افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جامعه متمدن و قاعده اعتراض

  • کد خبر: ۱۲۹۰۰۸
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
جامعه متمدن و قاعده اعتراض
سیدمحمدمهدی غمامی - رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی

یک. وقتی بشر به این نتیجه رسید که برای زندگی نیازمند تشکیل جامعه است، هم زمان برای حفظ جامعه اش به این نتیجه رسید که جامعه باقی می‌ماند اگر قانون داشته باشد. هر میزان جوامع پیچیده‌تر و بزرگ‌تر شدند، نظام قوانین نیز حجیم‌تر شد و پایبندی به آن نیز ضروری‌تر به نظر رسید، چنان که «ضمانت اجرای تبعیت از قانون» جزئی از عناصر قانون شد.

دو. تحول جوامع تا امروز بخش عمده‌ای از زندگی بشر را در مسیر تمدن قرار داده و «اصل حاکمیت قانون» را شکل داده است؛ اصلی که ضامن بقای جامعه و جلوگیری از بازگشت جامعه به دوران خشونت، ناامنی، بی ثباتی و دادگستری خصوصی است. بنابراین، از مشخصات ذاتی جامعه متمدن و افراد آن، احترام به قانون است.

سه. در جامعه قانونمند، پایبندی به قانون به معنای آن نیست که مشکلات و مسائلی وجود ندارد و نباید به آن اعتراض کرد، بلکه اعتراض نشانگر زنده بودن جامعه و واکنش آن به مسائل و دغدغه‌های اجتماعی است. ولی اعتراض نباید هدف وجود قانون، یعنی بقای جامعه و جلوگیری از بازگشت جامعه به دوران خشونت را هدف بگیرد. بدیهی است، اعتراضی که به نابودی جامعه بینجامد، فایده‌ای ندارد به جز بازگشت به دوران خشونت و ناامنی دهشتناک و....

چهار. ناگزیر اعتراض مثل هر رفتار اجتماعی باید مطابق قانون باشد و البته همه جوامع مردم سالار مانند جمهوری اسلامی ایران، اعتراض را حق مردم می‌دانند. چنان که اصل هشتم قانون اساسی، امربه معروف و نهی ازمنکر را حق و تکلیف مردم می‌داند و اصل بیست وهفتم تصریح می‌کند: تشکیل اجتماعات و راهپیمایى ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانى اسلام نباشد، آزاد است.

پنج. اصل بیست وهفتم قانون اساسی نخست نشان می‌دهد که تشکیل اجتماعات و راهپیمایی حق است و دوم دو قید کاملا معقول دارد. قید مخل نبودن برای مبانی اسلام، قیدی است مبتنی بر روح قانون اساسی و قید حمل نکردن سلاح ناظر بر لزوم پرهیز از خشونت است. این قیود در ادبیات اعلامیه جهانی حقوق بشر در بند دوم ماده۲۹ بیان شده است که اِعمال حقوق و آزادی‌ها نباید مغایر ارزش‌های اخلاقی و نظم عمومی باشد.

شش. باری، «اعتراض» قانون دارد و التزام به قانون ویژگی جامعه و افراد متمدن است. نقض این قانون، تلاش برای تجاوز به تمدن و امنیت اجتماعی است. البته فهم این مهم و اقدام لازم به تبیین و یادآوری و تقنین مقررات مربوط نیاز دارد تا امنیت درون زا و مردم بنیاد باشد و تمدن ایران مستقل و قوی باقی بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->