سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ از محله پنجتن و بولوار طبرسی که بگذریم، در نزدیکی روستای شترک، توقف زیاد خودروها و پارک ماشینها در دو طرف پارکینگ خاکی، خود گواه رسیدن به مقصد مدنظر است. جمعه بازار شهیدشوشتری هر هفته از ۷ صبح تا غروب، شاهد حضور جمعیت زیادی از شهروندان و حتی زائران حرم مطهر رضوی است که برای خرید مایحتاج زندگی خود به این بازار آمده اند. فروشندگان و خریداران با ارسال پیام و تماس با روزنامه شهرآرا، پیگیری مشکل اصلی کسب وکار در این بازار را درخواست کرده بودند.
یکی از فروشندگان بازار میگوید: زمانی که جمعه بازار در منطقه مهرآباد قرار داشت، مشکل آنتن دهی و اتصال تلفن همراه وجود نداشت، اما از زمانی که برای سامان دهی و آسان شدن رفت وآمد، این بازار به منطقه شترک انتقال داده شده، پایه اصلی خریدوفروش و کسب وکار در بازار هم پریده است؛ یعنی تلفنها آنتن نمیدهند که درنتیجه آن، هم مردم سردرگم میشوند و هم با قطعی کارت خوانها و مشکلات ارتباطی، بازار ما خراب میشود.
مصطفی امینی، یکی دیگر از غرفه داران موکتفروش در جمعه بازار شهیدشوشتری است. این غرفه دار درباره مشکلات فروشندگان بازار میگوید: یکی از مشکلات ما، نبود پریز برق برای اتصال دستگاه کارت خوان است. اینجا وضعیت آنتن دهی دستگاه کارت خوان با سیم کارت، اصلا خوب نیست و یک معضل اساسی در کسب وکار ما تلقی میشود.
او ادامه میدهد: شهروندان زیادی از راه دور برای خرید به این جمعه بازار میآیند، اما برای پرداخت پول کالای خود باید ساعتها منتظر بمانند. زمانی که کارت را در دستگاه میکشیم، چندبار باید رفت وبرگشتی کارت را بکشیم که تازه کارت خوان، کارت را بخواند. بعد از خواندن هم مرتب پیغام خطا میدهد.
مرتضی علوی از شهروندانی است که هر هفته به این بازار میآید و از آنتن دهی ضعیف خطوط تلفن همراه در بازار گلایه دارد. او بیان میکند: اینجا غرفه داران همگی دستگاه کارت خوان با سیم کارت دارند. برای خرید اجناس باید زمان زیادی را منتظر بمانیم.
این شهروند ادامه میدهد: انتظار ما برای این است که آنتن وصل شود. در چنین شرایطی که معمولا پول نقد و اسکناس همراه کسی نیست، چرا باید آنتن تلفنهای همراه دارای مشکل باشد که خریداران را منتظر نگه دارد؟
رضا شرافت خواه، خریدار دیگری است که در گفتگو با گزارشگر ما میگوید: تابه حال چندین بار به این بازار مراجعه کرده ام. بازار فقط جمعهها فعال است. در روز تعطیل که باید وضعیت آنتن دهی خوب باشد، چرا باید در هربار مراجعه ما مشکل آنتن دهی تلفن همراه به قوت خود باقی باشد؟
او اضافه میکند: هفته گذشته خانواده ام در داخل ماشین منتظر ماندند تا از خرید برگردم. زمانی که لازم بود از داخل بازار برای تهیه اجناس موردنیاز، ارتباطی با همسرم بگیرم، تلفن همراهم اصلا آنتن نمیداد. حتی از چند نفر هم سوال کردم که همه پاسخشان برای داشتن آنتن تلفن همراه منفی بود.
این شهروند ادامه میدهد: مشکل اصلی، دکلهای مخابرات است. باید دکلها در این منطقه تقویت شود. حتی بیرون از جمعه بازار نیز مشکل آنتن دهی وجود دارد. وقتی با تلفن همراه با وجود این همه امواج مغناطیسی اتصال برقرار نمیشود، طبیعی است که دستگاه کارت خوان هم جواب ندهد.
فاضل مهرانگیز از زائران مشهدالرضاست که برای پیدا کردن یک قطعه قدیمی از لوازم الکترونیک ابزار کارش به این جمعه بازار آمده است. او با بیان اینکه زمان زیادی را برای پرداخت بهای کالای موردنیاز خود منتظر مانده است، میگوید: خانواده ام در پایانه امام رضا (ع) منتظر بودند تا من خرید را انجام دهم و به بلیت ساعت ۱۲ برای برگشت به شهرمان برسیم.
این خریدار ادامه میدهد: زمان انتظار برای خرید قطعه لوازم الکترونیکی موردنیازم آن قدر طول کشید که من نتوانستم در ساعت مقرر خودم را به پایانه برسانم و الان حدود نیم ساعت از ۱۲ گذشته و فروشنده با من همراه شده است تا به غرفههای دیگر برویم و مطلع شویم که آیا دستگاه کارت خوان آنها متصل میشود یا خیر.
بعد از گزارش میدانی در جمعه بازار شهیدشوشتری و باخبر شدن از مشکلات شهروندان برای انعکاس آنها و دریافت پاسخ این سوال که بالاخره گره وضعیت آنتن دهی تلفن همراه و اتصال دستگاههای کارت خوان در این ناحیه از شهر چه زمانی باز میشود، به سراغ مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی میرویم. حسن اروجی در این باره بیان میکند: از روز گذشته مجدد در سایتهای بی تی اس همراه اول در منطقه جمعه بازار شهیدشوشتری مشهد، ظرفیت سازی شروع شده است.
او ادامه میدهد: با این ظرفیت سازی علاوه بر حفظ کانالهای مکالمه موجود، سرویس GPRS نیز برای دستگاههای کارت خوان فراهم میشود. مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم با لحاظ این تمهیدات دیگر اختلالی مشاهده نشود، اضافه میکند: با این اوصاف چنانچه مشکل همچنان وجود داشت، فروشندگان و شهروندان، ما را مطلع کنند.