رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

وزیر خارجه سوریه: مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سوریه هستیم

  • کد خبر: ۱۱۷۸۹۱
  • ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
وزیر خارجه سوریه: مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سوریه هستیم
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود، گفت: نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: بشار اسد من را مکلف کرده که بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب و آقای رئیسی ابلاغ کنم. بسیار بعید نیست من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. بسیار رضایتمندیم از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است و این همان چیزی است که همه قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند زیرا این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر در سوریه و ترکیه تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: تجاربی را در این زمینه داشتیم که در طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود، ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط و مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از تمامیت و امنیت و آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.

المقداد بیان کرد: آنها فکر کردند تهاجم به سوریه مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد، ولی سوریه به خاطر توان ملتش و همچنین کشورهایی که کمک کردند و کشورهای همپیمان ما در این سال‌ها مقاومت کرد. مطلع شدیم از بیانیه پایانی نشست تهران و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند.

وی گفت: مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه  و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در سوریه هستیم و علیه سیاست ترکی سازی هستیم. مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.

 وزیر خارجه سوریه حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند.

المقداد همچنین تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب؟ و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حل‌های مسالمت آمیز. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند، زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌کنند.

وی با ذکر این نکته که جهان امروز در هم تنیده است، بیان کرد: این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین برای تاسیس کشور مستقل فلسطین هستیم. آنکه نمی‌خواهد صلح برقرار شود، رژیم نژادپرست اسرائیل است.

خبرنگاری از فیصل المقداد درباره خروج آمریکا از سوریه سؤال کرد که وی گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با اردوغان مطرح کرد نشانگر اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است، چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را متبادر به ذهن می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است. به آمریکا می‌گوییم ثروت‌های سوریه از قبیل گاز، نفت، گندم و آب را غارت می‌کند. اینجا نه تهدید می‌کنم و نه هشدار می‌دهم. هر کس اشغالگر باشد چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپا باید به این برسند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود و ملت ما تلاش خواهد کرد برای پایان دادن به این موضوع.

وی ادامه داد: آمریکا از این مطلع است و آمریکا و اسرائیل این را امتحان کرده‌اند. در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم من این اشغالگری را پایان یافته می‌بینم.

خبرنگاری از المقداد پرسید ایران در بازسازی سوریه چه جایگاهی خواهد داشت؟ که وی پاسخ داد: ایران هرگز از مقاومت در برابر تهاجم‌ها علیه سوریه دور نبوده و ایران همواره دوشادوش ملت سوریه در مبارزه با تروریسم بوده است و شهدای ایران به خصوص شهید سلیمانی در ذهن ما باقی خواهند ماند. جمهوری اسلامی ایران هرگز فقط بخشی از بازسازی نبوده، بلکه بخشی از هر چیزی است که در سوریه هست. در مقابله با تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی همواره در کنار ما بودند. ما از حضور کشورها و از جمله ایران در بازسازی سوریه استقبال می‌کنیم. ما در حال بازسازی هستیم و دشمنان در حال ویران سازی هستند. حتی اماکن سوریه توسط اقدامات آمریکا و دست نشانده‌های آنها ویران شده است.

المقداد اضافه کرد: ما خواستار استمرار حضور ایران برای بازسازی سوریه هستیم. از ملت ایران تشکر می‌کنیم به خاطر اقداماتی که برای سوریه انجام داد و همه می‌دانند مردم ایران چه کمک‌هایی به سوریه کردند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت آوارگان به سوریه نیز بیان کرد: دولت سوریه بر تمامی سرزمین‌های خود سیطره دارد به جز مناطق شمال غرب و شمال شرق و در این زمینه به آنچه در نشست تهران انجام شد، نگاهمان مثبت است. در این نشست طرف دیگر می‌خواست سیاست‌های خودش را تحمیل کند. در مورد موضوع آوارگان سوریه از سوری‌ها استقبال می‌کند.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: تصور می‌کردند این جنگ مدت زمان کوتاهی ادامه می‌یابد و آمریکا و اسرائیل این تصور را می‌کردند. الان شهروندان را برای بازگشت به وطنشان دعوت می‌کنیم، آنها حق دارند همه وسایل مورد نیاز زندگی را برایشان فراهم کنیم. کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی را برگزار و شروطی را برای بازگشت آوارگان گذاشتند. اگر کمک‌هایی به آنها ارائه شود آنها ممکن است برگردند، چون در وطن انسان شاهد زندگی کریمانه‌ای است. کشورهای غربی مانع کمک به آنها می‌شوند. از کمیساریای عالی آوارگان خواستیم کمک‌هایی در اختیار آنها قرار بگیرد تا به کشورشان برگردند، ولی چنین نکردند. از این شهروندان می‌خواهیم به کشورشان برگردند و از جامعه جهانی می‌خواهیم خواسته‌های انسانی آنها را در نظر بگیرند نه اینکه آنها را وجه المعامله خواسته‌های سیاسی خود کنند.

المقداد ادامه داد: در وضعیت منطقه شمال شرقی همانطور که گفتیم پیگیر رنج‌های شهروندان هستیم و اینها در نتیجه اشغالگری آمریکا و گروه‌هایی است که ثروت‌های آنها را چپاول می‌کنند. به دست نشانده‌ها و ابزارهای دست آمریکا اعلام می‌کنیم ما یک ملت هستیم و ملت سوریه ملت واحدی است. سوریه در طول تاریخ وطن هر کسی بوده که خواستار آزادی و زندگی است. آمریکا نباید از اشغالگری سوء استفاده کند و هدفش برای تجزیه سوریه محقق نخواهد شد و هر ذره‌ای از خاک سوریه در شمال غرب و شمال شرق به سوریه باز می‌گردد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->