پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت در سبد خانوار‌

  • کد خبر: ۱۲۵۰۷۳
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت در سبد خانوار‌
افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت انواع گوشت در بازار مشهد، کاهش مصرف این محصول در سبد خانوار‌ها را به همراه داشته است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ به گفته مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، طی یک سال اخیر، ۱۱۶هزارتن گوشت قرمز در استان تولید شده که در مقایسه با یک سال قبل از آن، ۳۸ درصد افزایش داشته است. با این حال روند رشد تورم در یک سال گذشته سبب شده است افزایش تولید گوشت چندان اثری بر بازار نگذارد، به طوری که براساس اعلام مرکز آمار ایران، قیمت گوشت گوسفندی ۳۳ درصد و گوشت گاو و گوساله ۴۹ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت گوشت سبب شده است میزان مصرف این ماده پروتئینی در مشهد ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش بیابد و در عمل خانواده‌ها غلات، حبوبات و سبزیجات را جایگزین آن کنند.

اکنون در بازار مشهد به صورت متوسط هر کیلو سردست گوسفندی ۱۹۶ هزار تومان، گردن گوسفندی ۱۸۵ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۲۱۵ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۹۵ هزار تومان، گوشت گوساله ۲۴۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۲۴۰ هزار تومان و قلوه گاه آبگوشتی ۱۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود. دامداران، خشک سالی، گرانی نهاده‌های دامی و هزینه پرورش دام را عامل افزایش قیمت گوشت عنوان می‌کنند. برآورد‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه دامداری‌های صنعتی به رقم ۶۶ درصد رسیده و این رقم برای گاوداری‌های صنعتی ۹۷ درصد اعلام شده است.

بررسی سرانه مصرف گوشت قرمز نشان می‌دهد مصرف این محصول در یک دهه گذشته، کاهشی بوده و از ۱۲ کیلوگرم در سال ۱۳۹۱ به ۶ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ رسیده است. مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی، نیز چندی پیش از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته بود: بر اساس مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۴ کیلوگرم است، اما واقعیت این است که اکنون سرانه مصرف به ۳ کیلوگرم رسیده که نگران کننده است.

بازار گوشت مشهد در چندماه گذشته در رکود به سر برده و به گفته فروشندگان، تقاضا برای این کالا با حجم عرضه هم تراز نبوده است. اگرچه بخشی از این رکود و کاهش تقاضا، فصلی و ناشی از گرمای هوا ارزیابی می‌شود، به اعتقاد فروشندگان، قیمت زیاد گوشت و دیگر اقلام اساسی خانوار، از مهم‌ترین عوامل کاهش تقاضاست.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، پرداخت کالا برگ را راهکاری برای افزایش مصرف گوشت عنوان می‌کند و می‌گوید: از اردیبهشت، میزان مصرف گوشت در استان و مشهد کاهش یافته است. اجرای طرح حمایت از افزایش مصرف مواد پروتئینی در سبد خانوار با کالابرگ علاوه بر جبران عقب افتادگی مصرف گوشت در دهک‌های پایین جامعه موجب افزایش سرانه مصرف می‌شود. مجید مهدوی می‌افزاید: اینکه گفته می‌شود تولید گوشت افزایش یافته، بیشتر ناشی از افزایش کشتار دام هاست؛ زیرا هزینه تولید افزایش یافته است و بخشی از دامدار‌ها قادر به نگهداری دام‌های خود نیستند.

وی با بیان اینکه حاشیه سود فعالیت در حوزه دامداری ۹ درصد است، می‌گوید: اکنون دام کارت به منظور حمایت از تولیدکنندگان با سود ۹ تا ۱۱ درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که برای کاهش هزینه‌های تولید، سود در نظر گرفته شده کاهش یابد. رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرید حمایتی دام از اقداماتی خوبی است که در استان در حال انجام است، می‌افزاید: با این حال برخی از دامداران با اینکه یک ماه از تحویل دام هایشان می‌گذرد، هنوز نتوانسته اند وجوه خود را دریافت کنند؛ انتظار می‌رود که روند پرداخت وجوه آن‌ها به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز تسریع شود.

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف گوشت

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مصرف گوشت در استان و مشهد از اردیبهشت تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، می‌گوید: کاهش تقاضا برای خرید گوشت سبب شده است قیمت گوشت قرمز در چند وقت اخیر افزایش چندانی نیابد. ناصر شعربافیان درباره راهکار‌های حمایت از اقشار کم درآمد بیان می‌کند: مقرر شده است کالابرگ الکترونیکی به خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی برای خرید گوشت قرمز، مرغ و لبنیات داده شود. البته این طرح در مرحله فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است و به محض نهایی شدن جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید. وی درباره تنظیم بازار در هفته‌های آینده نیز می‌گوید: در صورت نیاز، گوشت منجمد به قیمت مصوب در استان و مشهد توزیع خواهد شد.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->