رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی + فیلم نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟ دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم روی آنتن می‌رود چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رجایی و باهنر؛ نماد‌های مدیریت انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۲۳۲۳۷
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
رجایی و باهنر؛ نماد‌های مدیریت انقلاب اسلامی
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه‌نگار

رجایی یک شخص نیست، حتی اگر او را در عظمت رئیس جمهور شهید محمدعلی رجایی صاحب عنوانی جاودانه بدانیم. او شخصیتی کمال یافته است که نماد تغییر رویکرد حاکمیت برای خدمت به محروم‌ترین قشر جامعه شد؛ قشری که پیش از انقلاب اسلامی به هیچ گرفته می‌شد و چشمی زحمت دیدن آنان را به خود نمی‌داد.

رجایی، اما آنان را دید، صاحب حق شناخت و به تکریمشان طرحی در انداخت که به نام خود او شناسه خدمت جمهوری اسلامی به مردم شد. «طرح شهید رجایی» چتری شد که مردم محروم را زیر سایه کرامت خود گرفت.

سالمندان روستایی و عشایری که عمرشان را برای تولید ملی و رونق کشور می‌گذاشتند، بی بهره از پوشش هر بیمه ای، بی حق بازنشستگی در سال‌های آخر عمر، خاک نشین می‌شدند. چون دستشان را توان کار نبود برای لقمه نان، نگاهشان به لطف فرزندان بود. نگاه پرکرامت رجایی، اما طرحی شد که آنان را دست بگیرد و سفره شان را گرمایی ببخشد که نیازمند آتش روشن کردن دیگران نباشد.

از آن زمان چهار دهه می‌گذرد و مردم پرتلاش روستا و عشایر غیرتمند، با امید به حمایت نظام، روزگار را باکرامت می‌گذرانند و به روح مردی درود می‌فرستند که آنان را به حرمت دید و با کرامت در شمار صاحبان حقوق نشاند. شهید رجایی و همراه و هم اندیشش، شهید باهنر که در جایگاه نخست وزیر، کابینه او را کامل و راهبری می‌کرد، در نگاهی واحد به کرامت مردم توجه می‌کردند. کسی را بی جهت بالا نمی‌نشاندند تا افرادی که حقشان بالانشینی است، به اجبار فرودست بنشینند. آن‌ها به عدالت باور عملی داشتند.

تربیت را یک بایستگی کلان می‌دانستند و بر پرورش نسل نو تأکید می‌کردند. نهاد امور تربیتی، یادگار این نگاه فراآموزشی است که به تربیت نسلی توانمند و مؤمن توجه ویژه دارد. در این هندسه است که می‌توان مدیرانی برای فردا‌های کشور پرورید که در کنار دانش، تعهد هم داشته باشند؛ چه اینکه دانش بدون تعهد انگیزه‌ای برای خدمت ایجاد نمی‌کند و از دست تعهد بدون دانش هم کاری ساخته نیست. رجایی و باهنر، تخصص و تعهد را باهم می‌خواستند و برای تعالی افراد در هر دو ساحت تلاش می‌کردند.

آنان دولت خود را دولت مکتبی می‌خواندند و منظور از آن را هماهنگی عملکرد دولت با مکتب اسلام می‌دانستند. یک ویژگی ممتاز دیگر هم که در تارک دولت رجایی و باهنر می‌درخشد، پرهیز از تشریفات و تقوا در برابر رفاه زدگی بود. آنان معتقد بودند اگر محل کار تشریفاتی و رفاه زده باشد، بر رفتار شخص اثر منفی می‌گذارد. به باور آنان، اگر مسئول فارغ از دنیای رنج دیدگان زندگی کند، رنج آن‌ها برایش درک شدنی نیست. چون درک پذیر نباشد، نمی‌توان انتظار داشت برای رفع عوامل رنج تلاش کنند.

باری، رجایی و باهنر شخص نبودند؛ شخصیتی متعالی داشتند که تجسم نگاه توحیدی و التزام به عدالت علوی و تلاش در راستای تحقق اسلام انقلابی بود. به این صفات ممتاز بودند که نماد سبک مدیریت اسلامی شدند. ان شاءا... چنان که نامشان زیبنده تقویم است، تقویم رفتاری شان هم برای مدیران و دولتمردان همواره گشوده باشد. آمین!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->