اوسمار دو بازیکن آلومینیوم را پسندید بازیکنان پرسپولیس هم قسم شدند آخرین وضعیت عالیشاه و هنانوف برای بازی با سپاهان بازگشت گل محمدی فعلا ممکن نیست کارمندان باشگاه پرسپولیس علیه درویش اوسمار این دو مدافع را نمی‌خواهد استقلال بدون هوادارانش جشن قهرمانی می‌گیرد؟ استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ اعتراض کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و تاتنهام در لیگ انگلیس | گام محکم توپچی‌ها برای قهرمانی فوتسال ایران تمام جوایز فنی را درو کرد روز جذاب فوتبال: دختران هم قهرمان شدند برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر فوتبال اعلام شد آغاز طرح استعداد یابی نوجوانان ایران بدون انتخاب سرمربی تیم نوجوانان نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و تایلند در جام ملت‌های آسیا | طلای قهرمانی به نام ایران ضرب شد برگزاری نشست هیئت‌مدیره استقلال | شهریاری نماینده تام‌الاختیار هلدینگ خلیج‌فارس در استقلال استقلال و داستان تکراری زمین تمرین یزدانی – قاسمپور، فعلا منتفی است صادقی، اولین جداشده پرسپولیس در پایان فصل سید بندی مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ مشخص شد | ایران در سید یک پخش زنده بازی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

مرتضی منصوریان و حمید متین‌مقدم در لیست الیت ایران!

  • کد خبر: ۱۲۶۸۶۶
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
مرتضی منصوریان و حمید متین‌مقدم در لیست الیت ایران!
مرتضی منصوریان و حمید متین‌مقدم امروز به فهرست داوران بین‌المللی ایران اضافه می‌شوند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ خراسان‌رضوی نزدیک به بیست سال است که در عرصه بین‌المللی داور نداشته، اما حالا دوباره صاحب این کرسی مهم شده است. دو داور، یکی در مستطیل سبز فوتبال و دیگری در زمین خاکی فوتبال‌ساحلی، قرار است به نمایندگی از مشهد و ایران در عرصه بین‌المللی بدرخشند. این اتفاق بی‌تردید پس از گذشت دو دهه، اتفاقی مبارک برای داوری فوتبال خراسان و نویدبخش روز‌های خوب برای جامعه داوران استان است.

منصوریان؛ قاضی جوان مستطیل سبز

مرتضی منصوریان داور جوان فوتبال مشهد است که چندسالی می‌شود برای رسیدن به فهرست داوران بین‌المللی سخت تلاش می‌کند. او که از همان بدو معرفی به جامعه داوری فوتبال نشانه‌هایی از شاگرد خلف امثال سخندان و قهرمانی را در خود داشت، حالا بر اساس شنیده‌ها توانسته است خودش را به این فهرست برساند؛ فهرستی که برایش سرودست‌ها می‌شکنند و لابی‌ها می‌کنند، اما او با تلاش و پشتکار دارد به آن راه پیدا می‌کند. منصوریان گویا با امیر عرب‌براقی و امیرسامان سلطانی قرار است در فهرست بین‌المللی جای بیژن حیدری، حسن اکرمی و علی‌اصغر مؤمنی را بگیرند.

علیرضا فغانی، موعود بنیادی‌فر، پیام حیدری و سیدوحید کاظمی دیگر نفرات فهرست بین المللی داوران فوتبال ایران در سال آینده خواهند بود. منصوریان این فصل در لیگ‌برتر فوتبال و در همین شش هفته یکی‌دو قضاوت مهم داشته است که شاید دیدار گل‌گهر سیرجان و سپاهان در ذهن فوتبال‌دوستان باقی مانده باشد؛ دیداری پربرخورد، جنجالی و سخت که البته منصوریان از آن سربلند بیرون آمد و نشان داد که مرد قضاوت‌های سخت است. منصوریان در این چند فصل حضورش در لیگ‌برتر بار‌ها دیدار‌های سرخابی‌های پایتخت با حریفان را هم سوت زده و رفته‌رفته به پختگی رسیده است.

