قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلوزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد
سرخط خبرها

بانوان فوتبالیست مشهدی در مسیر حرفه‌ای‌شدن

  • کد خبر: ۱۲۴۰۹۷
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
بانوان فوتبالیست مشهدی در مسیر حرفه‌ای‌شدن
درباره دومین دوره لیگ‌برتر فوتبال بانوان استان که پس از افت‌وخیز‌های فراوان سرانجام به پایان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دومین دوره لیگ‌برتر فوتبال بانوان خراسان‌رضوی با رونمایی از قهرمان استان در چمن تختی مشهد رونمایی شد. این رقابت‌ها یادگار سال پرفرازونشیب ۱۴۰۰ بود که به‌دلیل همه‌گیری کرونا در زمستان، پیش از شروع هفته نخست لغو شده بود و تابستان امسال بعد از گذشت چندماه تعلیق، هیئت فوتبال خراسان‌رضوی با تغییراتی دوباره بازی‌ها را از سر گرفت و بعد از ۹ هفته رقابت جذاب به پایان رسید.

ردپای پرسپولیسی‌ها در قهرمانی

جام قهرمانی لیگ‌برتر فوتبال دختران استان خراسان‌رضوی به تیم بادامکی مشهد رسید. چهره مطرح پرسپولیسی فوتبال مشهدی‌ها حمایت این تیم را برعهده داشت و موضوع جالب توجه نیمکت این تیم قهرمان بود. سمانه بلوکی، مربی فوتبال و فوتسال دختران در مشهد، حدود دو ماه پیش جام قهرمانی لیگ فوتبال مشهد را با تیم باشگاهی‌اش، پرسپولیس مشهد، بالای سر برده بود و حالا در فاصله کوتاهی جام قهرمانی استان نیز به‌دست او و شاگردانش، اما با نام تیم بادامکی بالای سر برده شد.

باشگاه کیان نیشابور که در لیگ‌برتر فوتبال کشور نیز صاحب‌امتیاز است، در رقابت‌های استان نیز تیمی راهی بازی‌ها کرد و درنهایت عنوان نایب‌قهرمانی خراسان‌رضوی را به‌دست آورد. تیم اترک قوچان نیز در جایگاه سوم این مسابقات ایستاد.

۱۸ دیدار با ۶۲ گل

در این ۹ هفته هجده دیدار برگزار شد، دو تیم برتر از هرگروه به مرحله بعد صعود کردند، بعد از برگزاری بازی‌های رفت‌وبرگشتی، دو تیم نهایی راهی فینال شدند. هیئت فوتبال چناران، رضوان مشهد و هیئت فوتبال قوچان با یکدیگر هم‌گروه بودند و در گروه دیگر، تیم‌های بادامکی مشهد، کیان نیشابور و شاهین تربت‌حیدریه از ۲۷ تیر با یکدیگر رقابت کردند که یک‌ماه طول کشید. سپس تیم‌های شاهین تربت‌حیدریه و چناران حذف شدند و چهار تیم دیگر در نیمه‌نهایی به میدان رفتند. در نیمه‌نهایی رفت، کیان نیشابور ۴ بر ۰ اترک قوچان را شکست داد، بادامکی مشهد نیز ۲ بر ۰ رضوان مشهد را از پیش‌رو برداشت.

در نیمه‌نهایی برگشت نیز کیان نیشابور ۲ بر ۱ از سد اترک قوچان گذشت و بادامکی ۹ بر ۱ رضوان را شکست داد و به این شکل فینالیست‌ها مشخص شدند. در روز پایانی، در بازی رده‌بندی، اترک قوچان ۳ بر ۰ پیروز شد و عنوان سومی لیگ استان را به‌دست آورد. در فینال نیز بادامکی مشهد ۲ بر ۰ کیان را شکست داد و قهرمان شد. کیان در مجموع پنج پیروزی، یک تساوی و یک شکست به‌دست آورد و هفده گل زده و سه گل خورده ثبت کرد. در دومین دوره لیگ‌برتر فوتبال بانوان خراسان‌رضوی نیز ۶۲ گل از خط دروازه‌ها در شهر‌های مختلف عبور کرد.

