آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

غیرت دینی

  • کد خبر: ۱۲۵۹۹۲
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
غیرت دینی
حجت‌الاسلام والمسلمین راجی - مدیر اندیشکده راهبردی سعدا

«غیرت» یکی از کمالات انسانی است که دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه کرده است.
ضرورت‌های غیرت دینی باعث شد امام‌حسین (ع) با وجود آنکه می‌دانست جنایت‌بارترین ظلم عالم علیه ایشان و خانواده مظلومش انجام می‌شود، غیورانه از عزت و شرف اسلام به دفاع و حمایت برخاست؛ زیرا حضرت بر این مطلب اشراف کامل داشت که وجود غیرت در جامعه انسانی تا آنجا ضروری و حیاتی است که شارع مقدس اسلام، در تشریع احکام نیز به آن عنایت داشته است.

رسول‌خدا (ص) فرموده‌اند: «الا و ان‌ا... حرم الحرام و حد الحدود و ما احد اغیر من ا... و من غیرته حرم الفواحش «آگاه باشید که خداوند، محرمات را حرام و حدود را وضع کرد و هیچ‌کس غیورتر از خدا نیست که از روی غیرت، زشتی‌ها را حرام کرده است.»

ذکر این نکته ضروری است که به‌طور معمول، انسان با شنیدن واژه غیرت، در ذهنش ناموس و حریم خانواده تداعی می‌شود؛ درحالی‌که مرز غیرت از این حد فراتر رفته است و انواع‌واقسام دیگری را نیز شامل می‌شود که گاه اهمیت آن‌ها از غیرت ناموسی بیشتر است؛ مانند غیرت دینی که به‌واسطه دفاع و پاسداری از ارزش‌های دینی، به‌عنوان بهترین نوع غیرت محسوب می‌شود.

غیرت دینى آن است که انسان در برابر تخلفاتى که در مسیر حق و عدالت و احکام الهى صورت می‌گیرد، خاموش ننشیند و بى‌تفاوت از کنارشان نگذرد؛ بلکه تخلف هرچه شدیدتر شود، باید جوش‌وخروش بیشتری داشته باشد. کسانى‌که خون‌سرد و بى‌رمق از کنار این امور مى‌گذرند، غیرت دینى ندارند. غیرت دینى عامل بسیار مهمى براى دفاع از حریم قوانین اسلام و احیاى معروف و ازمیان‌بردن منکر است.

اگر غیرت دینی نباشد، دینی هم وجود ندارد. دراین‌راستا، قرآن مجید با لحن تحریک‌آمیزی تلاش می‌کند غیرت مسلمانان را برافروزد تا از اسلام و مسلمانان بی‌یاور دفاع کنند: «و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل‌ا... و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان...؛ شما را چه شده است که در راه خدا و مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید....»

واقعه عاشورا، نمادی از غیرت دینی

واقعه عاشورا نیز نمادی دیگر از غیرت دینی است. امام‌حسین (ع) به این حقیقت اصیل پی برد و با اهدای جانش دراین‌راستا تلاش کرد دین خداوند را زنده کند. در واقع، علت برجستگی و ارزشمندی واقعه کربلا همین است که امام از هرچه داشت، برای خدا گذشت و حاضر به شهادت مردان و اسارت زنان و خانواده خود شد. اسارت و درد و رنج‌های بسیاری که خانواده امام حاضر به تحمل آن شدند، از همین غیرت دینی است که باعث شده است حضرت زینب (س) پس از آن واقعه بگوید: «ما رأیت الا جمیلا؛ چیزی به‌جز زیبایی ندیدم.»

رفتار یاران اباعبدا... (ع) در روز عاشورا نیز از جلوه‌های زیبای غیرت دینی بود. آنان به‌واسطه این غیرت، امام خود را تنها نگذاشتند و با شنیدن ندای امام مظلومشان، ندای لبیک سر دادند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که همه جنگ‌های پیامبر (ص)، جنگ‌های امیرالمؤمنین (ع) صلح امام‌حسن (ع) و جنگ امام‌حسین (ع) برای همین غیرت دینی معصومان (ع) بوده است. دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب (س) نیز اوج غیرت دینی شیعه در زمان ماست و باعث شده است که رزمندگان راهی جبهه‌ها شوند.

غیرت دینی فریضه‌ای است که در هیچ وضعیتی ترک‌شدنی نیست؛ حتی اگر انسان نتواند عملا جلو متجاوزان به حریم دینی را بگیرد، موظف است قلبا از آنان نفرت داشته باشد که این هم جلوه‌ای از غیرت دینی است و آنانی که حتی این مرحله از غیرت را در جان خود راه نداده‌اند، «مرده زنده‌نما» هستند. مؤمن واقعی اهل غیرت است و هر کجا که ببیند علنی به جنگ خدا رفته‌اند، نمی‌تواند آرام بگیرد.

امروزه دشمن درحال بی‌تفاوت‌کردن مردم است. کاری می‌کند که غیرت در همه ابعادش ازجمله دینی از ما گرفته شود. ازطریق ایجاد شایعه و شبهه به‌ویژه با شبکه‌های مجازی این کار را انجام می‌دهد. قدرت شیعه در قرن کنونی، مدیون مجاهدت‌ها، شجاعت و غیرت دینی مراجع و علماست که با این ابهت و قدرت به‌دست ما رسیده است. آنان هر کجا که احساس کردند نقشه‌ای برای تضعیف شیعه کشیده شده است، با تلاش طاقت‌فرسا آن را خنثی می‌کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->