آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

کاظمی قمی: امیدوارم مرزها موجب اتصال زیر ساختهای اقتصادی ایران و افغانستان شود

  • کد خبر: ۱۱۵۸۸۴
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کاظمی قمی: امیدوارم مرزها موجب اتصال زیر ساختهای اقتصادی ایران و افغانستان شود
نشست کمیته هماهنگی و همکاریهای مشترک استانهای هم‌مرز با افغانستان شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور در مشهد تشکیل شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این نشست با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان، استانداران سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و نماینده استاندار خراسان جنوبی، فرمانده مرزبانی کشور، رییس کل گمرک ایران، نمایندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و جمعی دیگر از مدیران کشوری و استانی در حوزه های مرتبط با تجارت و مرزها با هدف اجرایی کردن ابلاغیه رییس جمهور در خصوص توسعه روابط مرزی با افغانستان برپا شده است.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان در این جلسه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در روابط ایران و افغانستان مطرح است توجه به مرزهای بین دو کشور در استان‌های سه‌‎گانه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

حسن کاظمی قمی افزود: یکی از سیاست‌های ابلاغی رییس جمهور در خصوص افغانستان نیز مربوط به مرزهای دو کشور است که در این راستا انتظار می‌رود با اقدماتی نظیر روان سازی، هوشمند سازی و تکریم ارباب رجوع، توجه به توسعه مرزنشینی در بعد اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی بتوانیم در زمینه توسعه اقتصاد تولید محور در مرزهای مشترک گام برداریم.

وی گفت: با توجه به مدیریت واحد مرزی و ایجاد هم‌افزایی می‌توان از همه ظرفیت‌های محلی، ملی و حتی فراملی بهره گرفت تا مرزهای بین دو کشور را به مرزهای اقتصادی تبدیل نماییم، اینگونه مرزها می توانند موجب تقویت امنیت مرز و کمک به مرزبانان ما شود و از طرفی به مرزنشینان ما نیز دربعد اقتصادی کمک کند.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: مرزنشینان ما تقویت کننده مرزبان‌های کشور هستند و فعالیت اقتصادی آنان به کاهش مساله قاچاق و رونق اقتصاد ملی دو کشور کمک خواهد کرد.

کاظمی قمی با اشاره به حضور استانداران استان‌های مرزی در نشست گفت: امروز استانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌های مرز، شامل ۱۶ سازمان و دستگاه اقتصادی، نظامی و انتظامی، در جلسه کمیته هماهنگی و همکاری های مشترک استانهای هم مرز با افغانستان حضور داشتد تا در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی رییس‌جمهور در حوزه افغانستان گام بردارند.

وی گفت: برای تحقق دستورات رییس جمهور سه کمیته مرکزی در حوزه راهبری، کمیته هماهنگی و همکاری ها بین استانهای مرزی و کمیته درون استانی تشکیل شده است و در جلسه امروز ابلاغیه رییس جمهور مرور شد.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: هدف از تشکیل این کمیته ایجاد وحدت رویه بین سه استان مرزی برای اجرای راهکاری عملیاتی محلی است، در عین حالی که هر دستگاه ماموریت ذاتی خود را انجام می دهد، تعامل بین استانها نیز وجود داشته باشد.

کاظمی قمی ادامه داد: رییس جمهور به مشکلات خاص در سیستان وبلوچستان که ناشی از کمبود آب و خشکسالی است، توجه ویژه‌ای دارند، مساله کم آبی در این استان تاثیر عمیقی بر اشتغال منطقه داشته است، مساله جبران اشتغال از دست رفته از مسیرهای دیگر از جمله حمایت از پیله وران در کمیته هماهنگی‌های استانهای مرزی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم مرزها بتوانند موجب اتصال زیر ساختهای اقتصادی دو کشور شود، افزود: این موضوع یکی از راه های کمک به ثبات در کشور ملتهب افغانستان می باشد که به دلیل سیاستهای اشغالگران در طی چهار دهه گذشته بوجود آمده است.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->