قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی رشد کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گرانی در خانواده کوییک و شاهین دوسوم حقوق کارگران صرف مسکن و اجاره‌بها می‌شود پرمصرف‌ها منتظر قبوض میلیونی باشند آسان‌شدن جداسازی یارانه برای خانوارهای جدید انهدام ۸۳ تن کالای غیرقابل مصرف در انبارهای اموال تملیکی خراسان رضوی چه کالا‌هایی در بندر شهید رجایی سوختند؟ نصب پنل خورشیدی در ۹۰۰ هزار واحد مسکونی استان | خراسان رضوی می‌تواند نیمی از برق تجدیدپذیر کشور را تأمین کند فشار فروش در بورس | خروج سنگین پول حقیقی از بازار (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) استقرار نیروهای پالایش و پخش در بندر شهید رجایی ایران پنجمین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان است توجه ویژه به تأمین مواد اولیه داخلی برای کاهش هزینه‌های تولید در خراسان رضوی نوسانات طلا، بازار را دچار التهاب کرد | مشهد، قطب جدید طراحی طلا در کشور پرواز قیمت طلا در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال ۸۴ هزار تومان آغازبه‌کار نهمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها از ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مشهد قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تعداد کل شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی ایران‌خودرو اعلام شد کاهش ۵۰ درصدی قیمت تخم مرغ | قیمت مصوب هفته آینده اعلام می‌شود (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهم ۸ درصدی گمرک شهید رجایی از کل واردات کالا‌های اساسی هشدار شرکت توانیر درباره قطعی برق قیمت طلای آب‌شده پشت مرز سرنوشت‌ساز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) پهلوگیری اولین کشتی در اسکله شهید رجایی بعد از حادثه انفجار در این بندر بررسی وضعیت پرواز‌های مشهد به بندرعباس، یک روز پس از حادثه بندر شهید رجایی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز بخشش جرائم بیمه شخص ثالث از امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | لوبیاسبز را کیلویی چند بخریم؟ کدام صنایع مورد توجه سهام‌داران بورس هستند؟ بازار مسکن در آستانه تغییر | فروشندگان و خریداران دست نگه داشته‌اند (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) سموم، آفت صادرات محصولات کشاورزی شناسایی ۷۵۰ استخر غیرمجاز در نیشابور خراسان رضوی
سرخط خبرها

شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما

  • کد خبر: ۱۲۵۶۲
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
رسالت روزنامه شهرآرا در سپهر اقتصاد ایران چیست و این رسانه پس از این چه نقش، سهم و سخنی می‌تواند در عرصه اقتصادی داشته باشد؟ انتشار سه‌هزارمین شماره این روزنامه وزین با رویکردی متین و منطقی فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری از این منظر شایسته احترام و البته نقد است که اندیشه کنیم شهرآرا به کدامین جهت می‌تواند به اقتصاد ایران، دست‌کم در عرصه اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش سطح تحلیل اقتصادی جامعه ایران یاری رساند؟ به نظرم روزنامه شهرآرا در ترسیم چشم‌انداز آینده خود برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در سپهر اقتصاد ایران می‌تواند در چند سطح متفاوت‌تر و مطالبه‌گر و البته صدای شهروندان باشد. سطح یکم: روزنامه شهرآرا می‌تواند در سطح تحلیل و کالبدشکافی درد‌ها و درمان‌های اقتصادی ایران یک رسانه متفاوت باشد و با استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، بر آگاهی و شناخت مردم بیفزاید. تا زمانی که سطح شناخت و درک مردم از علت‌ها و ریشه مشکلات اقتصادی ایران افزایش نیابد، همواره اقتصاد، آزمایشگاهی برای آزمون و خطای وعده‌ها و بلندپروازی‌ها باقی خواهد ماند. در واقع رویکرد تحلیلی- پرسشگری در عرصه اقتصادی روزنامه شهرآرا می‌تواند هم سطح مطالبات و حتی جهت خواسته‌های شهروندان را هدفمندتر سازد و هم رفتار سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان اقتصادی را اصلاح کند؛ چرا که مخاطبان رسانه‌ها امروزه در جست‌وجوی یافتن پاسخی درباره چرایی و آینده مسائل هستند. پاسخ به این تشنگی و مطالبه چرایی و البته چگونگی رویداد‌های اقتصادی و اصلاح رفتار‌ها یکی از موضوعاتی است که روزنامه شهرآرا می‌تواند در این زمینه مؤثر و متفاوت عمل کند. سطح دوم: کلان‌شهر‌های ایران از مشکلاتی رنج می‌برند؛ آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و.... این‌ها تنها بخشی از چالش‌های رونمایی شده چندساله کلان‌شهر‌های ایران است، اما به نظر هنوز در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای رفع این چالش‌ها، زیرساخت فکری و گفتگو بر سر آینده شهر‌های بزرگ ایران مشکل داریم. هنوز تصور و نگرش غالب این است که شهر یک پدیده‌ای مهندسی است که با مهندسی سازه‌ها و نقشه‌ها می‌توان آن را زنده نگه داشت؛ غافل از اینکه شهر یک پدیده زنده، پویا، پیچیده و انسانی است و بسیاری از مشکلات این روز‌های کلان‌شهر‌ها تا زمانی که زیرساخت‌های فکری شهروندان و تصمیم‌سازان شهری اصلاح نشود، این مشکلات به ابرچالش و ابربحران‌های پیچیده و پرهزینه تبدیل خواهند شد. روزنامه شهرآرا، فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری، می‌تواند یک الگوی رسانه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگوی بین مدیریت‌شهری و صاحب‌نظران درباره چالش‌های شهری باشد؛ پیشنهاد می‌شود روزنامه شهرآرا در عرصه اقتصاد شهری، رویکرد اقتصادی سبز، بدون کربن، دوستدار محیط‌زیست، حمل‌ونقل پاک و... را در اولویت سیاست‌های رسانه‌ای آینده خویش قرار دهد و به تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان برای ساختن شهری بهتر با مشارکت دادن به شهروندان مسئول یاری رساند. سطح سوم: خاستگاه شهرآرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محل انتشار و توزیع در شرق ایران و به‌طور خاص استان خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد تعریف می‌شود و البته که رویکرد‌های انتخابی‌اش در پرداز و روایتگری مشکلات معطوف به چالش‌ها و مطالبات این جغرافیاست؛ اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد ناشناخته و کمتر شناخته‌شده است و روزنامه شهرآرا می‌تواند در آینده این ظرفیت‌ها را معرفی و برجسته کند. ازجمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مشارکت دادن نخبگان، صاحب‌نظران، دانشگاهیان، محققان، فعالان اقتصادی در عرصه تولید محتوا و شکل‌گیری یک طوفان فکری پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی شرق کشور اشاره کرد. امیدواریم شهرآرا روزنامه‌ای برای زندگی، برای امید، دور از آلودگی‌های سیاسی و البته رسانه‌ای اصلاح‌گر و مطالبه‌گر باقی بماند و استوار.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->