سرخط خبرها

برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم اعلام شد

  • کد خبر: ۱۱۹۰۴۱
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم  اعلام شد
 معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی جزئیات برنامه‌های دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در حرم مطهر رضوی با مراسم اذن عزا و تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد آغاز می‌شود، گفت: این مراسم، جمعه هفتم مردادماه از ساعت ۱۸ در ایوان قبله بست شیخ طبرسی برگزار می‌شود. در این مراسم افزون بر مرثیه‌سرایی و شعرخوانی ذاکران اهل بیت (ع) حرم مطهر در آیینی ویژه سیاه پوش عزای حسینی می‌شود.

برگزاری سه نوبت مراسم عزاداری با حضور سخنرانان مطرح کشوری

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ها و مراسم محوری این ایام در رواق امام خمینی (ره) برپا می‌شود، اظهار کرد: برای بهرمندی عموم زائران هر روز طی سه نوبت در رواق امام خمینی (ره) مراسم عزاداری تدارک دیده شده که نوبت اول از ساعت ۴:۳۰ تا ۶ صبح، نوبت دوم از ۱۰:۴۵ تا ۱۴ ظهر و نوبت سوم از ۱۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ دایر می‌شود.
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد با اشاره به اینکه در این دهه، سخنرانان مطرحی در محافل عزاداری حرم و در جمع عزاداران، به ایراد سخن خواهند پرداخت، عنوان کرد: آیات و حجج اسلام والمسلمین سیداحمد علم‌الهدی، کاظم راشد یزدی، محسن کازرونی، حسینی بوشهری، اسماعیل مقری، جعفر اسلامی‌فر و سید احمد حسینی خراسانی سخنرانان این محافل خواهند بود.
وی ادامه داد: افزون بر رواق امام خمینی (ره) در رواق دارالحجه، مسجد گوهرشاد و صحن قدس نیز ویژه زائران مراسم عزاداری و سخنرانی دایر خواهد بود.
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد محمد کریمی، احمد واعظی، علی ملائکه، علی علیمردانی، جواد مشکی‌باف، علی فخار و نیکبخت را به عنوان مداحان دهه اول مراسم عزاداری حرم معرفی و ابراز کرد: در آغاز تمام برنامه‌ها، مراسم قرائت مجلسی قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری دایر خواهد بود و در ادامه احکام ویژه عزاداری و احکام پوشش اسلامی بیان می‌شود.

برگزاری محفل شیرخوارگان حسینی

وی ادامه داد: محفل «شیرخوارگان حسینی» جمعه ۱۴ مردادماه از ساعت ۸ صبح و محفل «احلی من‌العسل» پنجشنبه ۱۳ مرداد از ساعت ۱۰ در رواق امام خمینی (ره) برپا می‌شود.

مراسم عزاداری ویژه بانوان

حجت الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه گفت: همچنین در این ایام مراسم عزاداری ویژه بانوان در رواق حضرت زهرا (س)، دارالحجه و دارالمرحمه پیش‌بینی شده که در این مراسم سخنرانان، قاریان قرآن و مرثیه خوان‎ها از بانوان هستند.

برپایی نشست‌های پرسمان دینی

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی تبلیغی این ایام، نشست‌های پرسمان دینی است است که با موضوعاتی همچون «آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر»، «جوانان عاشورایی؛ غیرت، بصیرت، عوامل ریزش و رویش، ولایتمداری»، «عزاداری مطلوب» و «سیره امام رضا (ع) در زنده نگاه داشتن یاد و نام اباعبدا... (ع)» برگزار می‌شود.
وی افزود: در این نشست‌ها که از شنبه ۸ مرداد هر روز ساعت ۱۸ در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، چهره‌های برجسته دینی پاسخگوی سوالات حاضران خواهند بود.
وی برگزاری حلقه معرفت به صورت شبانه‌روزی، عزاداری ویژه کودکان در رواق کودک، پاسخگویی به شبهات، برپایی میز‌های خدمت به زائران، اجرای برنامه برای گروه و کاروان‌های زیارتی و اجرای مراسم عزاداری ابناء الرضا (ع)، را از دیگر برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه اول محرم برشمرد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در این ایام محافل قرآنی متعددی نیز در حرم مطهر برپا می‌شود گفت: کرسی‌های تلاوت هر روز قبل از نماز مغرب در دارالقرآن برگزار می‌شود. همچنین محفل قرآنی شب عاشورا دیگر برنامه قرآنی است که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.

مراسم عزاداری ویژه زائران غیرایرانی

حجت الاسلام شریعتی‌نژاد همچنین از برگزاری مراسم عزاداری برای زائران غیرایرانی خبر داد و گفت: مراسم عزاداری دهه اول محرم ویژه زائران غیر ایرانی در صحن کوثر، رواق دارالمرحمه و صحن غدیر برگزار می‌شود.
به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در این ایام یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، قرائت ادعیه و زیارات شامل زیارت عاشورا، وارث، حضرت ابوالفضل (ع) و جامعه ائمه‌المومنین خواهد بود که با نوای ملکوتی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر برگزار می‌شود.

پخش زنده محافل عزاداری از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی

شریعتی نژاد تاکید کرد: با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی محافل عزاداری حرم مطهر به صورت زنده از طریق رسانه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین درگاه اینترنتی رضوی تی وی و فضای مجازی به آدرس razavi_aqr_ir پخش خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->