اتحادیه عرب دیگر حزب الله لبنان را گروه تروریستی نمی داند قدردانی مخبر از حضور آگاهانه ملت بصیر ایران در انتخابات اتحادیه اروپا توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی را محکوم کرد اذعان فرمانده صهیونیست به توان بالای حماس در رفح شیلی هم به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از تل‌آویو پیوست کاخ سفید: بایدن بیش از حد برای مناظره آماده بود! آیا کسانی که در انتخابات ۸ تیر شرکت نکردند، می‌توانند در دور دوم رای دهند؟ واکنش مصطفی پورمحمدی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انفجار در مرکز ژاپن ۵ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حزب‌الله تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را منهدم کرد زارع‌پور: ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط در انتخابات بدون مشکل انجام شد سعید جلیلی پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری پیام داد واکنش پزشکیان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستاجر | تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره‌بها پنج بمب برجای مانده از داعش در دیوار مسجد النورى عراق کشف شد نگاهی به برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری در مشهد تصمیم‌گیری در مورد تبلیغات تلویزیونی دور دوم انتخابات | مناظره دونفره هنوز قطعی نیست مشارکت ۴۹/۳۹ درصدی مردم خراسان‌رضوی در انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه موسوی به رئیس‌جمهور آینده: رابطه حسنه با همسایگان جزء لاینفک امنیت ملی است
سرخط خبرها

رئیس جمهور سابق قرقیزستان نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان

  • کد خبر: ۱۲۳۹۷۲
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
رئیس جمهور سابق قرقیزستان نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رزا اوتونبایوا، رئیس جمهور سابق قرقیزستان را به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان منصوب کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رزا اوتونبایوا در آوریل ۲۰۱۰ پس از یک قیام خونین که رئیس جمهور قوربان بیگ باقی‌یف را مجبور به تبعید کرد، رئیس جمهور موقت کشورش شد. او سال بعد پس از سازماندهی انتخابات جدید قدرت را تحویل داد.

او جانشین "دبورا لیون" کانادایی شده و ماموریت سازمان ملل در این کشور را که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در یک سال پیش به شدت کاهش یافته است، به عهده خواهد داشت.

گوترش گفت که اوتونبایوا بیش از ۳۵ سال تجربه حرفه‌ای در رهبری، دیپلماسی، مشارکت مدنی و همکاری بین‌المللی دارد.

او در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به عنوان رئیس‌جمهور، سه بار به عنوان وزیر امور خارجه، در پارلمان و معاون نخست‌وزیر خدمت کرد. او همچنین سفیر قرقیزستان در ایالات متحده و بریتانیا بود. در حال حاضر، اوتونبایوا یکی از اعضای هیئت مشورتی سطح عالی گوترش در مورد میانجیگری و رئیس بنیاد ابتکار رزا اوتونبایوا در قرقیزستان است.

مارتین گریفیتث، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، به شورای امنیت هشدار داد که افغانستان با فقر شدید مواجه است و ۶ میلیون نفر از کمبود شدید مواد غذایی ناشی از بحران های انسانی، اقتصادی، آب و هوایی و مالی رنج می برند. گریفیث گفت که درگیری، فقر، شوک‌های آب و هوایی و ناامنی غذایی "از مدت ها قبل یک واقعیت غم انگیز" در افغانستان بوده است. او گفت که آنچه وضعیت کنونی را "بسیار بحرانی" می کند، توقف کمک های توسعه ای در مقیاس بزرگ از زمان تسلط طالبان در یک سال پیش است.

گریفیث گفت که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان - حدود ۲۴ میلیون نفر - به کمک نیاز دارند و نزدیک به ۱۹ میلیون نفر با سطوح شدید ناامنی غذایی روبرو هستند. او گفت که "ما نگران هستیم" این ارقام به زودی بدتر شوند زیرا آب و هوای زمستانی باعث افزایش سرسام آور قیمت سوخت و مواد غذایی شده است.

اقتصاد افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده و متحدانش در اوت ۲۰۲۱ و عقب نشینی آژانس های کمک رسان خارجی به دلیل امتناع طالبان از رفتن دختران به مدرسه و سایر موارد نقض حقوق بشر، دچار بحران شده است. منابع مالی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده است، اگرچه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فرمانی را امضا کرده است که در آن از بانک ها خواسته شده است تا ۳.۵ میلیارد دلار از این مبلغ را به صندوق امانی برای توزیع از طریق گروه های بشردوستانه برای کمک رسانی و نیازهای اساسی افغانستان، ارائه کنند. سازمان ملل همچنین به دنبال کمک های میلیاردی از کشورهای کمک کننده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->