استقلال هم به زودی واگذار می‌شود+ عکس تعریف و تمجید ادگارد داویدز از ایرانی‌ها حضور پینگ‌پنگ باز مشهدی در مسابقات انتخابی المپیک تیم ملی تنیس روی میز بانوان تاریخ و زمان بازی‌های تیم ملی ایران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ عادل فردوسی‌پور بازنشسته شد! یک روایت بیش‌ از حد وفادارانه استقلال و پرسپولیس نقره داغ شدند تیم‌داری، مشکلی که معضل شده است طبیعت؛ مشتری جدید پرسپولیس پیشکسوت پرسپولیس، مدیرعامل سایپا شد استوری احساسی هادی چوپان با خانواده + عکس جریمه ۱۰۰۰ دلاری برای مدافع مشهدی سپاهان جشن آخر سال استقلالی‌ها در اکباتان ابلاغیه کمیته انضباطی برای پرسپولیس و استقلال فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی منحل شد! یک دروازه‌بان بدون بازی ملی‌پوش شد! قلعه نویی دیگر نوراللهی را نمی‌خواهد حذف غول‌های سپاهان از تیم ملی| چرا اسدی و مغانلو نیستند؟ تغییرات پرسپولیس بعد از واگذاری طباطبایی به پرسپولیس نمی‌آید بادیگارد مسی در راه لیگ عربستان
سرخط خبرها
بیست‌ویک‌ دوره لیگ برتر، زیر ذره‌بین آمار

پرسپولیس پرافتخارترین، استقلال پیشتازترین

  • کد خبر: ۱۲۰۷۶۰
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
پرسپولیس پرافتخارترین، استقلال پیشتازترین

ابوطالب عرب | شهرآرانیوز؛ بیست و‌دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران موسوم به جام خلیج فارس از روز جمعه آغاز می‌شود و شانزده تیم حاضر در این مسابقات برای رسیدن به جام قهرمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در طول ۲۱ دوره قبلی این مسابقات، فقط هفت تیم موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. تیم استقلال از نظر آماری بهترین تیم تمام ادوار لیگ حرفه‌ای بوده است، اما پرسپولیس با کسب نتایج خوب در چند فصل گذشته که منجر به قهرمانی‌های پیاپی این تیم شد، تا حدود زیادی فاصله‌اش با استقلال را کاهش داده است. در این گزارش آمار‌های کلی ۲۱ دوره گذشته لیگ برتر را بررسی می کنیم.

بیشترین قهرمانی

پرسپولیس با هفت بار قهرمانی در لیگ حرفه‌ای، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها به‌شمار می‌رود. نکته جالب درباره پرافتخار‌ترین تیم لیگ برتر این است که تا پیش از لیگ شانزدهم، پرسپولیس فقط دو قهرمانی را تجربه کرده بود؛ اما این تیم پس از اینکه در لیگ پانزدهم تا یک‌قدمی جام پیش رفت و در‌نهایت قافیه را به استقلال خوزستان واگذار کرد، در پنج دوره بعدی توانست با هدایت برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی، قهرمان بلامنازع فوتبال ایران شود. پس از پرسپولیس، سپاهان اصفهان با پنج قهرمانی در رده دوم قرار دارد.

طلایی‌پوشان تا پیش از قهرمانی‌های پی‌در‌پی پرسپولیس، علاوه بر اینکه پرافتخارترین تیم لیگ برتر بودند، با سه قهرمانی پیاپی، رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی در لیگ نیز به شمار می‌رفتند. پس از این دو تیم، استقلال با چهار قهرمانی در رده سوم پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر ایستاده است. پس از فولاد خوزستان که دو قهرمانی در کارنامه دارد، پاس تهران، استقلال خوزستان و سایپا هر کدام یک‌بار قهرمان این مسابقات شده‌اند.

بیشترین حضور و تعداد بازی

از بین همه تیم‌هایی که تاکنون جواز حضور در جام خلیج فارس را به دست آورده‌اند، فقط چهار تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن در تمام ادوار این مسابقات حضور داشتند و تا پایان لیگ بیست‌ویکم هر کدام ۶۴۰ بازی انجام دادند.

بیشترین پیروزی، کمترین باخت

استقلال علاوه‌بر قهرمانی بدون باختش در فصل گذشته، به لطف نتایج مطلوبی که در دوره‌های ابتدایی لیگ برتر گرفته است، در همه آمار‌ها به‌جز تعداد قهرمانی، از دیگر‌رقبا پیش است. بیشترین پیروزی و کمترین باخت نیز از این قاعده مستثنا نیست و آبی‌های پایتخت با ۳۱۹ پیروزی در کنار ۱۱۷ باخت، بهترین آمار را در میان تیم‌های لیگ‌برتری دارند. پرسپولیس با قهرمانی‌های پیاپی خود فاصله‌اش با آبی‌ها را کاهش داده است و تا پایان لیگ بیست‌ویکم با رکورد ۳۱۰ برد و ۱۲۸ باخت در رده دوم قرار دارد. سپاهان با ۲۹۰ پیروزی و ۱۴۲ باخت، ذوب‌آهن با ۲۴۱ پیروزی و ۱۸۴ باخت، فولاد با ۲۳۱ پیروزی و ۱۶۶ باخت به‌ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم هستند.

بیشترین گل زده، کمترین گل خورده

استقلال در ۶۴۰ بازی به رکورد شایان‌توجه ۹۳۹ گل زده رسیده و در مقابل، ۵۶۲ بار دروازه‌اش را باز‌شده دیده است. پرسپولیس با ۵۸۵ گل خورده و سپاهان با ۹۱۸ گل زده در بخش دفاع و حمله، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌های استقلال هستند. سپاهان که با به‌ثمر‌رساندن ۹۱۸ گل، ۹ گل بیشتر از پرسپولیس به ثمر رسانده، در خط دفاع، عملکرد ضعیف‌تری داشته و با دریافت ۶۰۰ گل، یک رده پایین‌تر از پرسپولیس است که ۵۸۵ بار دروازه‌اش باز شده است.

بیشترین تساوی

تاکنون تیم فولاد با ۲۲۷ تساوی، بیشتر از هر تیم دیگری برابر رقیبان خود متوقف شده است. پس از این تیم، ذوب‌آهن با ۲۱۵، سپاهان با ۲۰۸ و استقلال و پرسپولیس با ۲۰۴ و ۲۰۲ تساوی، در‌این‌زمینه رکورددار هستند.

بیشترین امتیاز

استقلال با ۱۱۶۱ امتیاز بیشترین امتیاز را در میان تیم‌های لیگ‌برتری کسب کرده است. پرسپولیس نیز با ۱۱۳۲‌امتیاز در رده بعدی قرار دارند. سپاهان و ذوب‌آهن با ۱۰۷۸ و ۹۳۸ امتیاز پشت‌سر سرخابی‌ها هستند.

بهترین گل‌زنان

غلامرضا عنایتی که سه بار آقای گل لیگ برتر شده، بدون‌شک بالاتر از هر ستاره دیگری، بهترین گل‌زن تمام ادوار لیگ برتر است. او در ۳۲۸‌بازی لیگ برتر، ۱۴۷‌بار گل‌زنی کرده که آمار شایان‌توجهی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->