لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس توصیه عجیب دانشمندان: به جای گوشت دام‌، گوشت مار بخورید! چند بازی رقابتی به لینکدین اضافه می‌شود دسترسی به تلگرام و اینستاگرام راحت‌تر می‌شود سامسونگ گلکسی واچ ۷ را در سه نسخه و با تراشه کارآمدتر عرضه می‌کند با تحویل سال، ساعت گوشی خود را چگونه تنظیم کنیم؟ + فیلم جزئیاتی درباره گوشی تاشو آیفون + تاریخ عرضه ۱۰ بازی برتر دونفره یا گروهی موبایل (اندروید و IOS) | آنلاین و آفلاین اندروید ۱۵ می‌تواند گوشی‌های اندرویدی خاموش را ردیابی کند ربات مجهز به ChatGPT می‌تواند حین گفتگو برای کارهای خود دلیل بیاورد + ویدئو هوش مصنوعی DeepMind گوگل می‌تواند نحوه انجام وظایف در بازی‌های ویدئویی را یاد بگیرد ویژگی «ارسال فایل» به زودی به دایرکت اینستاگرام اضافه می‌شود تصویب لایحه فیلترکردن تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا اسپاتیفای سرویس پخش موزیک ویدئو راه‌اندازی کرد تقلید پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا از سبک سخنرانی دونالد ترامپ + ویدئو اپل دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت‌ها را ممکن می‌کند ۱۰ بازی برتر پلتفرمر موبایل (اندروید و IOS) + دانلود بسته‌های تخفیفی همراه اول و ایرانسل ویژه ماه مبارک رمضان (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پژوهشگران ادعا می‌کنند احتمالا «مشتری» سیاره‌های اطرافش را بلعیده است

  • کد خبر: ۱۱۴۲۸۸
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
پژوهشگران ادعا می‌کنند احتمالا «مشتری» سیاره‌های اطرافش را بلعیده است
ایده بلعیدن سیاره‌ها شاید شبیه موضوع فیلم‌های علمی تخیلی باشد، اما دانشمندان‌ می‌گویند مشتری در زمان شکل‌گیری احتمالا سیاره‌های اطرافش را بلعیده است.

به گزارش شهرآرانیوز - اخترشناسان سوالات زیادی درباره سیاره «مشتری» دارند و با اینکه مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می‌شود، اطلاعات زیادی درباره آن نداریم. البته فضاپیمای «جونو» ناسا کم کم اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد. اما حالا پژوهشگران مدعی شده‌اند که مشتری احتمالا با بلعیدن سیاره‌های کوچکتر، رشد کرده است.

ایده بلعیدن سیاره‌ها شاید شبیه موضوع فیلم‌های علمی تخیلی باشد، اما دانشمندان‌ می‌گویند مشتری در زمان شکل‌گیری احتمالا سیاره‌های اطرافش را بلعیده است. تیمی از اخترشناسان بین‌المللی به رهبری «یامیلا میگل» از موسسه تخقیقات فضایی SRON هلند پژوهش اخیر را انجام داده‌اند و در ژورنال «Astronomy & Astrophysics» منتشر شده است.

مدت‌هاست می‌خواهیم به اطلاعاتی درباره این سیاره به دست بیاوریم، اما چنین موضوعی برای‌مان مقدور نبود و حالا با جونو می‌توانیم کمی از کنجکاوی‌مان را پاسخ دهیم.

پژوهشگران برای ادعای خود از داده‌های گرانشی جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای جونو استفاده کردند. این اطلاعات به دانشمندان اجازه داد تا مواد سنگی موجود در هسته این سیاره غول‌پیکر را ترسیم کنند و با حجم بالای عناصر سنگین روبه‌رو شدند. همین ترکیب شیمیایی باعث شد دانشمندان این ایده را مطرح کنند که مشتری برای سوخت رشد خود بچه سیاره‌ها یا خرد‌ه‌سیاره‌ها را بلعیده است.

اگرچه در حال حاضر مشتری یک غول گازی است، اما همیشه این شکلی نبوده و زندگی‌اش را با یک تجمع سنگی شروع کرد، درست مانند سایر سیارات منظومه شمسی. به مرور زمان، گرانش این سیاره شروع به کشیدن سنگ‌های بیشتر کرد و هسته سنگی آن به اندازه‌ای متراکم شد که شروع به کشیدن مقادیر زیادی گاز از فواصل دور، به ویژه هلیوم و هیدروژن باقی مانده از تولد خورشید کرد تا به یک جو گازی دست پیدا کرد.

در کنار ایده جمع‌آوری میلیارد‌ها سنگ برای تشکیل هسته سنگی، پژوهش جدید می‌گوید که مشتری احتمالا برای اینکه بزرگ و بزرگتر شود، سیاره‌های دیگر را بلعیده است. این سیاره‌ها توسط مشتری جذب شده‌اند و در نهایت هسته متراکم آن را تشکیل داده‌اند. پس از آن هم با جذب گازها، به یک غول گازی تبدیل شده است.

با وجود این ادعای تازه، هنوز نمی‌توان بطور قطعی درباره تشکیل سیاره مشتری اظهارنظر کرد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم بررسی‌های علمی چه اطلاعات جدیدی در اختیارمان قرار می‌دهند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->