دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

امام پنجم و شبکه‌سازی در جامعه اسلامی

  • کد خبر: ۱۱۵۹۳۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
امام پنجم و شبکه‌سازی در جامعه اسلامی
حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی - مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

امام محمدباقر (ع) شخصیتی علمی، فکری، فرهنگی و اعتقادی هستند که، چون از سمت مادر نسبش به امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) می‌رسد، ایشان را «علوی من علویین»، «فاطمی من فاطمیین» و «هاشمی من هاشمیین» لقب داده‌اند.

دوران امامتش که به حدود بیست سال رسید، دوران پرباری برای جامعه اسلامی بود، زیرا به‌دلیل رو به‌زوال‌بودن حکومت بنی‌امیه و تازه‌کاربودن حکومت بنی‌عباس، دستگاه حکومت بیشتر درگیر خود و تغییر خلفا بود، به‌نحوی‌که در مدت امامت امام باقر (ع)، پنج خلیفه منصوب شدند. این شرایط خاص و مشغولیت درونی دستگاه حکومت، فرصتی را برای امام باقر (ع) ایجاد کرده بود برای یک انقلاب فکری وفرهنگی و زدودن ابهامات و شبهات از حقیقت اسلام و معارف اهل‌بیت (ع)، زیرا پس از واقعه کربلا، در جامعه بین قرآن و اهل‌بیت (ع) تاحدود زیادی فاصله افتاده بود.

در زمان ایشان بسیاری از ابهامات زدوده و علوم مختلف همچون تفسیر، کلام، منطق و علوم متنوع روز گسترش یافت. در آموزه‌های دینی نیز موضوعی نداریم که ایشان درباره آن سخن نگفته باشد. امام باقر (ع) که از مادری عالم و فهیم متولد شده بود که خود مدرس علوم مختلف بود، اکثر سؤالات را با قرآن کریم پاسخ می‌داد، بنابراین اگر ایشان را بنیان‌گذار مبانی علمی و فکری در آموزه‌های مکتب تشیع بدانیم، گزاف نگفته‌ایم؛ چه بسا یکی از دلایل اینکه ایشان «باقرالعلوم» لقب گرفته است، همین شکافتن و پرده برداشتن از حقایق باشد. در میان بزرگان علما اعم از شیعه و اهل‌سنت کسی نمی‌تواند ادعا کند بدون نیاز به امام باقر (ع) مدارج علمی را طی کرده است.

این امام همام در عین بنیه قوی علمی و فضل و تقوای بی‌بدیل همچون اجداد طاهرینش، از طریق کار تشکیلاتی و شبکه‌سازی شاگردانش، علمای بزرگی را در اقصی نقاط جهان اسلام پرورش داد که خود جزو بزرگان وقت بودند و علوم و معارف را به مردم منتقل می‌کردند مانند زرارة‌بن‌اعین، ابوبصیر اسدی، فضیل بن یسار، محمدبن مسلم، هشام بن حکم و ابوحمزه ثمالی و امروز ما در همه علوم و قوانین اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مرهون تلاش‌های امام‌باقر (ع) هستیم.

امام پنجم همچنین نه‌تن‌ها با علما و اهل درس بلکه با افراد عادی جامعه یا ضعفا و فقرا نیز متواضعانه نشست و برخاست داشت و هم‌کلام و هم‌سفره می‌شد، شب‌ها به خرابه‌ها سر می‌زد و برای بینوایان آب‌وغذا می‌برد، نمازجماعت را با مردم می‌خواند و پس از آن برای رسیدگی به امور مردم درمسجد می‌نشست.

با وجود همه مشغله‌ها، ایشان از کار اصلی تقویت و پیشبرد تشکیلات شیعی که از زمان امام‌سجاد (ع) به‌عنوان یک جریان سیاسی‌مذهبی منظم برای مرتبط نگه‌داشتن وابستگان به طرز فکر اسلامی ایجاد شده بود تا ضمن تجهیز روحی و فکری، آن‌ها را برای قیام علیه حکومت ظالمانه وقت و بازپس‌گیری حق الهی رهبری جامعه اسلامی آماده کند، غفلت نکرد و ضمن مجاهدت مستمر در این مسیر، متحمل زندان و محدودیت‌ها و آزار‌های مختلف حکومت شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->