نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها

سرمایه‌های سوخته فوتبال مشهد با شهرخودرو

  • کد خبر: ۱۱۴۸۶۵
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سرمایه‌های سوخته فوتبال مشهد با شهرخودرو
به بهانه حضور چهار بازیکن سابق پدیده در جمع ۵۰ بازیکن ارزشمند فوتبال ایران، نگاهی به بازیکنانی داشته ایم که در این تیم حضور داشتند.

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ انتشار فهرست پنجاه بازیکن ارزشمند فوتبال ایران از دیدگاه سایت ترانسفرمارکت نکات جالب زیادی داشت که در چند روز گذشته نقل محافل ورزشی و فوتبالی شده است. در این میان حضور چهار بازیکن پیشین تیم شهرخودرو (پدیده) در این فهرست گران‌قیمت یکی از موضوع‌هایی است که زیر ذره‌بین اهالی فن قرار گرفته است. درحالی‌که تیم شهرخودرو در پایان فصلی رقت‌بار به لیگ یک سقوط کرده است و امیدواری چندانی به آینده آن نیست، دیدن چهار بازیکن سابق این تیم در جمع برترین‌های ایران به‌شدت طعنه‌برانگیز و البته تأسف‌آور است؛ چهار بازیکنی که بومی فوتبال خراسان نبودند، اما در تیم شهر مشهد فرصت ظهور و بروز پیدا کردند.

میلاد سرلک، سعید صادقی، فرشاد فرجی، علی نعمتی و چند بازیکن دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، بازیکنانی معمولی بودند که در فوتبال شهر ما رشد کردند؛ فوتبالی که نه فرصت حضور به بومی‌ها داد و نه توانست غیربومی‌هایش را حفظ کند!

سرمایه ۱۰۰ میلیاردی که بر باد رفت

چهار بازیکن پیشین پدیده خراسان بر اساس داده‌های سایت ترانسفرمارکت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند که رقمی باورنکردنی برای فوتبال خراسان‌رضوی محسوب می‌شود. سعید صادقی که این روز‌ها شاه‌ماهی نقل‌وانتقالات شده و گفته می‌شود با قراردادی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان حاضر شده است پیراهن پرسپولیس را بپوشد، زمانی که به پدیده آمد، بازیکنی معمولی بود که برایش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد. او در ۲۴ سالگی به مشهد آمد و با فرصت بازی‌کردن در تیم شهرخودرو توانست خودش را به جایی برساند که برای استقلال و پرسپولیس ناز کند.

میلاد سرلک و فرشاد فرجی هم وضعیت مشابه با صادقی را داشتند و زمانی که به پدیده آمدند، با اینکه بازیکنان جوانی نبودند، در فوتبال ایران چندان شناخته‌شده نبودند و به‌هیچ‌وجه جزو بازیکنان تاپ لیگ‌برتر محسوب نمی‌شدند. علی نعمتی که در فهرست ترانسفرمارکت ۶۷۵ هزار یورو ارزش دارد، وضعیتش از این دو نفر هم بدتر بود. او به‌عنوان بازیکنی معمولی از نیشابور به پدیده آمد و مثل سه بازیکن قبلی با فرصت بازی ثابت در این تیم چنان رشد کرد که حالا قیمتش از ارزش امتیاز تیم شهرخودرو هم بیشتر شده است.

پدیده آسیایی، تیمی که آسان از هم پاشید

جدا از این چهار بازیکن در تیم پدیده، بازیکنانی مانند امین قاسمی‌نژاد، محمدحسین مرادمند، مسعود ریگی و حتی حسین مهربان و یونس شاکری بوده‌اند که در آن زمان بازیکنانی معمولی و کم‌نام‌ونشان بودند، اما حالا از بهترین‌های ایران هستند. نگاهی به ترکیب تیم پدیده یا حتی شهرخودرو در آن زمان نشان می‌دهد این تیم بازیکنانی خوب و مستعد داشته است که در سال‌های بعدتر توانمندی‌شان را در کلاسی بالاتر عرضه کرده‌اند.

با این همه همین تیم در یک شیب مدیریتی که به دلایل مختلف اتفاق افتاد، به نقطه‌ای رسید که نه‌تنها از بازیکنان خوب خالی شده است، بلکه با تبدیل‌شدن به بهشت دلالان پای بازیکنان بی‌کیفیت و سطح پایین را به تیم باز کرد. از این مهم‌تر اینکه پول فروش این بازیکنان که بعضی‌هایشان مثل مرادمند و سرلک قیمت بالایی هم داشتند، هرگز به بدنه باشگاه تزریق نشد تا تیم به‌تدریج ضعیف و سپس با سیطره دلالان مضمحل و نابود شود.

به نام مشهد، به کام ایران

دست‌کم هشت بازیکن تیم سابق پدیده در آسیا هم‌اکنون در بهترین تیم‌های ایران بازی می‌کنند و جزو تاپ‌های لیگ هستند؛ بازیکنانی که به انتخاب مربی کاربلدی مثل گل‌محمدی با هزینه کم به مشهد آمدند و ارزش افزوده زیادی پیدا کردند که برای هر باشگاهی در دنیا فرصت اقتصادی عالی محسوب می‌شود. چند روز پیش نشریه آبولای پرتغال گزارشی از تیم پورتو منتشر کرد و آماری داده بود که این تیم در پنج سال گذشته به سیاست جذب بازیکنان خوب و ارزان روی آورده است و با پرورش و رشدشان در تیم، ضمن استفاده از توانمندی آن‌ها، از فروششان درآمدی بیش از ۲۱۲ میلیون یورو کسب کرده است.

ترانسفر لوئیس دیاز به لیورپول با ۵۰ میلیون یورو و افزایش قیمت مهدی طارمی از ۳ میلیون یورو به ۲۰ میلیون یورو شاهد مثال این سیاست درست در این باشگاه قدیمی و معتبر اروپاست؛ اتفاقی که می‌شد در پدیده هم بیفتد و این تیم را به‌عنوان مجموعه‌ای اقتصادی، ولی قوی، زنده و پویا نگه دارد، اما در روند معکوس که به خودکشی دلفین‌ها می‌ماند، بازیکنان خوب از باشگاه رفتند، آورده مالی آن‌ها گم شد و سیل بازیکنان سطح پایین تیم را به ورطه نابودی کشاند. اسم‌بردن از بازیکنان شاید حرکت جالبی نباشد، ولی بد نیست نام بازیکنانی را که در این فصل برای شهرخودرو بازی می‌کردند، به یاد داشته باشید و آن‌ها را در سال‌های آینده دنبال کنید تا عیار خیلی چیز‌ها معلوم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->