگری سلامت دارند و در این میان بخش عمده گردشگران این کشور‌ها به دلیل زیاتی بودن مشهد، مشهد را برای حوزه درمان انتخاب می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یوسف بیدخوری معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی است. او با ذکر عنوان «خواب گردشگری سلامت در مشهد» مخالف است. او حتی تأکید می‌کند که برخلاف سایر حوزه‌های گردشگری که با کرونا گرفتار رکود ناخواسته و تعطیلی موقت شدند حوزه گردشگری سلامت فعالیت خود را در دوران کرونا ادامه داد. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان در بیان دلایل این گفته هایش به فرایند مدت دار درمان اشاره می‌کند و می‌گوید: درمان بسیاری از بیماری‌ها دارای چندین دوره است؛ بنابراین گردشگران سلامت برای تکمیل دوره‌های درمان خود در زمان کرونا نیز سفر خود را انجام دادند.

به گفته وی در ایام کرونا ویزا برای گردشگران سلامت صادر می‌شد. علاوه بر آن دفتر‌های خدامت مسافرتی نیز در این ایام اجازه داشتند با درنظر گرفتن شرایط خاص کرونا فعالیت کنند.
نکته‌ای که بیدخوری به آن اشاره می‌کند واگذاری امور گردشگری سلامت به بخش‌های خصوصی است. به گفته او اکنون بخشی از فرایند‌های گردشگری سلامت به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است، اما هنوز بسیاری امور در حوزه فعالیت‌های دولتی است که همین مسئله فرایند گردشگری سلامت و تدوین اقدامات توسعه‌ای را با چالش‌هایی نظیر هماهنگی روبه رو کرده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی به کشور‌هایی که بیشترین تعداد گردشگر سلامت را دارند، اشاره می‌کند و دراین باره می‌گوید: افغانستان از جمله کشور‌هایی است که بخشی از گردشگران سلامت مشهد را به خود اختصاص می‌دهند. عمان و عراق نیز دیگر کشور‌هایی هستند که سهمی در گردشگری سلامت دارند و در این میان بخش عمده گردشگران این کشور‌ها به دلیل زیاتی بودن مشهد، مشهد را برای حوزه درمان انتخاب می‌کنند.

حذف ویزای هوایی و در ادامه حذف ویزای زمینی از جمله اقدامات صورت گرفته در مسیر افزایش گردشگران سلامت است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی حرکت‌های جزیره‌ای حوزه گردشگری سلامت را رد نمی‌کند؛ با این حال تأکید می‌کند که اقدامات بسیاری در مسیر افزایش هماهنگی دستگاه‌های مسئول در حوزه گردشگری صورت گرفته است.

او برگزاری جلسه در شورای راهبری گردشگری سلامت کشور و نیز کارگروه استانی گردشگری سلامت را از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش این هماهنگی‌ها می‌داند.
این را که در استان به دلیل جایگاه و ظرفیت بالقوه خراسان رضوی، از ابتدای سال چند جلسه برگزار شده است بیدخوری این طور پاسخ می‌دهد: قطعا برگزاری این جلسات به هم افزایی و افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول کمک می‌کند. درباره استان نیز برگزاری این جلسات کمک کننده است.

توضیحات او برای ظرفیت گردشگری سلامت مشهد با استناد به آماری است که دانشگاه علوم پزشکی ارائه کرده است. بیدخوری همچنین می‌گوید: درحوزه بستری ۲۰ هزار گردشگر سلامت داشتیم. در حوزه سرپایی نیز تعداد گردشگران سلامت مشهد ۱۰۰ هزار نفر بوده است. البته با در نظر گرفتن تعداد در خور توجه بیمارستان و کلینک‌های فوق تخصصی مشهد، باید برای ارتقای این رقم، اقدامات شایان توجهی انجام داد. به گفته او با برنامه ریزی‌هایی که برای امسال انجام داده اند مقرر شده است که این تعداد گردشگر تا پایان سال دوبرابر شود.

۳۰ مرکز درمانی و ۱۱۶ شرکت دارای مجوز گردشگری

توسعه گردشگری سلامت برپایه وجود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارای مجوز (IPD) است. آن طور که معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی اشاره می‌کند تعداد این مراکز درمانی و کلینک‌های دارای مجوز (IPD) در مشهد به ۱۱۶ شرکت رسیده است.

بیدخوری نبود بسته‌ای در حوزه گردشگری سلامت و آسیب‌هایی را که به واسطه دلالان به گردشگری سلامت و چهره عمومی این شهر وارد می‌شود، می‌پذیرد و این طور پاسخ می‌دهد: قبول داریم دلال‌هایی حضور دارند که با سوء استفاده و گرفتن مبالغ غیرعرف گردشگر را از دوباره آمدن به مشهد منصرف می‌کنند و چهره‌ای متفاوت از کلیت مشهد و مشهدی‌ها به گردشگر نشان می‌دهند.

او این را هم اضافه می‌کند که با سامان دهی لیدر‌های گردشگری و قرارگیری آنان در زیرمجموعه‌ای از شرکت‌های گردشگری دارای مجوز، بستر این گونه سوء استفاده‌ها جمع می‌شود.
بیدخوری در ادامه می‌گوید: البته همه این موارد همان طور که اشاره کردم منوط به هماهنگی‌های مربوط با همه نهادهاست تابتوانیم با یک هماهنگی مسنجم بساط هرنوع تخلف را جمع کنیم و گردشگری سلامت را برپایه یک ساختار منسجم ادامه دهیم.

چگونه هماهنگ شدن دستگاه‌های مسئول را معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی به برگزاری جلسات مستمر و طرح نکات برای کاهش موازی کاری‌ها و افزایش هماهنگی مرتبط می‌داند. این سؤال مطرح می‌شود که از ابتدای امسال -که سه ماه از آن گذشته است- چند جلسه هماهنگی در حوزه گردشگری سلامت برگزار شده است. پاسخ بیدخوری یک جلسه است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی البته توضیحاتی تکمیلی نیز برای این تعداد جلسه برگزار شده دارد: تعطیلات عید فطر و تعطیلات نیمه خردادماه را نیز داشتیم. همه این موارد و اوج گرفتن تعداد سفر‌ها سبب شد که جلسات بیشتری برگزار نشود، اما در اولین فرصت جلسه گردشگری سلامت برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->