سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم علمای شیعه افغانستان مطالبات خود را از طالبان مطرح کردند نگاه چین به معادن لیتیوم‌ افغانستان پخش زنده بازی افغانستان و بحرین در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در پیامی با سیل زدگان افغانستان همدردی کرد اطلاعیه راه آهن درباره قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه تیم ملی فوتسال افغانستان در چه صورتی از مرحله خود صعود خواهد کرد؟ توقف قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران تکرار گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین در آسمان پروان هشدار در رابطه با وضعیت پناه‌جویان افغان در پاکستان
سرخط خبرها

ایران در کنار همسایه شرقی

  • کد خبر: ۱۱۴۰۵۱
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
ایران در کنار همسایه شرقی

کمال الدین اسماعیل، شاعر قرن هفتم، پس از دیدن قتل عام مغول در سال ۶۳۳ در اصفهان یک رباعی سرود که بیت دوم آن بسیار معروف شد:

دی بر سر یک مرده دوصد شیون بود
امروز یکی نیست که بر صد گرید

این شعر حالا پس از زلزله ویرانگر در شرق افغانستان ما را یاد کشتار مغول در اصفهان می‌اندازد. خبر‌ها می‌گوید زلزله ۱/ ۶ ریشتری بامداد روز چهارشنبه اول تیرماه در ولایت‌های خوست و پکتیا جان نزدیک به هزار نفر را گرفته و ۱۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۱۵۰۰خانه فقط در شهرستان گیان در ولایت پکتیکا تخریب شده و وضعیت سلامت زخمی‌ها وخیم است. وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و ساختمان‌های ناایمن در کنار ساعت بد وقوع زلزله، مهم‌ترین علت زیادبودن تلفات است. جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات اول امدادرسانی در کنار مردم زلزله زده افغانستان ایستاد.

رئیس جمهور پنجشنبه شب در نشست خبری اش در استان خراسان شمالی، با اشاره به وقوع زمین لرزه در افغانستان، به استان‌های مرزی دستور داد تا هرگونه همکاری لازم را برای مردم زلزله زده افغانستان انجام دهند و این موضوع را در دستورکار قرار دهند. همچنین از مجموعه‌های هلال احمر و وزارت بهداشت خواست همکاری‌های لازم را برای کمک به زلزله زدگان افغانستانی انجام دهند.

در همین حال، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت: «تاکنون دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه را به مناطق زلزله زده ارسال کرده ایم.»

همچنین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی برای کمک به مردم زلزله زده افغانستان، با اعلام شماره حساب، از مردم خواست تا به همسایه شرقی کمک کنند. عکس‌ها و ویدئو‌های ناراحت کننده‌ای که از مناطق زلزله زده افغانستان در فضای مجازی منتشر شده است، دل هر انسانی را به درد می‌آورد. مردم رنج کشیده افغانستان درحالی که بیش از چهار دهه در آتش جنگ و ناامنی می‌سوزند، حالا گرفتار بلای زلزله هستند و امروز همان روزی است که به قول سعدی:

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی که پس از سقوط دولت اشرف غنی برای مردم افغانستان انجام داد، ثابت کرد که «طرف دار ملت افغانستان» است و رنج همسایه را رنج خود می‌داند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->