نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای سخنان جنجالی مدیر نماوا درباره بی‌تعهدی بازیگران و واکنش سینماگران سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس
سرخط خبرها

پیامد‌های عاق والدین در گفتار امام هادی (ع)

  • کد خبر: ۱۱۶۹۵۷
  • ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
پیامد‌های عاق والدین در گفتار امام هادی (ع)
حجت الاسلام  محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

پیامبر خدا (ص) و امامان (ع) الگوی احترام و مهربانی به پدر و مادر و رعایت حقوق آنان هستند، چون هم در عمل پیش گام در احسان و محبت به پدر و مادر خود بوده اند و هم در گفتار آنان آموزش حقوق پدر و مادر قرار داشته است.

امام هادی (ع) از راه تبیین خطر عاق والدین، جهانیان را به نیکی و بر به والدین تشویق کرده و فرموده است: العقوق یعقب القلة، و یؤدی إلی الذلة؛ نارضایتی و آزردن پدر و مادر کمی روزی و ناداری را در پی دارد و آدمی را به خواری و ذلت می‌کشاند. (الدر النظیم فی مناقب الائمه اللهامیم علیهم السلام، ص ۳۸۰، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۸۴ و ج ۷۸، ص ۳۶۹، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ۱۵ ج، ص ۱۹۵.)

امام دهم در این حدیث دو خطر و ضرر مهم و بزرگ عقوق را بیان کرده است. عقوق در این حدیث به معنای نافرمانی پدر و مادر و نامهربانی به آنان و اذیت کردن و آزردن پدر و مادر و بدرفتاری و سرپیچی کردن از دستورات آنان است.

الف: اندک شدن روزی و تنگدستی

یکی از پیامد‌های عاق والدین کم و ناچیزشدن مال و ثروت و روزی انسان هاست.

برخی آدمیان از بی پولی و تنگدستی و اندک شدن ثروت و روزی خویش شکایت و اظهار نارضایتی می‌کنند. این افراد از آثار عقوق والدین آگاه نیستند و از پیامد‌های وضعی و دنیوی آن بی خبرند. گرفتاری انسان‌ها به لج بازی با پدر و مادر و ناراحت کردن آنان اثر منفی بزرگی در همین دنیا دارد و آن کمی رزق و ثروت است.

«یعقب القلة» در متن این حدیث همین زیان افتصادی و خطر ناداری را پیامد عقوق والدین می‌شمارد. نتیجه عقوق والدین خیلی زود در زندگانی آدمیان آشکار می‌شود و زمانی که درآمد‌ها و معشیت آنان رو به کاهش گذاشت، باید علت آن را در درون رفتار و گفتارشان با پدر و مادر جست وجو کرد.

ب: ذلت و خواری

بی احترامی به پدر و مادر و آزردن آنان، علت ذلیل شدن در زندگی اجتماعی در دنیاست. مخالفت با والدین در زندگی فردی باعث فقیرشدن و سخت شدن تأمین معیشت می‌شود و در زندگی اجتماعی نیز ذلیل و بدبخت شدن در میان مردم است. آدمیان با عاق والدین در جامعه خوار و ذلیل و پست و کوچک و زبون می‌شوند. جمله «یؤدی إلی الذلة» اثر قطعی عقوق را بیان می‌کند. با عاق والدین شدن خواری و ذلت و سقوط و درماندگی و بیچارگی حتمی است. گرفتاری‌های کوچک و بزرگ در زندگی‌ها معلول عاق والدین است.

امام هادی (ع) در این گفتار اخلاقی دو وضعیت نامطلوبی را که همگان از آن روی گردانند و پیامد‌های عاق والدین است، نشان داده است تا در پرتو مفهوم حدیث، مردم را به احترام به والدین و اطاعت از آنان و احسان به آنان ترغیب کند. نیکی به والدین موجب کثرت ثروت و روزی و عزت و آبرومندی و بزرگی در زندگی اجتماعی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->