سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: می‌رویم که کویت را شکست دهیم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است
سرخط خبرها

درباره احمدشاه مسعود در گفت‌وگو با سیاره دشتی

  • کد خبر: ۱۲۴۹۵۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
درباره احمدشاه مسعود در گفت‌وگو با سیاره دشتی
همسر فهیم دشتی با اشاره به فعالیت بنیادی به نام فهیم دشتی، گفت: کتابی به اسم قهرمان را فهیم دشتی درباره احمدشاه نوشت اما فرصت نکرد آن را ویرایش کرده و به چاپ برساند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیاره دشتی در مراسم رونمایی از کتاب «دور و نزدیک آمرصاحب» در اولین سالگرد شهادت فهیم دشتی، نویسنده و خبرنگار افغانستانی این کتاب، اظهار کرد: یک سال از شهادت فهیم گذشت. در این یک سال دوستان افغانستان و ایرانی همواره به ما لطف داشته و در غم ما شریک بودند.

وی افزود: کتاب «دور و نزدیک آمرصاحب» سی سال پیش در افغانستان به چاپ رسیده بود و تقاضا داشتیم یکبار دیگر این کتاب در ایران چاپ شود. نشر نی با ما همکاری کرده و این کتاب را منتشر کرد که این کار جای تشکر دارد.

همسر فهیم دشتی خاطرنشان کرد: این کتاب عشق دشتی به آمرصاحب (احمدشاه‌ مسعود) است. آمرصاحب برای دشتی یک رهبر بود و فهیم بیست سال در راه آرمان صاحب‌آمر مبارزه و حرکت کرد.

او با اشاره به حادثه ترور احمدشاه مسعود و مجروح‌شدن فهیم دشتی بیان کرد: بیست سال پیش که در آن حادثه فهیم زخمی شد، امیدی به زندگی‌اش نداشتم اما خدا عمر دوباره به او داد تا راه آمرصاحب را پیش بگیرد. افراد کمی در افغانستان هستند که مثل فهیم در این راه ثابت‌قدم مانده باشند. فهیم تا آخرین لحظه زندگی بر سر آرمان صاحب آمر ماند تا به شهادت رسید.

سیاره دشتی در ادامه با اشاره به تلاش فهیم دشتی برای نگارش کتابی به اسم «قهرمان» درباره آمرصاحب گفت: فهیم پیش از شهادتش مشغول نوشتن این کتاب بود. نوشتن این کتاب تمام هم شد اما وضعیت افغانستان دچار تحول شد و نتوانست کتاب را ویرایش کند تا به چاپ برسد. او وقتی می‌خواست به پنجشیر برود، کامپیوترش را به دخترم سپرد. بعد از شهادت فهیم، کامپیوتر را روشن کردم و کتاب قهرمان را دیدم. این کتاب بسیار جالب است و انشاءالله به زودی آن را به چاپ می‌رسانیم.

همسر فهیم دشتی درباره آخرین لحظات دیدار با فهیم دشتی و ژنرال ودود گفت: فهیم و برادرم ژنرال ودود پس از سقوط کابل با خنده و شوخی به پنجشیر رفتند و خوش بودند. برادرم ودود همیشه مهربان بود اما با لحن تندی به من گفت که فکر نکن که ما برمی‌گردیم و هر امکانی در مبارزه وجود دارد. همانجا متوجه شدم که آنها از پنجشیر برنمی‌گردند.

او در پایان اظهار کرد: ما بنیادی به نام فهیم دشتی ایجاد کرده‌ایم.‌ در این بنیاد، راه و آرمان فهیم را دنبال می‌کنیم که همان راه آمرصاحب است. امیدواریم از طریق این بنیاد راه آزادی و حق را که همان راه فهیم و آمرصاحب بود دنبال کنیم.

فهیم دشتی، خبرنگار باسابقه و معروف افغانستانی بود که سال گذشته پس از سقوط کابل به دست طالبان، سخنگوی جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود شد و در روز ۱۴ شهریور سال گذشته در جنگ با طالبان کشته شد. او از همرزمان احمدشاه مسعود در نبرد با طالبان هم بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->