سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

گزارشی از مصائب دامداران در صف طولانی خرید حمایتی دام در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۲۳۰۰۸
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
گزارشی از مصائب دامداران در صف طولانی خرید حمایتی دام در خراسان رضوی
طی سال جاری با هدف حمایت از دامداران و نیز تامین ذخیره گوشتی خراسان رضوی خرید حمایتی بره و گوساله نر در خراسان رضوی از ۲۵ تیر ماه آغاز شد اما شرایط خرید حمایتی سنگی در پیش پای دامداران شده است.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز عنوان کرد: با هدف حمایت از دامداران، خرید حمایتی گوساله و بره نر از امسال در خراسان رضوی آغاز شده است و محدودیتی در زمینه خرید دام از دامداران وجود ندارد. روند پرداختی‌ها نیز نهایت تا ۲۵روز بعد از تحویل گوشت به سردخانه‌ها انجام می‌شود.

حجم مشخص‌شده برای خرید روزانه در این طرح ۵۰ رأس دام سنگین و ۵۰۰ رأس دام سبک مشخص شده است. اما به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به وجود حدود بیش از ۸میلیون رأس دام سبک شامل گوسفند و بز، افزون بر ۳۷۲هزار رأس دام سنگین در خراسان رضوی، حجم زیاد تقاضا در زمینه فروش دام به‌دلیل خشک‌سالی‌ها و افزایش قیمت نهاده دامی، این سهمیه روزانه نیازمند بازنگری است. شرایط مشخص‌شده برای خرید از دامدار از جمله بسته‌بندی پنج تکه منجمد نیز این روند را برای دامدار سخت کرده است.

مجید مهدوی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی، دراین‌باره بیان می‎کند: اکنون مشکل بسته‌بندی و ظرفیت بسته‌بندی در زمینه طرح خرید حمایتی دام وجود دارد، اما وعده‌هایی برای بهبود این مسئله داده شده است. همچنین کارگاه و کشتارگاه تازه‌ای در این زمینه معرفی شده است تا بخشی از مشکلات حل شود.

وی ادامه ‌داد: یکی از مشکلات دیگر برای دامداران و فروش دام، دستورالعمل‌هایی است که برای خرید حمایتی دام در نظر گرفته شده است. برای مثال، بر اساس دستورالعمل‌ها، وزن دام زنده باید ۵۵کیلو باشد. در این زمینه نباید سخت‌گیری زیادی صورت گیرد و امید است شرایط آسان شود. بر اساس دستورالعمل، وزن دام زنده نیز باید بین ۴۰ تا ۵۵کیلوگرم و وزن لاشه بین ۱۷ تا ۲۲ کیلوگرم باشد. بعضی دامداران که توان نگهداری از دام را داشتند، وزن دامشان بیش از ۵۵کیلوست، اما اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی مطرح کرده است که دام زنده بیش از ۵۵کیلو چربی دارد و کیفیت گوشتش ضعیف است. همچنین، برخی دامداران وزن دامشان کمتر از این میزان بوده است و دام با وزن کمِ ۵۵کیلو خریده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی تصریح کرد: پرداخت مطالبات دامدارن در خرید حمایتی تا یک ماه زمان می‌برد. مستندات به تهران فرستاده شده است تا اعتباراتی در این زمینه اختصاص دهند. مبلغ به حساب مباشر ریخته شده است و به دامدار پرداخت می‌شود.

خرید حمایتی ۸۵۰۰ رأس دام سبک و ۶۵۰ رأس دام سنگین در خراسان رضوی

همچنین سعادت علی‌نیا، مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی، درباره خرید حمایتی دام در خراسان رضوی تاکنون، بیان می‌کند: از ابتدای آغاز طرح تاکنون ۸۵۰۰ رأس دام سبک و ۶۵۰ رأس دام سنگین در استان خریده شده است. اکنون خرید حمایتی گوساله نر و بره نر از دامداران به‌صورت پنج تکه منجمد و بسته‌بندی‌شده با قیمت بره نر کیلویی ۲۱۰هزار تومان و گوشت گوساله نر کیلویی ۲۰۸هزار تومان در حال انجام است. همچنین، در راستای ساده‌سازی حمل و کشتار دام، سه مباشر از جمله اتحادیه صنعت دامپروی استان، اتحادیه دامداری عشایری استان و مجتمع گوشت صنعتی مشهد از طرف جهاد کشاورزی معرفی شده‌اند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی خاطرنشان ‌کرد: دامداران برای تحویل دام با اخذ معرفی‌نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، دام را به مباشران تحویل می‌دهند و پس از تحویل گوشت، وجه دام را دریافت می‌کنند. به‌دلیل مشکل بسته‌بندی و کمبود واحد‌های بسته‌بندی، نهایت روزانه ۵۰ رأس دام سنگین و۵۰۰ رأس دام سبک از دامداران تحویل گرفته می‌شود که با راه‌اندازی دو کشتارگاه صنعتی فریمان و مشهد، ظرفیت دوبرابر خواهد شد.

علی‌نیا درباره مطالبات دامداران استان نیز بیان کرد: پرداخت این مطالبات به‌صورت نهایت یک‌ماه پس از تحویل کالا در سردخانه صورت می‌گیرد. به‌طورکلی خشک‌سالی و افزایش قیمت نهاده دامی موجب شده است هزینه نگهداری دام افزایش یابد و توان اقتصادی دامداران کاسته شود.

اجرای برخی طرح‌ها از جمله خرید حمایتی دام می‌تواند تا حدودی مشکلات تولیدکنندگان را حل کند، اما کمبود امکانات مانند واحد‌های بسته‌بندی موجب می‌شود رغبت دامداران کم شود. حتی این مسئله باعث می‌شود دامدار برای حفظ توان اقتصادی‌اش، دام را به‌صورت غیرقانونی ذبح کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->