به گزارش شهرآرانیوز، حبیباله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: مناطق کلانشهری که شهرهای جدید را نیز شامل میشود، مناطقی جدید همبسته از نظر فعالیت و کار تلقی میشوند و بنابراین حجم بالایی از رفت و آمد در این مناطق اتفاق میافتد.
به گفته وی، موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که میتواند کارایی مناطق کلانشهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیطزیست، ترافیک و مصرف انرژی بهجای بگذارد.
وی افزود: در کنار سیاستهای قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر میکند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویتهای اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است.
طاهرخانی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومهای توسط شرکت راهآهن انجام میشود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهرهبرداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.
وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد بهطول ۴۶ کیلومتر را از پروژههای مهم خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابهجایی ۲۲۹ هزار مسافر بهطور روزانه برای آن پیشبینی میشود.
وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینهبر است، پیشبینی کردهایم که در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.
منبع: وزارت راه و شهرسازی