صعود به لیگ‌های کشوری

در سال ۱۳۹۹ سه تیم برتر اولین دوره لیگ فوتبال بانوان استان با موافقت فدراسیون فوتبال راهی لیگ‌یک کشور شدند که همان سال کیان توانست به لیگ‌برتر راه یابد. امسال باتوجه‌به اینکه قرار است لیگ‌دو نیز برگزار شود، احتمالا تیم‌های برتر استان می‌توانند در یکی از این دو لیگ حاضر شوند.

در مسیر حرفه‌ای‌ترشدن

فاطمه عامل، دبیر کمیته بانوان هیئت فوتبال خراسان‌رضوی، درباره برگزاری این دوره از مسابقات اظهار کرد: سال گذشته قرار بود این مسابقات با حضور دوازده تیم برگزار شود. قرعه‌کشی نیز برگزار شد، اما درنهایت به‌دلیل تعطیلی‌های مداوم، این رقابت‌ها به زمانی دیگر موکول شد. در این مدت، تعدادی از تیم‌ها انصراف دادند یا برای کاهش هزینه‌ها ادغام شدند یا با نام دیگری در مسابقات حاضر شدند. درنهایت قرعه‌کشی جدید با حضور شش تیم برگزار شد که تیم‌ها در دو گروه سه‌تیمی کارشان را آغاز کردند.

او ادامه داد: ورودی تیم‌ها نسبت به هزینه‌های جاری مانند داوران و رفت‌وآمد به شهرستان‌ها کمتر بود. هیئت استان دراین‌زمینه کمک‌های زیادی کرد و تاکنون هیئت هیچ هزینه میزبانی نگرفته است. شاید جالب باشد که تیم‌های شهرستانی برای تأمین زمین چمن با مشکلات کمتری نسبت به مشهدی‌ها روبه‌رو بودند.

عامل با بیان اینکه در مشهد چالش جدی ما تأمین زمین بود، تصریح کرد: چمن بوستان ملت اصلا کیفیت ندارد و مناسب مسابقه نیست. درنهایت توانستیم زمین ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی را برای بازی‌ها هماهنگ کنیم. در بین تیم‌های شهرستانی فقط چناران زمین نداشت که به‌دلیل فاصله کم تا قوچان، بازی‌های این تیم در قوچان برگزار شد. جذب بازیکن برای تیم‌ها محدود نبود و به‌جز بازیکنان رده‌های سنی مختلف هر تیم فقط می‌توانست از دو بازیکن لیگ‌های کشوری استفاده کند.

بقیه آن‌ها بازیکنانی بودند که در لیگ استانی و شهری تجربه بازی داشتند. در زمینه داوری نیز دو کوبل داوری فعال داریم که از مشهد و سبزوارند و در رقابت‌های کشوری نیز قضاوت کرده‌اند. در کنار آن‌ها خانم‌ها مافی‌نژاد و مهدوی نیز بودند و حتی بازی‌هایی با حساسیت زیاد به‌وسیله این داوران باتجربه قضاوت می‌شد.
دبیر کمیته بانوان هیئت استان همچنین گفت: فوتبال بانوان خراسان‌رضوی در سه سال گذشته پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است؛ حتی تیم‌های شهرستان‌ها نیز بسیار قوی و پرمهره شده‌اند و تیم‌ها علاقه‌مندند در مسابقات حرفه‌ای و رفت‌وبرگشتی حاضر شوند تا به سطح کشوری نزدیک‌تر شوند.

قطعا هزینه‌ها در مسابقات رفت‌وبرگشتی بیشتر می‌شود، اما تیم‌ها می‌توانند در مسیر حرفه‌ای رشد کنند. لیگ استان، موقعیت دیده‌شدن دختران علاقه‌مند به فوتبال را مهیا کرده است و قطعا سومین دوره لیگ‌برتر استان نیز به‌صورت آزاد برای تیم‌ها برگزار خواهد شد.

