دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟
سرخط خبرها

آمار سوختگی در کشور ۸ برابر میانگین جهانی است

  • کد خبر: ۱۲۶۶۶
  • ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
آمار سوختگی در کشور ۸ برابر میانگین جهانی است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه سوختگی یکی از معضلات تمام کشور‌ها به شمار می‌رود اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کشور به سوختگی مبتلا می‌شوند که این میزان ۸ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر طاووسی، به مناسبت روز جهانی سوختگی با اشاره به اینکه ۵ تا ۱۰ درصد افراد دچار سوختگی نیاز به بستری پیدا می‌کنند خاطر نشان کرد: هزینه‌های درمان بیماران سوختگی بسیار بالاست و این در حالی است که بیشتر افرادی که دچار این عارضه می‌شوند از اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند و نیاز به کمک‌های حمایتی برای ادامه روند درمان دارند.

مسئول آموزشی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) با اشاره به اینکه در دنیا سوختگی هشتمین علت مرگ و میر به شمار می‌رود عنوان کرد: امار سوختگی در کشور بالاست و هر سال نیز در حال افزایش است از همین رو برای درمان این بیماران نیاز به حمایت‌های بیشتری است.

متخصص جراحی سوختگی و پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) تنها مرکز درمان تخصصی سوختگی شمال شرق کشور محسوب می‌شود که علاوه بر سه استان خراسان، از گلستان و زاهدان، مازنداران، عراق و افغانستان نیز بیماران به این مرکز ارجاع می‌شوند خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ سالی است که بعد از آموزشی شدن این بخش، از تکنیک‌های جدید درمان سوختگی استفاده می‌شود که این امر نقش موثری در ارتقاء سطح خدمات داشته است.

وی با بیان اینکه در این بخش، بیماران پس از خارج شدن از وضعیت اورژانس تحت عمل جراحی با تکنیک‌های الو گرفت و اتوگرفت قرار می‌گیرند تصریح کرد: در روش اتوگرفت بیمار با استفاده از پوست سالم خود تحت درمان و پیوند قرار می‌گیرد، اما در روش الوگرفت به دلیل شدت سوختگی و نبود پوست برای پیوند از روش الوگرفت (پوست اهدایی) استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پوست‌های اهدایی از اهدا کنندگان مرگ مغزی دریافت می‌شود و طی یک پرسه فراوری می‌شود و در نهایت برای بیماران سوختگی نیازمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر طاووسی با بیان اینکه اقدامات بانک پوست باعث شده درصد موفقیت درمان سوختگی برای بیماران به طور چشمگیری ارتقاء یابد؛ اظهار کرد: در گذشته شاید تنها برای بیماران تا ۴۵ درصد سوختگی امید به زندگی وجود داشت، اما اکنون افرادی تا ۸۰ درصد سوختگی نیز با این روش به زندگی باز می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه خدمات تیم پزشکان اورژانس شامل پزشکان عمومی هستند که از تجربه بسیار بالادر این حوزه برخوردارند و کمک زیادی به بیماران سوختگی می‌کنند، عنوان کرد: تیم کادر هیات علمی و جراحان سوختگی، متخصص عفونی، داخلی و بیهوشی نیز در این بخش به بیماران ارائه خدمت می‌کنند؛ علاوه براین دو‌ای سی یو زنان و مردان با ۱۲ تخت برای بیماران حاد در نظر گرفته شده است که نسبت به تعداد بیماران بسیار اندک است.

دکتر طاووسی بیان کرد: تیم درمانی در کنار تیم مراقبت از سایر رشته‌ها همچون تغذیه، فیزیوتراپی و روانشناسی به بیماران ارائه خدمت می‌کنند و بخاطر همکاری تیمی مناسبی که ایجاد شده است نتایج خوبی در درمان بیماران سوختگی حاصل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیشتر موارد سوختگی با مایعات داغ است توصیه کرد: در صورت بروز سوختگی ضمن اجتناب از هر گونه خود درمانی و استفاده از سیب زمینی، خمیر دندان و آرد به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه شود.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی در زمینه سوختگی امری ضروری است تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد حوادث سوختگی با آموزش قابل پیشگیری است و اگر از آموزش و پرورش این موضوع شروع شود و در کنار درس، اقدامات پیشگیرانه و فرار از آتش سوزی آموزش داده شود می‌توان از بسیاری از حوادث جلوگیری کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->