متین‌مقدم؛ سودای جام‌جهانی ساحلی

مرد آرام و متین داوری فوتبال‌ساحلی خراسان سال‌هاست که در عرصه ملی آن‌قدر خوش می‌درخشد که حالا دیگر نوبت اوست تا برای رسیدن به جام‌جهانی اسبش را زین کند. متین‌مقدم بر اساس شواهد و قراین در فهرست چهار قاضی نهایی فوتبال ساحلی ایران برای معرفی به ای‌اف‌سی است و اگر دست تقدیر و قرعه شانس به نامش باشد تا جزو دو نفر اول باشد، می‌تواند به رؤیای دیرینه‌اش که قضاوت در جام‌جهانی است، نزدیک شود. در غیر این صورت قرارگرفتن نامش میان چهار داور بین‌المللی شاید برایش چندان آورده‌ای تلقی نشود. ابراهیم اکبرپور، ابراهیم کرد، جواد فلاحی و حمید متین‌مقدم نفراتی هستند که قرار است در فهرست داوران بین‌المللی باشند.

متین‌مقدم پیش از این سابقه حضور در این فهرست را داشته است، اما اینکه بتواند به‌عنوان یکی از دو داور نهایی به کلاس آذرماه الیت در بانکوک تایلند معرفی شود، هنوز مشخص نیست. متین‌مقدم در هفته‌های گذشته از لیگ‌برتر فوتبال ساحلی یکی از قاضیان برتر بوده و بار‌ها دیدار‌های فینال‌گونه این تورنمنت میان تیم‌های گردن‌کلفت شمالی و یزدی را قضاوت کرده است. او همین چند هفته پیش هم چند دیدار بین‌المللی را قضاوت کرد و آمادگی خوبی از خود نشان داد.

بارقه‌های امید برای ظهور نسل جدید

داوری فوتبال خراسان آخرین‌بار در سال ۲۰۰۳ با نسل طلایی امثال سخندان و ترکی و قهرمانی در عرصه الیت درخشیده بود. پس از آن دیگر هیچ‌وقت فوتبال خراسان در مستطیل سبز داوری بین‌المللی نداشت و با خداحافظی این چهره‌ها از دنیای قضاوت، دیگر قاضیان خراسانی جایی در میان داوران سطح بالای فوتبال کشور نداشتند؛ داوران نسل طلایی که در همان دوران توانسته بودند یک‌تنه داوری کشور را در دست بگیرند و جام‌های جهانی و ملت‌های مختلفی را قبضه کنند؛ از قضاوت‌های بین‌المللی به‌یادماندنی ترکی و سخندان و کامرانی‌فر بگیرید تا خاطره‌سازی‌های محسن قهرمانی در عرصه آسیایی و ملی. با این همه پشتوانه‌سازی مناسبی برای جایگزینی این نفرات در سال‌های اخیر در فوتبال استان صورت نگرفت تا داوری خراسان‌رضوی به قهقرا برود. با این همه در یکی‌دو سال گذشته هیئت فوتبال استان برای احیای داوری مشهد تلاش‌هایی کرده که حاصلش حضور مرتضی منصوریان در فهرست داوران بین‌المللی است.

البته نفراتی مانند امین زاهدی، کمک‌داور خوب مشهدی، هم در لیست انتظار هستند که در سال‌های آینده می‌توانند خوش بدرخشند و دوباره خراسان را صاحب نمایندگان بیشتری در عرصه داوری بین‌المللی کشور کنند. این نفرات باید از خود مراقبت کنند و فوتبال استان هم با حمایت به‌موقع از آن‌ها در فدراسیون بتواند زمینه رشد و توسعه داوری در فوتبال استان را فراهم آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->