جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

آثار توکل در کلام امام جواد (ع)

  • کد خبر: ۱۱۴۸۳۵
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
آثار توکل در کلام امام جواد (ع)
حجت‌الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

اهل‌بیت (ع) آموزگاران توحید و توکل در جهان هستند، زیرا آنان در عمل اهل توکل بوده و در گفتار هم مردم را به توکل دعوت کرده اند. تبیین آثار، برکات و نتایج توکل در سخنان پیامبر (ص) و امامان (ع) راهی برای دعوت انسان‌ها به سوی توکل است.

امام جواد (ع) درباره نتایج توکل فرموده اند: «اعتماد به خداوند متعال و تکیه‌داشتن به او بهای هر چیز ارزشمند و نردبانی برای رسیدن به هر بلندی و درجه عالی و مقام بالا و سرافرازی است» (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۴). انسان‌ها با درک و فهم آثار و نتایج عقاید و اعمال، با شوق به آن‌ها روی می‌آورند.

در این موعظه امام نهم (ع) برکات توکل به خدا آموزش داده شده است. طمأنینه و اطمینان به خدا و اعتماد و تکیه به او کارساز و عامل موفقیت و کسب موقعیت‌های گران بها و دستیابی به درجات عالی است. کلمه «غالی» در گفتار امام (ع) به معنای گران بها و باارزش و گران قیمت است.

برای رسیدن به هر چیز با ارزشی باید متناسب با اهمیت، ارزش و قیمت آن تلاش کرد. به هر چیزی هر اندازه پرقیمت و گران بها باشد، با ثقه خدای عزوجل و با توکل به او می‌توان رسید. بها و ثمن هر شئ ارزشمندی توکل بر خداست.

«توکل» عمل به وظیفه و تکلیف در حد توان و کوشش همه‌جانبه و برنامه ریزی و تدبیر برای موفقیت در کارهاست که همراه واگذاشتن سر انجام کار خود به خدا و امید به خدا باشد. توکل دست روی دست گذاشتن نیست، بلکه جهاد و تلاش برای رسیدن به چیزی ارزشمند با ایمان به قدرت خدای بزرگ است.  

رسیدن به جایگاه بلند و هر مقام عالی و درخشان و تحصیل امتیازات برجسته مادی و معنوی نیازمند به نردبان است. انسان با توکل بر خدا به درجات عالی و شگفت انگیز در دنیا و آخرت می‌رسد. در این مفهوم.

شناخت و اندیشه و ایمان و آرمان و اراده نهفته است؛ بنابراین انسان تنها با معرفت و ایمان به خدا می‌تواند اهل توکل باشد.

امام معصوم (ع) در این موعظه اخلاقی همگان را به تکاپو در راه رسیدن به کار‌های ارزشمند و درجات عالی دعوت کرده و همچنین راه وصول به موفقیت‌های بزرگ را به جهانیان نشان داده اند. انسان مؤمن تلاشگر با توکل به خدا، بر تلاشگران بی ایمان برتری دارد، چون پیروزی و موفقیت او به حکم این حدیث تضمین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->