قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سال تحصیلی ۱۴۰۳ از شهریورماه آغاز می‌شود؟
سرخط خبرها

سونامی رهاشدگان سالمند در ایران

  • کد خبر: ۱۱۵۹۵۵
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
سونامی رهاشدگان سالمند در ایران
به گفته مسئولان، تا ۱۵ سال آینده با افراد مسنی روبه رو می‌شویم که خانواده‌ای برای مراقبت ندارند.

سارا رنگیان | شهرآرانیوز؛ زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا درآمده، صدایی که باید همه نهاد‌های دست اندرکار آن را آشکارا بشنوند و  برای پیامد‌های آتی آن هوشیار باشند. تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده با مادربزرگ و پدربزرگ‌هایی روبه رو می‌شویم که خانواده یا فرزندی برای مراقبت از خود ندارند یا اگر هم داشته باشد تعدادشان کم است. برای همین هم نگرانی‌هایی درباره رها کردن آن‌ها به وجود می‌آید. در این شرایط سالمند رهاشده، پدیده جدیدی نیست، اما با توجه به شرایط اقتصادی و بحران‌های فرهنگی که در پی آن می‌آید، می‌توان گفت سالمندان سر راهی هم مثل دیگر معضل‌های اجتماعی در ایران شدت گرفته است.

در این شرایط متأسفانه ساختار مورد نیاز این درصد از جمعیت سالمندان در سازمان‌ها وجود ندارد و به عنوان مثال متخصص حوزه سالمندی و بیمارستان سالمندان در کشور نداریم. ضمن اینکه سالمند ناشناس یکی از معضل‌های بهزیستی است. به گفته احمد دلبری، رئیس انجمن سالمندان، در کشور ۱۵هزار سالمند در مرکز شبانه نگهداری می‌شوند که از مجموع آن‌ها ۱۰ تا ۲۰درصد ناشناس هستند. سالمندی نیاز به زیرساخت‌ها و آمادگی دارد و با توجه به زنانه شدن جمعیت سالمندی و آسیب پذیر بودن زنان، ضرورت توجه به این مهم وجود دارد.

اکنون ۸۰درصد سالمندان بیمه تکمیلی نداشته و براساس تحقیقات ۷۱درصد زنان سالمند تنها، منبع درآمدی ندارند و سازمان‌های حمایتی باید در مورد این موضوع تدبیری بیندیشند. از سوی دیگر متولیان امر باید به این موضوع در برنامه‌ها و قوانین بالادستی توجه بیشتری کنند، چراکه براساس برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، در هر برنامه باید ۲۵درصد سالمندان واجد شرایط تحت حمایت قرار گیرند.

ما تا ۲۰ سال آینده با بحران کمبود جدی مراقب برای سالمند روبه رو هستیم، مهم‌ترین چاره‌ای که می‌توان از حالا برای این موضوع مهم اجتماعی اندیشید، چیست؟ به گفته رئیس انجمن سالمندان ایران مهم‌ترین موضوع تقویت ساز و کار‌های بیمه‌ای مراقبت از سالمند است. بر این اساس باید در بخش‌های بیمه ای، مراقبت از سالمند را بگنجانیم و قوی‌تر از قبل به آن توجه داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->