شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ضرغامی در نیشابور: میراث فرهنگی مهم‌ترین ابزار وحدت در کشور است

  • کد خبر: ۱۲۹۴۷۵
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
ضرغامی در نیشابور: میراث فرهنگی مهم‌ترین ابزار وحدت در کشور است
وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هنر سفالگری نیشابور تمجید و آن را هنری ارزشمند دانست و گفت: میراث فرهنگی مهم‌ترین ابزار وحدت در کشور است.

آرزو جاودانی | شهرآرانیوز؛ سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در سفر به شهرستان نیشابور پس از بازدید آثار هنری سفالینه نیشابور گفت: امیدوارم از این هنر برای رشد، توسعه و رونق گردشگری و صنایع‌دستی استفاده کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی در نیشابور گفت: نیشابور شهری تاریخی و استثنائی است که سرشار از میراث‌فرهنگی و صنایع دستی است.

 سید عزت الله ضرغامی که روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور سخن می‌گفت افزود: مردم نیشابور ریشه‌دار هستند. نیشابور با وجود این‌که در گذشته با خاک یکسان شده اما همیشه سربلند بوده و ارزش‌های ملی و جهانی را حفظ کرده است.

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به جلسات متعددی که با نمایندگان مردم شهرستان‌های نیشابور، زبرخان و فیروزه در تهران داشته ادامه داد: با توجه به این جلسات از وضعیت مشکلات این شهرستان‌ها بی اطلاع نبودم. اما امروز حین بازدید و طرح مشکلات، تصمیم گیری لازم در مسیر انجام و دستور لازم نیز برای رفع مشکلات داده شد.

او با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: برخی‌ها ما را از تجزیه شدن کشور می‌ترسانند، ما در درون نباید خودمان را تجزیه کنیم. ایران متعلق به همه سلیقه‌ها است. همه باید کنار هم باشیم.

ضرغامی با بیان این که باید به مهم‌ترین وجه وحدت توجه کنیم، گفت: میراث فرهنگی مهم‌ترین ابزار وحدت در کشور است، خیلی‌ها تلاش کردند با میراث فرهنگی باستانی دو قطبی ایجاد کنند اما ما زیر میز این دو قطبی‌ها زده‌ایم‌.

 او تاکید کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هویت محور و مایه وحدت هستند.

ضرغامی افزود: امیدوارم ظرفیت های گردشگری در شهرستان‌های نیشابور، زبرخان ک فیروزه شکوفا و رونق بیشتر بگیرد و مایه وحدت بیشتر شود.

نگاهی به ویژگی‌های هنر سفالگری در نیشابور

هنر سفالگری نیشابور، علاوه بر تنوع در تکنیک‌های ساخت، دارای تنوع‌های تازه طراحی نقوش و خوشنویسی روی آن نیز هست که بیانگر قدرت و تسلط هنرمندان این هنر است.

شکل لعاب‌دهی، کتیبه‌های زیبای ظروف به خط کوفی. تزیینات نقوش گیاهی، حیوانات، انسان و نیز توانایی در ترکیب‌بندی تصویری هر یک از این عناصر در ظروف، استفاده از این هنر اسلامی را ارزشمند کرده ‌است.

علاوه بر این، رابطه معنوی کلمات و جملات که شامل احادیث و روایاتی در خصوص رزق و روزی و انفاق است از دیگر ویژگی‌های هنر این دوره ‌است که به تزیینات صرف اکتفا نکرده و هم سویی و معنادار بودن این هنر را در بر دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سفر یک روزه به استان خراسان رضوی از شهرستان‌های نیشابور و زبرخان بازدید کرد. همچنین بازدید از شهرستان سبزوار در برنامه این سفر قرار دارد.

در این جلسه امام جمعه نیشابور نیز به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی نیشابور اشاره و خواستار توجه بیشتر به این ظرفیت ‌ها شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->