رفیق بازی در بازار برنج فعالان اقتصادی، سیاست های ارزی را عامل اتلاف منابع کشور می‌دانند | ارز رانتی پای بابک زنجانی هم به ماجرای بانک آینده و علی انصاری باز شد شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور رشد ۵ هزار تومانی قیمت نقره | گرم نقره به ۱۹۳ هزار تومان رسید پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ مشهد، میزبان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت ساختمان در کشور قیمت خودروهای داخلی و خارجی (۷ آبان ۱۴۰۴) | بازار در وضعیت انتظار جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار اعلام شد شرایط فروش فوری محصول برقی شرکت سایپا اعلام شد | مهلت افتتاح حساب وکالتی تا چه روزی است؟ + لینک ثبت نام عبور میانگین قیمت خانه در تهران از متری ۱۲۹ میلیون تومان | رشد خفیف تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز چیست؟ سرانه مصرف انرژی بخش خانگی در ایران، ۳ برابر متوسط جهانی است ظهوریان: نهاد‌های نظارتی به وقوع پول‌شویی در پروژه‌های بانک آینده مشکوک‌اند +فیلم صعود بورس به کانال ۳.۲ میلیونی | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در بازار آزاد مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) هر گرم طلا امروز در بازار مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا بار دیگر افزایش یافت (۷ آبان ۱۴۰۴) دلایل افزایش قیمت پوشاک چیست؟ | پوشاک استوک، بلای جان تولیدکنندگان جهش بی‌سابقه قیمت گوشت در بازار | علت چه بود؟ آخرین خبر از ساعت کاری کارکنان دولت (۷ آبان ۱۴۰۴) ساعت ثبت سفارش خرید عرضه‌اولیه امروز اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد تومور تورم در خراسان رضوی | تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خراسان رضوی در مهرماه ۱۴۰۴، به  ۶۷.۴ درصد رسید دینار عراق امروز در مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) شنبه منتظر عرضه‌اولیه سهام «پتوسعه» باشید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۴) | میوه‌های پاییزی چند؟ واردات برق ایران ۳برابر بیشتر از صادرات آن
سرخط خبرها

مشارکت راز موفقیت مدیران امروز

  • کد خبر: ۱۱۶۰۱۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
مشارکت راز موفقیت مدیران امروز
سید رحمان میرزائیان- رئیس گروه شهرخلاق مشهد

شاید در ادارات و مراکز مختلف دولتی و خصوصی با عباراتی مانند صندوق انتقاد و پیشنهاد، نظام پیشنهادهای پرسنل و... برخورد کرده باشید. این عبارات در حقیقت از شما به‌عنوان ارباب‌رجوع یا پرسنل سازمان می‌خواهند که درباره فرایندهای کاری، نوع خدمات ارائه‌شده و اصولا هرچیزی که در آن مجموعه وجود دارد، نظر خود را بیان و پیشنهاد یا ایده خود را نیز برای بهترشدن سازمان و نحوه پاسخگویی‌ها ارائه کنید. هرچند مواجهه با این موضوع هم می‌تواند صرفا جنبه تکریم داشته باشد و به دیده‌شدن بسنده شود یا به‌صورت واقعی بخواهد در شناسایی و رفع مشکلات تأثیرگذار باشد.

به‌هرحال، این موضوع یکی از روش‌ها و نمونه‌هایی است که به‌عنوان ابزار برای مدیران می‌تواند جلوه‌ای از نوع نگاه و تصمیم‌گیری مدیریت در سازمان را به نمایش بگذارد. مدیر با استفاده از این ابزار به‌نوعی اعلام می‌کند که می‌خواهد با مشارکت دیگران سازمان را اداره کند و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از خرد جمعی استفاده کند و از مشارکت همه بهره‌مند شود.

اصولا مدیریت مشارکتی همین است که می‌خواهد با ایجاد فضاهای تبادل نظر و گفت‌وگو، کارکنان را در مسیر حرکت سازمان مشارکت دهد. این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش انگیزه کارکنان می‌شود و حس مالکیت و مشارکت ایشان بر سازمان را نیز بیش از پیش افزایش می‌دهد، سازمان را نیز از منافع این مشارکت بهره‌مند می‌کند.

دریافت ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای مسائل سازمانی از کسانی که علاوه بر علم و آگاهی در موضوع، تجربه سال‌ها فعالیت در محیط سازمانی را نیز دارند و با نقاط قوت و ضعف سازمان آشنا هستند، در کنار آگاهی و اشراف مدیران بر اطلاعات سازمانی، تلفیقی مناسب برای حل مشکلات و رهایی از مسائل و مصائب سازمانی است.

حتی اگر مدیران سطح ایده‌ها و پیشنهادها را کم‌ارزش تلقی کنند، بازهم نظام پیشنهادها می‌تواند عواید فراوان دیگری را در پی داشته باشد. آگاهی مدیران از سطح دانش و توانایی پرسنل در کنار نوع نگاه پرسنل به مسائل سازمان و همچنین اولویت‌های پرسنل در مقایسه با اولویت‌های سازمان می‌تواند دلایلی باشد که سازمان‌ها به‌سوی استفاده و تقویت نظام پیشنهادها در سازمان حرکت کنند و همواره بکوشند نظام حاکم بر سازمان را به نظام مشارکتی تبدیل کنند.

علاوه بر آن، مدیران با این ابزار می‌توانند در ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با کارکنان در سطوح مختلف سازمانی، موانع را بردارند و مستقیم با پایین‌ترین سطح سازمانی آشنا شوند و با نوع عملکرد، علم و آگاهی و تفکرات و ذهنیات این افراد نیز آشنا شوند. این موضوع نیز می‌تواند در شناخت بهتر فرهنگ و جو سازمانی به مدیر کمک شایانی کند.

هنوز هم عده‌ای با نگاه سنتی در گذشته مانده‌اند و این نظام را مخالف تصمیم‌گیری‌های مدیریتی خود می‌دانند و دریافت و بهره‌مندی از پیشنهادها در سازمان را به کاری بیهوده و صرفا به‌منزله الزامات سازمانی برای پرسنل در جهت ارتقای شغلی در احکام ایشان می‌دانند، اما مدیران فراوانی هستند که با نگاه به کارهای کارشناسانه و برخوردار از پشتوانه علمی می‌کوشند زمینه‌های توسعه این نظام را در سطوح مختلف سازمان فراهم آورند.

برگزاری نشست‌های بررسی نظام پیشنهادها با حضور بالاترین مقام اجرایی سازمان، پاداش و تشویق مشارکت‌کنندگان در نظام پیشنهادها، برگزاری جلسات بررسی راه‌حل مشکلات ارائه‌شده در نظام پیشنهادها با معاونان و مدیران میانی دستگاه‌ها و... همه و همه راه‌حل‌هایی برای برخورداری هرچه بیشتر از فواید و ثمراتی است که نظام‌های مشارکتی مانند نظام پیشنهادها برای سازمان به ارمغان خواهد آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->