سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد به دام افتاد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله یک شرور با قمه به خودروی پلیس در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود؟ هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش ۲ برابری جمعیت سالمندان در دو دهه آینده

  • کد خبر: ۱۲۵۵۵۹
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
افزایش ۲ برابری جمعیت سالمندان در دو دهه آینده
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بررسی تغییرات جمعیتی کشور، بیان کرد: ۲۰ سال آینده جمعیت‌ سالمندی ۲ برابر ‌می‌شود، به طوری که ۲۰ درصد جمعیت آینده را سالمندان تشکیل خواهند داد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدرضا لک‌پور، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد مراجعه‌ها به مطب‌های خصوصی پزشکان، ۳۴ درصد مراجعه‌های سرپایی در بیمارستان‌ها و ۹۰ درصد تخت‌های موسسات و سراهای نگه‌داری سالمندان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به تعییرات جمعیتی در چند سال گذشته یادآور شد: بیشترین میزان رشد جمعیت در دهه ۶۰ اتفاق افتاده است، در نتیجه همه توجه‌ها به سمت وضعیت اشتغال، بهداشت و آموزش عالی و ... متمرکز شد. لذا از توجه به موضوع سالمندی و سالخوردگی غافل شدیم.

لک پور با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد هزینه‌های مراقبت پزشکی در این مملکت توسط این گروه سنی مصرف ‌می‌شود، افزود: این موضوع یک چالش بزرگ نه تنها برای کشور ما، بلکه سایر کشورهای در حال توسعه در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی پیش ‌می‌آورد.

وی با بیان اینکه همه ما شاهد مشکلات سالمندان از نزدیک بوده‌ایم، گفت: نبود زیرساخت‌های لازم، مشکلات عدیده‌ای را برای خود سالمندان و نیز خانواده‌های آن‌ها ایجاد کرده است. 

لک پور با بیان اینکه فرد سالمند با وجود زمینه‌های نامساعد ناشی از کهولت سن در صورتی که فشار و استرس اضافی بر وی تحصیل نشود، می‌تواند به آسانی به زندگی مستقل خود بدون نیاز به کمک سایرین و خدمات آسایشگاه به زندگی خود ادامه دهد، تصریح کرد: اما هر گونه بار اضافی بر سالمندان این تعادل را برهم می‌زند و آن‌ها را آسیب پذیر ‌می‌کند.

معاون پژوهشی این واحد جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به مشکلات سالمندی، گفت: سالمندی مصیبتی جان‌کاه نیست، بلکه نشان از کمال آدمیت و برداشت محصول است. همان طور خداوند در قرآن ‌می‌فرماید "خداوند شما بندگان را آفرید و سپس شما را می‌میرند و بعضی را به سن پیری ‌می‌رساند"؛ بنابراین سالمندی نعمتی بی‌بدیع است.

لک پور با بیان اینکه برای ارائه یک راه حل مناسب برای مشکلات سالخوردگی جمعیت لازم است، درک عینی، علمی و کمی از مشکلات این گروه سنی داشت، تصریح کرد: اکنون جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی با توجه به رویکرد جدید خود و نیز مواجه موثر با چالش‌های سلامت سالمندی مطابق با رسالت واحد خود، در گام نخست همچون سال‌های قبل اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی سلامت سالمندی نموده است و نخستین موضوع آن با عنوان حمایت از سالمندان از منظر حقوق و اخلاق با حضور اساتید (روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور) برگزار شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->