بلوکی، وجه اشتراک قهرمانی لیگ مشهد و استان

سمانه بلوکی مربی تیم‌های قهرمان لیگ مشهد و خراسان‌رضوی است. او که دیروز جام قهرمانی استان را بالای سر برد، درباره حضورش در تیمی جدید، گفت: در لیگ مشهد با باشگاه خودم پرسپولیس توانستیم به قهرمانی برسیم. قرار بود پارسال بسیاری از تیم‌ها در لیگ‌برتر استان نیز شرکت کنند، اما هزینه‌های رفت‌وبرگشت برای بسیاری از باشگاه ازجمله باشگاه خودم زیاد بود. به‌علت این هزینه‌ها چندین تیم انصراف دادند یا بازیکنانشان در یک تیم ادغام شدند.

حسین بادامکی نیز پیشنهاد کرد یک تیم را برای حضور در لیگ استان با نام باشگاه خودش آماده کنم که درنهایت هفت بازیکن از پرسپولیس و تعدادی بازیکن از تیم‌های دیگر مانند سایپا و طیرانی در تیم بادامکی جذب شدند و تیم در یک‌هفته بسته شد. خداراشکر توانستیم عنوان قهرمانی را کسب کنیم و خانم‌گل بازی‌ها نیز از شاگردان خودم باشد.

او با اشاره به حضور در گروه سخت، ادامه داد: مقابل تیم فینالیست کیان درمجموع سه‌بار در این دوره به میدان رفتیم؛ بازی اول در مرحله دوره‌ای با تساوی تمام شد، در بازی دوم ۱ بر ۰ باختیم، اما در بازی سوم که فینال هم بود، ۲ بر ۰ و مقتدرانه پیروز شدیم. کیفیت مسابقات لیگ استان نسبت به لیگ مشهد بسیار بهتر بود و تیم‌های شهرستان‌های استان بسیار پرقدرت در بازی‌ها حاضر شدند؛ اما در مراسم اختتامیه لیگ مشهد عملکردی بهتر داشت.

درخواست فوتبال بانوان برای مشکل چمن

سرمربی تیم قهرمان در ادامه درباره مشکلات تیمش در راه قهرمانی گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در مشهد زمین چمن است. در سال‌های گذشته تا این حد کمبود زمین برای بانوان وجود نداشت. امسال فقط زمین تختی موجود بود که آن‌هم صبح زود، گاهی شش‌ونیم یا هفت صبح برگزار می‌شد. باتوجه‌به اینکه تعدادی از بازیکنان ما از فاصله‌های دور می‌آمدند، در آن ساعات حتی اتوبوس‌ها نیز شروع‌به‌کار نکرده بودند. زمین چمن دانشگاه فردوسی هم هر جلسه ۲ میلیون تومان اجاره داده می‌شد که رقم زیادی بود. درنهایت چندین جلسه در سالن یا زمین‌های کوچک بوستان مادروکودک تمرینمان را برگزار کردیم.

از مسئولان می‌خواهم چمن بوستان ملت را ترمیم کنند، چون با وجود این زمین، تیم‌های دختران دیگر مشکلی برای تمرین نخواهند داشت؛ اما اکنون این زمین افتضاح و پر از چاله‌های آب است و دیگری از همان علف‌های هرز هم خبری نیست. بلوکی تأکید کرد: تیم بادامکی قرار است به فعالیتش ادامه دهد و امسال قطعا در لیگ‌یک یا دو به‌عنوان نماینده مشهد حاضر خواهیم شد. اسپانسر در فوتبال مشهد حتی در بخش مردان نیز با مشکلات زیادی روبه‌روست و حالا با حضور یک حامی مالی جدید برای فوتبال بانوان باید خوش‌حال باشیم و از این فرصت برای دیده‌شدن دختران شهرمان در عرصه‌های کشوری استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->