نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

کارنامه منصوریان، داور مشهدی شاغل در لیگ برتر فوتبال

  • کد خبر: ۹۶۲۰۴
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کارنامه منصوریان، داور مشهدی شاغل در لیگ برتر فوتبال
نگاهی به عملکرد داور مشهدی در نیم‌فصـل نخست فصل بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال در این مطلب داشته ایم.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ لیگ برتر فوتبال در‌حالی به ایستگاه نیم‌فصلی خود رسیده که با توقف قطار آن از حرکت، بازار تحلیل‌ها و بررسی عملکرد تیم‌ها داغ است. در‌این‌میان داوران حاضر در رقابت‌ها هم از‌سوی رسانه‌های مختلف عملکردشان ارزیابی می شود و باشگاه‌های مختلف نیز همچنان صدای اعتراضشان به دیوار کوتاه‌تر از دیوار داوران نمی‌رسد.

مرتضی منصوریان، قاضی جوان خراسانی که چندسالی است سرمایه‌گذاری خوبی از‌سوی کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا روی او صورت گرفته، بعد از قرار‌نگرفتن نامش در فهرست بین‌المللی داوران ایران طی ۲ سال اخیر حالا تلاشش را دو‌چندان کرده است تا امسال این تابو را بشکند و بالاخره وارد فهرست بین‌الملل شود.

منصوریان که چند‌سالی است در لیگ برتر قضاوت می‌کند و رفته‌رفته باتجربه‌تر هم شده است، امسال در نیم‌فصل نخست لیگ برتر بیست‌و‌یکم ۵ بار به‌عنوان داور وسط قضاوت کرده و ۲ بار هم در قامت داور چهارم به تیم داوری کمک کرد؛ آماری که خیلی مطلوب نیست، اما آمار بدی هم به حساب نمی‌آید و می‌توان گفت از حیث کمیت تعداد قضاوت‌های خوبی به او در ۱۵ بازی نیم‌فصل رسیده است. اما آیا کیفیت قضاوت منصوریان هم در این نیم‌فصل مطلوب بوده است؟

درباره مردی که خراسان به او امید دارد

سال‌ها از آخرین‌باری که نام یک داور خراسانی به‌عنوان داور بین‌الملل در لیست الیت دیده می‌شد، می‌گذرد؛ وقفه‌ای که نشان از به‌محاق‌رفتن داوری فوتبال استان در سطح کشور داشت. با وجود‌این، حالا چند‌سالی است که یک داور جوان و آینده‌دار بارقه‌های امید را برای فوتبال‌دوستان خراسانی و جامعه داوری استان زنده کرده است. مرتضی منصوریان با آن چهره متمایز و البته شاید فیزیک بدنی نه‌چندان ایدئال برای داوری، در سال‌های اخیر با تلاش و پشتکار ویژه توانسته است خودش را در سطح داوران ملی مطرح کند و حالا امید دارد به فهرست بین‌الملل راه پیدا کند.

منصوریان داوری مقتدر و مدیر است که به اذعان کارشناسان داوری یکی از ویژگی‌های بارزش در میدان، همین اقتدار است. او در بیشتر صحنه‌ها به اتفاق نزدیک است و همین دوندگی بالا و نزدیکی به صحنه موجب شده است بتواند تصمیمات قاطعی در میدان بگیرد. اگرچه حتی شاید تصمیم اشتباه باشد، همین‌که تصمیمش از سر دیدن صحنه است، همین امر قضاوت را برای او آسان‌تر کرده است.

حساسیت؛ مسئله ویژه مرتضی

شاید تنها‌ضعف مرتضی منصوریان با وجود اقتدار و مدیریت خوب در میدان، روحیه حساس او باشد؛ مردی که به اذعان هم‌دوره‌ای‌هایش روحیه آسیب‌پذیری دارد و چنانچه حمایت درستی از او صورت نگیرد، ممکن است در کارش خلل وارد شود. با‌این‌همه قاضی برجسته خراسانی بعد از دوری چند‌هفته‌ای از میادین در ابتدای لیگ که به‌خاطر قضاوت پُرحاشیه در بازی سپاهان و مس رفسنجان بود، در بازگشت به میادین توانست آن‌قدر خوب کار کند که کمیته داوران در هفته پایانی نیم‌فصل و در بازی پرسپولیس و فجرسپاسی به او فرصت قضاوت داد؛ قضاوت در یک دیدار بزرگ که پخش زنده تلویزیونی میلیونی هم دارد و می‌تواند فرصتی طلایی برای هر داور جوانی باشد.

قهرمانی: روند منصوریان رو‌به‌رشد است

داور بازنشسته و بین‌المللی فوتبال مشهد درباره عملکرد نیم‌فصلی مرتضی منصوریان می‌گوید: منصوریان داور خوبی است و روند رو‌به‌رشدی را در پیش گرفته است. محسن قهرمانی می‌افزاید: اگر منصوریان از خودش مراقبت کند و کمیته داوران هیئت استان هم از او حمایت لازم را داشته باشد، مطمئن باشید در آینده به‌مراتب بیشتر از او خواهید شنید. قهرمانی با اشاره به تعداد قضاوت‌های منصوریان در لیگ برتر امسال اظهار می‌کند: در لیگ برتر ما، تعداد قضاوت‌های داوران خیلی متفاوت نیست و به‌طور معمول یک داور خوب در نیم‌فصل بین ۶ تا ۸ قضاوت خواهد داشت. به نظرم درباره منصوریان هم ۵ قضاوت آمار خوبی است.

فریمانی: منصوریان را باتجربه‌تر از قبل دیدم

دیگر‌داور بازنشسته فوتبال خراسان دربار‌ه عملکرد مرتضی منصوریان می‌گوید: این فصل بازی‌های خوبی به او دادند و نسبتا هم عملکرد قابل‌قبولی داشت. وی می‌افزاید: به نظر من حمایت کمیته داوران استان از منصوریان باید امسال طوری باشد که او بتواند به حقش برسد و وارد فهرست داوران بین‌المللی شود. محسن فریمانی خاطرنشان می‌کند: منصوریان این فصل را باانگیزه‌تر و باتجربه‌تر از قبل دیدم و بعد از آنکه وارد فهرست بین‌المللی نشد، تصور می‌کردم روحیه‌اش را از دست بدهد؛ اما این‌طور نبود.

فریمانی درباره کمیت قضاوت‌های منصوریان اظهار می‌کند: به نظر من یک داور در لیگ برتر باید دست‌کم هر ۳‌هفته یک قضاوت داشته باشد والا دیگر عملا فرصت تجربه و تمرین را از دست می‌دهد. تعداد قضاوت‌های منصوریان معمولی بود. وی در پایان با اشاره به ویژگی منصوریان در قضاوت، او را داوری دونده دانست و یادآور شد: در کنار بازی‌خوانی، آمادگی جسمانی و انتخاب زوایای خوب، منصوریان دوندگی خوبی هم دارد و همه‌جای زمین هست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->