به گزارش شهرآرانیوز، حامد یزدی زاده افزود: این میزان روغن دیزل را شرکت تعاونی سازمان حمل و نقل و پایانههای بار به صورت مستقیم به رانندگان عرضه میکند و در همین راستا واسطهها حذف شده است و شرایط بهتر میشود.
وی به تشریح دلایل کاهش عرضه روغن موتور در بازار مشهد پرداخت و ادامه داد: روغن موتور را چهار پالایشگاه کشور عرضه میکنند که سهم خراسان رضوی از محصولات این پالایشگاهها سه درصد است و ۹۷ درصد دیگر مربوط به سایر استانها و بخشهای دیگر است.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور مشهد گفت: علت اصلی سهم کم خراسان رضوی از روغن موتور توزیع شده پالایشگاهها در کشور، کم بودن عاملیت توزیع آن است و شرکتهای توزیع به هیچ وجه به عمده فروشان، عاملیت توزیع نمیدهند و از سوی دیگر عمده فروشان نیز تمایلی به گرفتن عاملیت فروش ندارند.
یزدی زاده افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نرخ سودی که برای عمده فروشان تعیین کرده، سه درصد است در حالی که مالیات اخذ شده از آنها به بیش از پنج تا ۶ درصد میرسد و هزینههای آنها نیز بسیار بالاست.
وی اضافه کرد:در مجموع عاملیت فروش روغن موتور در خراسان رضوی کم است و شرکتهای پخش نیز روغن موتور را کم عرضه میکنند و همه اینها با هم عرضه روغن موتور را کاهش داده است.
کارشناس مسوول بازرسی و نظارت بر عرضه کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: طی سه ماهه گذشته و پس از افزایش قیمت مصوب ۲۵ درصدی در روغن موتور، وضعیت روغن موتور در بازار چندان مناسب به نظر نمیرسید و واحدهای تولیدی، تعداد کالا در سبدهای توزیعی خود را کاهش داده بودند و با کاهش تولید و ارسال کالا به عاملان توزیع و همچنین با فروش اجباری برخی از اقلام کالایی کم فروش هزینه خرید را برای عاملان توزیع در کشور بالا برده بودند.
سید صهیب ثبوتی هاشمی افزود: گویا تولیدکنندگان تقاضای افزایش ۶۰ درصدی قیمت روغن موتور را داشته اند که موفق به اخذ مجوز از سازمان حمایت نشده اند از این رو با کاهش تولید و عدم عرضه داخلی موجب نارضایتی در سطح بازار شده اند.
وی اظهار داشت: با توجه به کمبود برخی از انواع روغن موتورهای بنزینی و دیزلی در بازار، اختلاف قیمت در برخی اقلام تا ۵۰ درصد نیز مشاهده میشود و مردم نیز نارضایتی خود را از افزایش قیمت روغن موتور اعلام کرده اند.
منبع: ایرنا