زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید
سرخط خبرها

اعلام برنامه های ویژه روز جهانی «بناها و محوطه‌های تاریخی» سراسر کشور

  • کد خبر: ۱۵۹۳۶۰
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
اعلام برنامه های ویژه روز جهانی «بناها و محوطه‌های تاریخی» سراسر کشور
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با تشریح برنامه‌های ۲۹ فروردین ماه که در تقویم جهانی «روز بناها و محوطه‌های تاریخی» نام‌گذاری شده است، از تجلیل کنشگران و فعالان میراث فرهنگی و برگزاری نشست‌های علمی با موضوع درگیری میراث فرهنگی با سیل، زلزله و فرونشست خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، فاطمه داوری در آستانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه شکل‌گیری شورای بناها و محوطه‌ها و انگیزه نام‌گذاری ۱۸ آوریل به این عنوان با هدف ایجاد فرصت گفتمان و توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی، اظهار کرد: ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) به دنبال این است که از دل بناها و محوطه‌ها، دانش و رهیافتی را دریافت کنیم، از همین رو هر سال  تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزنیم. از همین رو هر سال شعاری را به این روز اختصاص می‌دهد که سال گذشته تغییرات اقلیمی و امسال تحولات میراث‌ فرهنگی برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نظر گرفته شده که محور برنامه‌های امسال ما است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با بیان این‌که نگاه تحول‌آفرین، محور دیگری برای برنامه‌ریزی‌های امسال بوده تا تحول‌های بنیادی را رقم بزنیم، افزود: در گام نخست باید بتوانیم مردم و بهره‌برداران را توانمند کنیم که بانی حفاظت باشند، بر همین اساس برای اختصاص بسته حمایتی و تسهیلات مرمت در بافت‌های تاریخی توافق شد.

داوری افزود: نهایت همکاری با دستگاه‌های متولی حفاظت که دارای حوزه اشتراکی فعالیت با ما هستند رویکرد دیگر ما بوده، مثل اقدام مشترک با بنیاد مسکن و احیا ۱۰۰ روستای تاریخی که اقدام مشابهی را با اوقاف در پیش داریم.

مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در ادامه با اشاره به برنامه روز جهانی بناها و محوطه، از برگزاری چهار نشست علمی با محوریت تغییرات اقلیمی از جمله سیل، زلزله و فرونشست، با توجه به درگیری اصفهان با فرونشست، سیل یزد و زلزله خوی خبر داد و افزود: نشست علمی «خوانش دانش بومی و سنتی بافت های تاریخی» نیز در شیراز برگزار می‌شود.

داوری همچنین از تجلیل کنشگران و فعالان میراث فرهنگی در روز ۲۹ فروردین‌ماه، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و برگزاری دو نمایشگاه در حوزه فناوری شناختی میراث فرهنگی و تحولات مرمت خبر داد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->