خرما در آستانه عزاداری دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک نرخی شدن ارز در دستور کار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تأمین مسکن، ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم ۷۴ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان آبیاری پرمصرف دارند | اصلاح الگوی کشت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال بالاتر ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما

  • کد خبر: ۱۲۵۶۲
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
رسالت روزنامه شهرآرا در سپهر اقتصاد ایران چیست و این رسانه پس از این چه نقش، سهم و سخنی می‌تواند در عرصه اقتصادی داشته باشد؟ انتشار سه‌هزارمین شماره این روزنامه وزین با رویکردی متین و منطقی فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری از این منظر شایسته احترام و البته نقد است که اندیشه کنیم شهرآرا به کدامین جهت می‌تواند به اقتصاد ایران، دست‌کم در عرصه اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش سطح تحلیل اقتصادی جامعه ایران یاری رساند؟ به نظرم روزنامه شهرآرا در ترسیم چشم‌انداز آینده خود برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در سپهر اقتصاد ایران می‌تواند در چند سطح متفاوت‌تر و مطالبه‌گر و البته صدای شهروندان باشد. سطح یکم: روزنامه شهرآرا می‌تواند در سطح تحلیل و کالبدشکافی درد‌ها و درمان‌های اقتصادی ایران یک رسانه متفاوت باشد و با استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، بر آگاهی و شناخت مردم بیفزاید. تا زمانی که سطح شناخت و درک مردم از علت‌ها و ریشه مشکلات اقتصادی ایران افزایش نیابد، همواره اقتصاد، آزمایشگاهی برای آزمون و خطای وعده‌ها و بلندپروازی‌ها باقی خواهد ماند. در واقع رویکرد تحلیلی- پرسشگری در عرصه اقتصادی روزنامه شهرآرا می‌تواند هم سطح مطالبات و حتی جهت خواسته‌های شهروندان را هدفمندتر سازد و هم رفتار سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان اقتصادی را اصلاح کند؛ چرا که مخاطبان رسانه‌ها امروزه در جست‌وجوی یافتن پاسخی درباره چرایی و آینده مسائل هستند. پاسخ به این تشنگی و مطالبه چرایی و البته چگونگی رویداد‌های اقتصادی و اصلاح رفتار‌ها یکی از موضوعاتی است که روزنامه شهرآرا می‌تواند در این زمینه مؤثر و متفاوت عمل کند. سطح دوم: کلان‌شهر‌های ایران از مشکلاتی رنج می‌برند؛ آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و.... این‌ها تنها بخشی از چالش‌های رونمایی شده چندساله کلان‌شهر‌های ایران است، اما به نظر هنوز در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای رفع این چالش‌ها، زیرساخت فکری و گفتگو بر سر آینده شهر‌های بزرگ ایران مشکل داریم. هنوز تصور و نگرش غالب این است که شهر یک پدیده‌ای مهندسی است که با مهندسی سازه‌ها و نقشه‌ها می‌توان آن را زنده نگه داشت؛ غافل از اینکه شهر یک پدیده زنده، پویا، پیچیده و انسانی است و بسیاری از مشکلات این روز‌های کلان‌شهر‌ها تا زمانی که زیرساخت‌های فکری شهروندان و تصمیم‌سازان شهری اصلاح نشود، این مشکلات به ابرچالش و ابربحران‌های پیچیده و پرهزینه تبدیل خواهند شد. روزنامه شهرآرا، فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری، می‌تواند یک الگوی رسانه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگوی بین مدیریت‌شهری و صاحب‌نظران درباره چالش‌های شهری باشد؛ پیشنهاد می‌شود روزنامه شهرآرا در عرصه اقتصاد شهری، رویکرد اقتصادی سبز، بدون کربن، دوستدار محیط‌زیست، حمل‌ونقل پاک و... را در اولویت سیاست‌های رسانه‌ای آینده خویش قرار دهد و به تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان برای ساختن شهری بهتر با مشارکت دادن به شهروندان مسئول یاری رساند. سطح سوم: خاستگاه شهرآرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محل انتشار و توزیع در شرق ایران و به‌طور خاص استان خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد تعریف می‌شود و البته که رویکرد‌های انتخابی‌اش در پرداز و روایتگری مشکلات معطوف به چالش‌ها و مطالبات این جغرافیاست؛ اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد ناشناخته و کمتر شناخته‌شده است و روزنامه شهرآرا می‌تواند در آینده این ظرفیت‌ها را معرفی و برجسته کند. ازجمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مشارکت دادن نخبگان، صاحب‌نظران، دانشگاهیان، محققان، فعالان اقتصادی در عرصه تولید محتوا و شکل‌گیری یک طوفان فکری پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی شرق کشور اشاره کرد. امیدواریم شهرآرا روزنامه‌ای برای زندگی، برای امید، دور از آلودگی‌های سیاسی و البته رسانه‌ای اصلاح‌گر و مطالبه‌گر باقی بماند و استوار.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->