پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

ماجرای وجود براده آهن در بسته‌های زعفران چه بود؟

  • کد خبر: ۱۲۰۴۴۶
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
ماجرای وجود براده آهن در بسته‌های زعفران چه بود؟
هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران، حداقل ۲۴میلیون و حداکثر ۳۸میلیون تومان است. نرخ هر مثقال زعفران نیز در بسته‌های معمولی ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. افرادی که چنین فیلمی را منتشر کرده اند، مدعی هستند که قیمت زیاد زعفران، چنین تقلبی را باعث شده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ «استفاده از براده آهن در زعفران! شاید با شنیدن این جمله، وجود شما را تعجب فرابگیرد و بگویید که امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد، اما متأسفانه باید گفت که این موضوع حقیقت دارد.» این متنی است که همراه با یک فیلم کوتاه، این روز‌ها در فضای مجازی منتشر شده است؛ فیلمی که در آن، سودجویان با افزودن براده آهن به زعفران سعی می‌کنند وزن آن را افزایش دهند تا از این طریق بر حاشیه سود خود بیفزایند.

هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران، حداقل ۲۴میلیون و حداکثر ۳۸میلیون تومان است. نرخ هر مثقال زعفران نیز در بسته‌های معمولی ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. افرادی که چنین فیلمی را منتشر کرده اند، مدعی هستند که قیمت زیاد زعفران، چنین تقلبی را باعث شده است.

تکذیب جهاد کشاورزی

برای پیگیری این موضوع با مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تماس گرفتیم و نظر او را جویا شدیم. ناصر شعربافیان در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: بعد از اینکه فیلم وجود براده آهن در بسته زعفران در فضای مجازی منتشر شد، بررسی این موضوع و برخورد با متخلفان احتمالی در دستور کار قرار گرفت. بررسی‌های جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که این تخلف در خراسان رضوی و مشهد اتفاق نیفتاده است و فیلم منتشر شده صحت ندارد.

وی ادامه داد: در استان و مشهد زعفران بسته بندی شده‌ای نداریم که در آن، از براده آهن برای افزایش وزن استفاده شده باشد؛ با این حال بازرسان جهاد کشاورزی استان با توجه به اهمیت زعفران که یکی از کالا‌های مهم عرضه شده ازسوی فروشندگان در مشهد است، به صورت مداوم از بازار‌های شهر و به ویژه اطراف حرم مطهر بازدید کرده و روند عرضه این کالا را رصد می‌کنند تا درصورتی که تخلفی در این زمینه اتفاق بیفتد، با متخلفان برخورد کنند.

جنگ روانی

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران هم در گفتگو با شهرآرانیوز با تکذیب وجود براده آهن در بسته‌های زعفران گفت: این کار با هدف ایجاد جنگ روانی صورت گرفته است تا نشان دهند که زعفران ایران کیفیت مناسبی ندارد و جایگاه ما را در بازار جهانی زعفران تضعیف کنند.

علی حسینی افزود: پیش از این هم بار‌ها شاهد شیطنت‌هایی برای تخریب جایگاه ایران در حوزه زعفران بوده ایم. برای نمونه، اوایل دهه ۸۰ فیلمی ازسوی برخی تجار اسپانیایی تهیه شد تا نشان دهند برداشت زعفران در ایران به صورت غیربهداشتی صورت می‌گیرد و از این طریق به جایگاه ما در بازار جهانی این محصول ضربه بزنند. اکنون نیز این جنگ روانی به شکل دیگری رخ داده است و سعی می‌کنند از فضای مجازی و رسانه‌ها برای تخریب جایگاه ایران بهره ببرند.

حسینی با بیان اینکه رد پای این تخریب‌ها به خارج از کشور بر‌ می‌گردد، گفت: شبکه‌های معاند از این تخریب‌ها استقبال می‌کنند و بار‌ها فیلم تقلب در زعفران را نشان می‌دهند؛ این مسئله نشان می‌دهد این کار با حساب وکتاب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: گاهی هم برخی افراد که رقیب کاری یکدیگرند، بدون توجه به عواقب کار خود و به قصد تخریب رقیب، به این مسائل دامن می‌زنند که نتیجه کلی آن، تضعیف جایگاه ایران در بازار‌های جهانی است.

البته وی بروز تقلب در بازار زعفران را نفی نکرد و بیان کرد: زمانی که یک محصول با رشد قیمت زیاد مواجه می‌شود، در بازارش تخلفاتی دیده می‌شود. در بازار زعفران هم به دلیل رشد قیمت در یک سال گذشته، این تخلفات رخ داده است. اما آیا بروز تقلب مختص زعفران است و در بازار سایر کالا‌ها دیده نمی‌شود؟ این سخنان به منزله نادیده گرفتن تقلب‌های احتمالی و برخورد با آن‌ها نیست؛ بلکه تأکید داریم که در عین نظارت دقیق بر بازار، نباید بگذاریم ایران به عنوان تولیدکننده زعفران بد نام شود.

زعفران، نیازمند مدیریت یکپارچه

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه طلای سرخ، نیازمند مدیریت یکپارچه است، گفت: اکنون از زمان کاشت تا برداشت زعفران، مدیریت مناسبی صورت نمی‌گیرد و بین کاشت و بهره برداری و بازار‌های جهانی هماهنگی‌ای که انتظار می‌رود، دیده نمی‌شود. همین مسئله سبب می‌شود ما تبدیل به صادرکننده زعفران به صورت خام شویم و سود حاصل از این محصول نصیب سایر کشور‌ها شود. حسینی تأکید کرد: باید سعی کنیم قیمت تمام شده زعفران را کاهش دهیم تا از این طریق، هزینه تمام شده تولید طلای سرخ در ایران کاهش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->