عطار نیشابوری از نگاه نوجوانان مشهدی | روایت منطق‌الطیر در قاب تصویر و داستان یادی از نورالدین رضوی سروستانی، خواننده و مدرس فقید آواز ایرانی | نسیمی از سوی سروستان نگاهی به نمایش «ترور» با بازی ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی | تماشاگر خودت را قاضی کن معاون سیمای شبکه خراسان رضوی: تولید محتوای هویتی روزآمد، زیرساخت‌های جدید می‌طلبد درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است گفت وگو با محمدکاظم کاظمی درباره پادکست «شعر پارسی» | به شنیدن پادکست عادت نداریم رونالدو وارد دنیای سینما می‌شود تتوی سر «شمشیر» در سریال پایتخت ۷ نشانه چیست؟ + توضیحات نقش آفرینی «تاکه هیرو هیرا» در فیلم کاروشی دانلود قسمت هفدهم سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین اجرای عباس خوشدل، نوازنده معروف ایرانی، در رادیو صبا نظر جیمز کامرون درباره استفاده از هوش مصنوعی در سینما صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ کتاب جاده‌های ناتمام داستانی منتشر شد سریال وحشی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی دیدار وزیر ارشاد با قباد شیوا، هنرمند پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی
سرخط خبرها

امام پنجم و شبکه‌سازی در جامعه اسلامی

  • کد خبر: ۱۱۵۹۳۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
امام پنجم و شبکه‌سازی در جامعه اسلامی
حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی - مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

امام محمدباقر (ع) شخصیتی علمی، فکری، فرهنگی و اعتقادی هستند که، چون از سمت مادر نسبش به امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) می‌رسد، ایشان را «علوی من علویین»، «فاطمی من فاطمیین» و «هاشمی من هاشمیین» لقب داده‌اند.

دوران امامتش که به حدود بیست سال رسید، دوران پرباری برای جامعه اسلامی بود، زیرا به‌دلیل رو به‌زوال‌بودن حکومت بنی‌امیه و تازه‌کاربودن حکومت بنی‌عباس، دستگاه حکومت بیشتر درگیر خود و تغییر خلفا بود، به‌نحوی‌که در مدت امامت امام باقر (ع)، پنج خلیفه منصوب شدند. این شرایط خاص و مشغولیت درونی دستگاه حکومت، فرصتی را برای امام باقر (ع) ایجاد کرده بود برای یک انقلاب فکری وفرهنگی و زدودن ابهامات و شبهات از حقیقت اسلام و معارف اهل‌بیت (ع)، زیرا پس از واقعه کربلا، در جامعه بین قرآن و اهل‌بیت (ع) تاحدود زیادی فاصله افتاده بود.

در زمان ایشان بسیاری از ابهامات زدوده و علوم مختلف همچون تفسیر، کلام، منطق و علوم متنوع روز گسترش یافت. در آموزه‌های دینی نیز موضوعی نداریم که ایشان درباره آن سخن نگفته باشد. امام باقر (ع) که از مادری عالم و فهیم متولد شده بود که خود مدرس علوم مختلف بود، اکثر سؤالات را با قرآن کریم پاسخ می‌داد، بنابراین اگر ایشان را بنیان‌گذار مبانی علمی و فکری در آموزه‌های مکتب تشیع بدانیم، گزاف نگفته‌ایم؛ چه بسا یکی از دلایل اینکه ایشان «باقرالعلوم» لقب گرفته است، همین شکافتن و پرده برداشتن از حقایق باشد. در میان بزرگان علما اعم از شیعه و اهل‌سنت کسی نمی‌تواند ادعا کند بدون نیاز به امام باقر (ع) مدارج علمی را طی کرده است.

این امام همام در عین بنیه قوی علمی و فضل و تقوای بی‌بدیل همچون اجداد طاهرینش، از طریق کار تشکیلاتی و شبکه‌سازی شاگردانش، علمای بزرگی را در اقصی نقاط جهان اسلام پرورش داد که خود جزو بزرگان وقت بودند و علوم و معارف را به مردم منتقل می‌کردند مانند زرارة‌بن‌اعین، ابوبصیر اسدی، فضیل بن یسار، محمدبن مسلم، هشام بن حکم و ابوحمزه ثمالی و امروز ما در همه علوم و قوانین اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مرهون تلاش‌های امام‌باقر (ع) هستیم.

امام پنجم همچنین نه‌تن‌ها با علما و اهل درس بلکه با افراد عادی جامعه یا ضعفا و فقرا نیز متواضعانه نشست و برخاست داشت و هم‌کلام و هم‌سفره می‌شد، شب‌ها به خرابه‌ها سر می‌زد و برای بینوایان آب‌وغذا می‌برد، نمازجماعت را با مردم می‌خواند و پس از آن برای رسیدگی به امور مردم درمسجد می‌نشست.

با وجود همه مشغله‌ها، ایشان از کار اصلی تقویت و پیشبرد تشکیلات شیعی که از زمان امام‌سجاد (ع) به‌عنوان یک جریان سیاسی‌مذهبی منظم برای مرتبط نگه‌داشتن وابستگان به طرز فکر اسلامی ایجاد شده بود تا ضمن تجهیز روحی و فکری، آن‌ها را برای قیام علیه حکومت ظالمانه وقت و بازپس‌گیری حق الهی رهبری جامعه اسلامی آماده کند، غفلت نکرد و ضمن مجاهدت مستمر در این مسیر، متحمل زندان و محدودیت‌ها و آزار‌های مختلف حکومت شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->